Hur sysselsätter jag honom?

V

vanilj87

Min unghäst har blivit skada och veterinären gav honom 2 månaders vila till att börja med..
Problemet är bara HUR jag ska aktivera honom när han inte får springa och knappt ledas i skritt då han måste röra sig i sin egen takt när han själv vill..
Han har blivit så pigg att han dansar runt en när man leder in honom från hagen nu att det kanske förvärrar skadan :S
Visst kan man dra ner på fodert, men han behöver ta sig en hel del så jag vågar inte. VAD ska jag i så fall dra ner på utan att han riskerar att tappa i vikt?

Sv: Hur sysselsätter jag honom?

Ja, logiskt sett behöver han ju ingen energi nu att tala om, så allt energirikt ska bort (havre, betfor, melass) och bara ge proteiner så att den kan behålla musklerna, om ens något förutom grovfoder och mineraler. Får han mer grovfoder håller han sej ju sysselsatt med, och blir lite lugnare. Så länge hästen inte har en tendens att bli smällfet på mer grovfoder då.
Han går i liten sjukhage nu eller? Isf kan du ju lägga in grenar, gärna asp, så han har nåt att pyssla med. En fotboll kanske?

Ja, logiskt sett behöver han ju ingen energi nu att tala om, så allt energirikt ska bort (havre, betfor, melass) och bara ge proteiner så att den kan behålla musklerna, om ens något förutom grovfoder och mineraler. Får han mer grovfoder håller han sej ju sysselsatt med, och blir lite lugnare. Så länge hästen inte har en tendens att bli smällfet på mer grovfoder då.
Han går i liten sjukhage nu eller? Isf kan du ju lägga in grenar, gärna asp, så han har nåt att pyssla med. En fotboll kanske?

Tack:) Tänkte inte alls på att jag kunde lägga ut saker i hagen, det ska jag genast prova med =)

Har inte sett nån häst hitills som inte gillar att gnaga på asp iaf! Min är en riktig liten bäver! :D
Om din häst tål granris kan du slänga in lite sånt med!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 781
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 780
Senast: Josofinito
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka