Hur täcka över sår på bästa sätt?

C

chira

Tösen har fått ett sår på ena bakbenet som blivit lite infekterat. Gör rent det ordentligt osv men det jag undrar är hur ska jag täcka över det för att det inet ska komma in lort i det?
Det är ju ganska lerigt ute i hagen nu och hon ligger när hon sover och det är torvbädd så det sätter sig ju fint i såret ;)

Nu har jag haft en kompressor + gasbinda och sen lindar powerflex linda över det. Men jag har känslan att det blir för tätt och andas inte tillräckligt? Enda anledningen till att täcka det är ju för att skydda mot lort. Såret är öppet och kanske ca 2 cm långt.

Sv: Hur täcka över sår på bästa sätt?

Hur djupt är såret? Om det inte är djupt skulle jag använda sårplast, sk. tjärspray. Om det är djupt skulle jag inte vilja stänga igen det, utan det måste få andas så att det läks innifrån och ut.

Offtast är det bäst att låta det vara öppet!! Smörj med någon fet salva i sårkanterna(helosan, idomin) å tvätta såret försiktigt med koksalt... salvan förhindrar att varet/sårvätskan kan rinna ner o kanske bilda nya sår... Det läker också betydligt fortare om man låter såret andas... men som sagt ovan det är ju beroende på hur djupt det är!!

Det är inte djupt alls. Om man har på tjärspray andas det ändå eller blir det som en täckande hinna?
Fick tipset av syster att lägga en strumpa över och fästa med silvertejp. Låter helt galet tycker jag men är det det?

Om såret är ytligt så funkar tjärplast jättebra. Jag vet inte andas funktionen med det torkar ur och såret läker på nolltid, så jag förutsätter att det andas.....?

även en strumpa blir ju sunkig och blöt och då ligger skiten emot såret hela dan, tycker inte jag låter som en bra ide.

Liknande trådar

Hästvård Mitt 3-månaders föl rev sig på insidan av skenan vänster fram för ett par veckor sedan. Såret är ca 2x2 cm, inte djupt, inte infekterat...
Svar
7
· Visningar
930
Senast: Nepenthe
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 803
Senast: höstmåne
·
Hästvård Upptäckte i dag att hästen har fått ett otäckt sår vid bogen. På framsidan precis uppe där det "runda" partiet är (hoppas någon förstår...
Svar
7
· Visningar
2 720
Senast: mily
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 082
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30