Hur synd är det om min hund?

W

Websters girl

Var ute på den dagliga morgonrundan med Enzo och mötte grannar på gården som jag stannade och pratade med.
De tyckte han ver en så fiiin hund osv.
Rätt som det är säger gubbe nr. 1 "Det måste vara jobbigt att ha en så stor hund i lägenhet"
Jag svarar: "Vi letar visserligen hus eller bostadsrätt med trädgård men det är faktiskt inte jobbigt alls att ha honom i lägenhet"
(Visste inte vad han syftade på men Enzo skäller inte, tuggar ej på möbler och är lugn och fin inomhus)

Då svarar gubbe nr. 1 "Inte för er nä, men det är ju synd om hunden! Man ska inte ha hund i lägenhet."

Jag svarade inte utan började prata med gubbe nr. 2 om något annat. Men sedan tänkte jag på detta hela promenaden och det gjorde mig jävligt irritarad.:mad:

Min hund går (förutom 2 rastningsrundor) 3 promenader om dagen.
Han stimuleras genom lydnadsträning, spårning och skogspromenader och lek.
Matte och husse älskar honom över allt annat.
Han får foder av hög kvalitet och matte tvekar aldrig att ta honom till vet. om ngt är fel.

Nackdelar med lgh: Han kan inte ligga ute om han är varm, vilket han inte hade gjort ensam ändå eftersom han alltid vill vara nära mig.
Onödigt mkt trappor.

Personligen tycker jag synd om hundar som är uppväxta på gård och som tas till lgh.

Hur synd är det om min hund? Fråga till alla som vet bättre än jag....:confused: :mad:
 
Sv: Hur synd är det om min hund?

Jag tror inte alls det är nån synd om din hund. Många gånger visar det sig att hundar som bor i lägenhet får komma ut på mer promenader är hundar som bor där man har tomter, och det är lätt att bara släppa ut dom på tomten och göra sina behov där.
Så jag tror inte alls din hund lider av att bo i lägenhet.
 
Sv: Hur synd är det om min hund?

Tackar!

Eller hur blir man arg och ledsen när någon säger att det är synd om ens hund?
 
Sv: Hur synd är det om min hund?

Håller med föregående talare..
Hunden motioneras knappast inomhus,så det gör ju ingen som helst skada ifall en Grand danois bor i en liten etta eller om en mini chihuahua bor i en stor vindsvåning...Det är ändå Ute hunden får sin träning,promenader och stimulans.

Det är inte ett dugg synd om din,mina eller någons annans "lägenhets hundar" som har det bra.
 
Sv: Hur synd är det om min hund?

ja, men oftast så kommer det från folk som inte kan så mycket själv.

Jag har hört flera gånger att det är synd om mina hästar som rids så mycket. Flera dagar i veckan kan dom ridas 2-4 timmar på samma dag i 2 ibland 3 olika pass fördelat under dagen :eek: Och en eller två gånger i månaden kan det bli någon långtur på 3-4 timmar.
Trots att mina hästar så gott som aldrig är skadade, är pigga och framåt, så är det tydligen jätte synd om dom. :smirk:
 
Sv: Hur synd är det om min hund?

Jag skulle nog också bli ledsen så jag förstår dig.

Visst kan även jag tycka att man inte ska ha stora hundar i lägenhet men det beror helt på. Trivs din hund och ni aktiverar honom så mkt som ni verkar göra så ser jag inte nån anledning till den kommentaren.

Däremot om hunden inte trivs så är det ju tråkigt. Men det är ju som med människor också...vissa trivs mitt i smeten andra vill vara i lugnet på landet.

Sålänge man ser till hunden i första hand så tycker jag inte man kan säga att något är direkt rätt eller fel. Det gäller att anpassa sig.
 
Sv: Hur synd är det om min hund?

Håller med dig med att "lägenhetshundar" oftare får komma ut på promenad än "trädgårdshundar". Bor man så att man har trädgård så är det ju enkelt att släppa ut hunden där, bor man i lägenhet så har man ju inte så mycket val egentligen, man måste gå ut med hunden. Nu påstår jag inte att alla som har trädgård gör så men jag tror det är en mycket vanligt fenomen. Vi ska själv flytta ut på landet till helgen och har då egen trädgård och jag har svurit en ed om att jag ska gå en promenad med hunden i skogen minst två gånger varje dag. Han kommer få en inhägnad trädgård så småningom så han kommer få vara mycket utomhus men jag tycker ändå att promenaderna är viktiga!

Till TS - tror inte din hund lider av att bo i lägenhet!
 
