Hur "svår" får en inackordering (häst) vara?

Brolinskan

Trådstartare
Hoppas att tråden ligger rätt.

Jag funderar på att köpa ett sto som är oerhört spänd och stressad och därmed väldigt svår att fånga i hagen. Jag jobbar med henne redan nu och hon har på den tiden jag tränat henne, blivit mycket bättre. Men det är en häst med väldigt mycket flyktinstinkt i sig och det kommer ta tid innan hon kommer ha det lättare att känna sig trygg med oss människor.

Om jag köper henne så behöver jag ha henne inackorderad och gärna med fullservice, men hur gör man med en häst som är så pass svårfångad? Vill stall ta emot sådana hästar? Jag vill inte att hon går ensam eller i allt för liten hage pga detta, då det bara kommer göra saken värre. Jag har haft en sån häst tidigare, men då hade jag henne hemma på familjegården och det är inte möjligt nu, då den ligger för långt bort.

Hur stort problem skulle ni tro att det är att hitta en stallplats som tar emot henne trots svårigheter att ta in henne (vilket ju liksom ska göras varje dag). Hon är inte omöjlig att få tag på om man har tid och är lugn, men enklast är att valla in henne i stallet/mindre fålla. När man väl har fångat henne är hon helt okomplicerad att hantera, om än stressad och spänd.

Ella

Sv: Hur "svår" får en inackordering (häst) vara?

Låter som en vi hade i stallet, hon flyttade till ett ställe som "fållade" in hästarna.

Jag hade inte accepterat det i mitt stall och hade hästen inte velat bli fångad när de andra gått in så hade den helt enkelt fått gå ute. Det är ju inte meningen att den som sköter insläppet ska behöva träna din häst också.

Korven hade ju en bra ide...

Ja leder man in hästarna en och en, så tror jag att du kommer att få ta det jobbet själv varje dag. Om man gör som korven föreslog, eller som hos oss där hästarna går själva från hagen till stallet så brukar de mest stressade med tiden lugna ner sig.

Jag tror inte det är något stort problem med att hitta stallplats så länge du är ärlig med hur hästen är. Visst vissa kommer att säga som fjordtokan men jag tror fler är som Boj.
Om jag hade fått frågan om att ha en sådan häst här hade jag inte tvekat så länge vi och hästägaren var överens om hur man hanterar hästen. Men det gäller ju inte bara problemhästar utan alla hästar som kommer hit.

I ett stall där hästarna springer in själv skulle det kunna funka men inte i stall som delvis sköts kollektivt där olika personer har insläpp varje dag. Att hålla på och jaga någon annans häst gör man en gång, kanske två, sen ringer man ägaren och ber denne att själv ta in sin häst. Jag har själv stått inackorderad i stall som funkar så och man vill inte lägga sin tid i stallet på att jaga någon annans häst. Det kommer säkert också leda till att olika personer försöker fånga hästen på olika sätt. Jag har sett allt från att locka med mat till att jaga med spö.

Men det är inte så att hon vill komma in när de andra hästarna börjar gå in? Oftast vill ingen häst bli lämnad ensam och då ställa sig snällt vid grinden.

Det där beror nog helt på häst..

Vet inte hur många gånger jag tömt hagar på alla hästar och ett j-a skrälle ändå vägrade komma in.

/Lavinia, vars häst vägrar komma in om det regnar eller snöar!

ja sånt är svårt. Jag har nog mer problem med "yviga" hästar, som är skygga o sparkar vid minsta grej o sånt. I mitt stall släpper vi hästarna från box o från hage. På så vis brukar även de hästar som kan vara svårfångade följa med in. Däremot blir det ju svårare med sorteringen i stallet om man har hästar som är bakskygga eller för tuffa i mentaliteten. Men i ett stall där man leder hästarna kan det säkert vara enerverande o ha en sådan häst. Man vill ju få gjort sitt pass så fort som möjligt.

Det är nog inte så populärt. Men du kan ju tex ta in henne själv tills hon blir bättre? Det blir hon väl förhoppningsvis. :)

Tack för alla svar! Det är förmodligen inte helt omöjligt att hitta ett stall som tar emot henne, men givetvis får jag i sånt fall vara ärlig med hur hon är.

Biomon> Lösdrift är en möjlighet, jag tror dock att ett stall är bra för den här typen av häst, att ha människor omkring sig så mycket som möjligt. Att in och uttagandet blir en rutin som hon vänjer sig vid.

Anna-KarinO> Det har jag knappt tänkt på :o Men visst vill hon med de andra in och ställer sig oftast vid grinden, hon kan dock fortfarande vara rätt svårfångad, men motivationen att komma in är helt klart bättre då.

Görel> Herregud, om någon skulle jaga henne med spö skulle jag bli tokig. Man skulle nog dock få jaga oerhört länge utan att få tag på henne..Tror inte heller på kollektivt, av just den anledningen att det blir många olika som ska få tag på henne och alla har vi olika sätt att se på hästar.

Här i stallet så fållas hästarna in för dte mesta, men jag hämtar henne i hagen varje dag när jag rider/tränar henne. Och det går ju bevisligen, vilket inte gick i november när hon kom hit. Så det går mycket bättre. men som någon påpekade, det är ju inte stallägarens sak att träna min häst att gå att komma nära när hon ska tas in varje dag, det är väl det som är kruxet.

Jag har en häst som är sån, hon ska inte fångas i hagen men när man väl har fått tag på henne så vill hon rida och kela och är helt lugn.
Jag gör helt enkelt så att jag tar henne sist, när alla andra är inne i stallet så står hon vid grinden och väntar för hon vill inte vara ute själv.

För min del hade en sån inackordering inte varit något större problem om jag fick lov att arbeta med den med mina metoder. Nu är det här ingen reklam och frågan om sånt då jag inte har eget stall.
Men fler måste ju tänka som mig.
Jag vet inte när du tänkt flytta hem till Svedala igen. Kanske hinner du träna bort det värsta innan.
Många Islänningar födda på Island är ju lite skygga/stressade i stallmiljö/med människor. De verkar ju kunna få stallplats.
Jag vet inte hur långt från stan du kan tänka dig ha hästen. Men jag skulle kunna fundera över vilka kontakter jag har och om jag känner någon hästen skulle kunna stå hos. Det beror lite på hur långt du vill åka.

Om du kör med öppna kort och erbjuder dig att hjälpa till tex med att ta in henne själv den första tiden borde det väl inte vara något problem tycker jag. Om man tar in henne sist och dessutom lockar med godis tycker jag problemet borde vara ganska lätt att lösa. "Mattricket" brukar funka på 99.9 % av alla hästar ;-)

Min häst kan vara svår att fånga i hagen men blir bättre. Han står uppstallad på en (mindre) ridskola och jag sköter intag själv (vilket alla andra med privathästar också gör). Ena dagen går det jättebra och nästa tar det närmre en timme.

Andra tar in honom så han inte blir själv och då brukar det gå bättre. Jag visste inte om det när jag köpte honom men stallägaren ser det inte som något problem då hon själv haft svårfångade hästar tidigare. Hennes mindre ridskolehästar släpper hon så dom får gå in själva från hagen.

Kunde man inte haft ett stall som erbjuder både lösdrift och box? Dvs dom dar infångandet misslyckas så har hon iaf lagligt skydd.

Jag hade en sån isländsk vildhäst hemma i höstas. Hon tolererade människan, var riden o tyckte uteritter var kul. Men hon var totalt ointresserad av gemenskap med människor. Släppte man henne i hagen försvann hon fort som ögat, att fånga fick man planera så hon inte hade en hel öppen möjlighet utåt hagen för då försvann hon. Men när de andra fick komma in o få kraftfoder, då stod hon vid grinden! Passade man på att fånga då så behövde man mest troligt inte gå efter henne alls.

Det jag skulle vara rädd för med stallplats är om andra behandlar en sån häst för våldsamt. Nu menar jag inte slå eller elakheter!!!! Utan att de inte kan de små sakerna som behövs för att lätt fånga en sån. För yvigt kroppsspråk, skriker m.m. Men som du säger, vildhästar blir bättre med daglig hantering. När de får gå i lösdrift o inte fångats på två v. då kan dom va hopplösa...

Som liten motivation för din del ang lösdrift.

I våras köpte jag en valack på 4 år som var uppfödd på lösdrift och som efter lite turer hamnat hos en familj som inte hade möjligheten i slutändan att träna honom som han behövde.
Jag var medveten om vad jag köpte ska understrykas. Jag blev inte lurad.

När jag köpte honom hade ngt gått fel, eller så var han bara sån från början men han gick inte att fånga ens för säljarna. Hästen gick eller sprang undan. Det gick inte att få på en grimma och han var livrädd för rep.

De första två veckorna var allt jag såg en rumpa och ett dammoln när hästen var på väg bort från mig. :p Det gick inte att få tag på honom.

Han har gått på lösdrift hela tiden jag haft honom och idag kommer han fram till mig, han är sällskaplig om än en aningens reserverad om man är för flaxig i sina rörelser. Han tillåter att jag sätter på honom grimman, om han får bestämma när han är redo, det brukar ta upp till 5 min men han står bredvid mig då och jag håller bara upp grimman och ser på honom och hans beteende när han är redo. Jag "frågar" om han är redo genom att erbjuda grimman, vänder han bort så är han inte redo, låter han mig sätta mulen i grimman är han redo.

Vi har haft tillgång till boxar så han har kommit in och fått äta varje dag men han kommer endast in för att vila och sova.

Så lösdrift kan vara mkt bra för denna typ av hästar, om man gör rätt och framför allt om man dagligen hanterar hästen! Om man inte gör det så kommer det inte funka!

Tack för alla svar! Det är förmodligen inte helt omöjligt att hitta ett stall som tar emot henne, men givetvis får jag i sånt fall vara ärlig med hur hon är.

Biomon> Lösdrift är en möjlighet, jag tror dock att ett stall är bra för den här typen av häst, att ha människor omkring sig så mycket som möjligt. Att in och uttagandet blir en rutin som hon vänjer sig vid.

Anna-KarinO> Det har jag knappt tänkt på :o Men visst vill hon med de andra in och ställer sig oftast vid grinden, hon kan dock fortfarande vara rätt svårfångad, men motivationen att komma in är helt klart bättre då.

Görel> Herregud, om någon skulle jaga henne med spö skulle jag bli tokig. Man skulle nog dock få jaga oerhört länge utan att få tag på henne..Tror inte heller på kollektivt, av just den anledningen att det blir många olika som ska få tag på henne och alla har vi olika sätt att se på hästar.

Här i stallet så fållas hästarna in för dte mesta, men jag hämtar henne i hagen varje dag när jag rider/tränar henne. Och det går ju bevisligen, vilket inte gick i november när hon kom hit. Så det går mycket bättre. men som någon påpekade, det är ju inte stallägarens sak att träna min häst att gå att komma nära när hon ska tas in varje dag, det är väl det som är kruxet.

. De första två veckorna var allt jag såg en rumpa och ett dammoln när hästen var på väg bort från mig. :p Det gick inte att få tag på honom. Han har gått på lösdrift hela tiden jag haft honom och idag kommer han fram till mig skrev:
Jag har samma erfarenhet av två hästar som inte var riktigt så rädd/reserverad som din men nästan. Gjort likadant som du och idag står dom och hummar vid grinden när dom ser o hör att jag är i stallet, det är inte mina hästar men jag tar hand om dom dagtid. Jag har aldrig jagat dom för det är inte lönt om dom är på det humöret, utan jag har bara lämnar grimman vid grinden och gått därifrån. Sen ser dom nästan förnärmade ut när jag bara skiter i dom :D och sen kommer dom nästa gång jag visar mig. Det går ju bra för jag ska inte rida dom så jag har ingen tidspress. Jag är bara snälla mat-tanten:cool:

Snälla mattanten är Alltid populär! ;)
Jag tränar min men jag gör det så mjukt och försiktigt att han inte känner sig trängd utan tycker det är rätt kul när vi sätter på cross undertränset och går upp på banan.

Jag har också kört med "passar det inte att komma in tänker jag inte jaga er" och det funkar bra. Som du säger så blir de ofta förnärmade och tycker "men hallå, jag ska ju in/få mat!"

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 119
Senast: Lavinia
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 280
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.