Sv: Hur synd är det om min hund?

Man motonerar inte hunden i lgh!
 
Sv: Hur synd är det om min hund?

ja, men oftast så kommer det från folk som inte kan så mycket själv.

Jag har hört flera gånger att det är synd om mina hästar som rids så mycket. Flera dagar i veckan kan dom ridas 2-4 timmar på samma dag i 2 ibland 3 olika pass fördelat under dagen :eek: Och en eller två gånger i månaden kan det bli någon långtur på 3-4 timmar.
Trots att mina hästar så gott som aldrig är skadade, är pigga och framåt, så är det tydligen jätte synd om dom. :smirk:

:rofl: Ja jag säger då det.....
Dina hästar är däremot väldigt lyckligt lottade!

Enzo är världens gladaste hund, har aldrig sett honom arg. Självsäker och lugn. Min slutsats är att han mår bra.
Vi vill ha trädgård för att han ska kunna ligga ute mer och kyla av sig, men då måste vi också vara ute för han vill ju inte vara ensam ute.
På helgerna är vi hos våra föräldrar som har trädgård och då är han mycket ute i trädgården men bara när vi är ute.
Så en trädgård hade varit skönt för honom men han mår inte dåligt som han har det nu.

Men många tycker mycket om många saker........
 
Sv: Hur synd är det om min hund?

Klart din hund inte har det dåligt i lägenhet.

Fast min mors sambo är av motsatt åsikt själv. Personligen skulle han aldrig ha stor hund i liten lägenhet, det är precis jag får ta med mig min egna hund hem *s* (dvärgschnauzer i en etta) Därmed inte sagt att han tror folk missköter sina djur eller så.

Alla är vi av olika åsikt. Så länge man ser till hundens bästa så kvittar det om man bor i lägenhet eller hus.
 
Sv: Hur synd är det om min hund?

"Min" uppfödare hade 2 st. fullvuxna Leonberger i en lgh innan hon började med uppfödning. Tror att det var en 2:a el. 3:a och det gick alldeles ypperligt sa hon. :) Så strunta i vad han säger, det är ju du som känner din hund och ser om han mår dåligt eller inte av att bo i en lgh. :)
 
Sv: Hur synd är det om min hund?

För min del tror jag att det är lättare att en Jack russel vantrivs i lgh än en Leonberger eller B. Sennen.:angel: En Siberian Huskey är heller inget jag skulle haft i lgh.
Men, men jag håller med er alla om att man själv ser om ens hund mår bra eller ej.
Något man fått lära sig när man blev hundägare är hur mpnga det är som börjar prata med en och efter 1 min. har de ställt "diagnos" på hunden och efter ytterligare 1 min. undervisar de en i hur man bör uppfostra en hund.
Hände mig väldigt ofta eftersom Enzo, för ett otränat öga, har sett ut som en vuxen hund länge. Därför uppfattas hans valpfasoner som att han är ouppfostrad.
 
Sv: Hur synd är det om min hund?

Förresten, på tal om okunskap.

Jag var på marknad i helgen och hade med Enzo eftersom jag vill att han ska känna sig bekväm folksamlingar, vilket han gör.

Står med hunden tätt intill benet och tittar in i ett stånd när en tjej helt plötsligt kör in i min hund med en sittvang+liten pojke.
Pojkens ansikte hamnar i höjd med Enzos huvud typ 10 cm. bort så Enzo passar på att ge den söte pojken en slick på kinden eftersom han älskar barn(inte på det digistiva sättet).
Då tar jag tag i Enzos huvud och håller honom bort från pojken för att han inte ska bli rädd.

Nu till det knepiga: Mamman blir skiträdd och tittar sedan skitsurt på mig.
Jag tänkte minsann inte be om ursäkt för att hon kör in i min hund. Jag tänker inte heller banna min supersnälla hund som inte blir arg eller rädd trots att hon kör på honom med barnvagn.
 
Sv: Hur synd är det om min hund?

Jag fick höra från en släkting till mig att det var djurplågeri att ha stor hund i lägenhet och då syftade han på min dobermann. Själv har han två jakthundar som står kedjade vid lagårdsväggen året om i alla väder och som får komma ut och springa i skogen ungefär 3 ggr om året när han jagar...
Visst är det irreterande att höra sådant skitsnack men jag vet ju hur fel han har och att min dobermann får så mycket mer än hans hundar, trots att han bor på landet...
 
Sv: Hur synd är det om min hund?

Precis eller en BC :) Det där är så vanligt: att folk tror att de känner min hund bättre än jag själv. :D Jag gick ner till centrum med min ena hund en dag i somras när det var extremt varmt men jag hade med mig vatten till honom och lät honom vila emellanåt i skuggan. Men han flämtade väldigt mycket (tacka sjutton för det med den pälsen ;) ) men då hörde jag en som sa, stackars hund som får gå i centrum när det är så varmt. Jo jo tänkte jag då, de skulle bara veta att han flämtar lika mycket hemma i skuggan. Och jag visste att han inte mådde dåligt för han älskar att gå ner till centrum för då får han träffa husse (jätterolig människa, tycker han :D ) Så han var hur pigg som helst och innan vi gick hem fick han bada i fjärden. Men man får ta det med en klackspark men visst lite irriterad blir man :)
 
Sv: Hur synd är det om min hund?

Har också hört hur det muttras om min stackars hund som i princip alltid flåsar när det är varmare än 10 grader. Pigg och glad är han men det är ändå synd om honom:confused:

Finns många som tycker att man inte borde ha med hunden på stan men min hund är som din. Bara han är med "flocken" så är allt hur bra som helst. Mycket bättre att då ta med hunden än att lämna ensam hemma.
Jag tar med Enzo så mkt som möjligt just för att han ska vara trygg i alla situationer.

Gubben som ägde stallet där min häst stod hade en labbe som alltid gick lös på gården när han var hemma. Annars var han ensam inomhus.
Den hunden får aldrig följa med utanför gården vilket medfört att han är otroligt osäker och morrar åt folk.
Ibland får man känslan av att ,ånga uppfödare hellre hade sålt valp till honom eftersom han har gård än till mig som bor i lgh. Vart hade labben fått det bäst?

Nä, en BC skulle jag heller inte skaffa med min boendesituation.
 
Sv: Hur synd är det om min hund?

Precis. Jag har inte ens tränat dem att vara ensamma än men jag ska väl det snart men som sagt så flåsar han ju lika mycket hemma när det är varmt som han gör om han går in till centrum, ca. 15-20 min promenad. Och till på köpet har jag fått en hund som älskar att träffa människor och vara där det händer saker. Visst när det har varit extremt varmt har jag inte gått med honom på långa promenader utan väntat till e.m. eller kvällen. Men men så länge han inte mår dåligt så får han fortsätta följa med in till centrum ibland :)
 
Sv: Hur synd är det om min hund?

Personligen tycker jag synd om hundar som är uppväxta på gård och som tas till lgh.

Nu är du ju precis likadan själv!!!

Jag har 2 hundar som vuxit upp på egen gård på landet. Nu har mitt liv tagit en helt annan riktning och jag bor numera i centrala Göteborg. Mina hundar mår definitivt inte sämre här än de gjorde på landet. Precis som shampix skriver i första inlägget så går jag fler promenader med dem nu, vi ska börja lydnadskurs på en klubb med en riktig tränare (det hade vi inte tillgång till där vi bodde innan), vi tar bilen och åker ut till skogen och promenerar, vi träffar andra hundar i Slottskogen och leker med etc.
Jag tycker inte ett dugg synd om mina hundar. Det enda som är lite tråkigt är att de på landet aldrig var ensamna hemma, och numera får de vara själva ett par timmar varje dag medans jag är på universitetet. Men de har det bra och de mår fin fint.
 
Sv: Hur synd är det om min hund?

Förlåt.. jag formulerade mig fel...:crazy:
Jag tänkte på min stereotypa bild av gårdshunden som alltid går lös runt gården,kan gå ut och in som den vill osv. Oftast är man ju då hemma och arbetar på gården och har då hunden ute med sig hela tiden.
Där tror jag det blir ett tvärt kast att flytta in i en lgh mitt i stan. Sedan tror jag att man väljer lite annorluda ras beroende på var man bor.
Men du har ju aldeles rätt i att varje situation är unik och så länge man har hundens väl i åtanke tror jag inte hunden mår dålligt.
I ditt fall tror jag att hunden mår mkt. bättre av att flytta med husse/matte än att bli omplacerad och man kan ju inte påverka vissa förändringar i sitt liv.

Men jag vill absolut inte vara lika trångsint som gubben så rätta mig om jag har fel.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 288
Senast: Enya
·
Hemmet I början av året köpte jag min första egna lägenhet relativt billigt då jag och sambon skulle bli särbos. En liten 1:a som var i...
Svar
7
· Visningar
1 916
Senast: starcraft
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 188
Senast: Sel
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp