Hur stort måste en häst ha på lösdrift?

P

ponny_

Kan man slå upp ett vinskydd i sin hage som är ganska stor och låta hästarna gå ute dygnet runt eller måste det vara vissa hektar?
Ngn som vet?

minsta mått på lösdrifthage

Sv: Hur stort måste en häst ha på lösdrift?

På själva marken finns inga mått. Det ska bara vara sådan mark att den inte blir upptrampad och lervälling av hela hagen. Utan den ska "bära" hästarna. Men det finns regler för måttet på vindskyddet om det ska användas även under vintern.

Har, i den tidigare tråd, hört att man rekommenderar c:a 1ha/häst. Men jag tror att det funkar med lite mindre också. =)

kommer låta dum nu.. men hur mkt är en hektar?

:(

Såg ett staöö där de hade hagar som hästarna gick i året runt trots att dem hade stall.
hagarna var ca 80x30 meter.
samt de hade ligghall och använde stallet vid dåligt väder och sjukdom-

vad tror ni om det? kan man ha så?

Ett hektar = 100x100 m = 10 000 kvadratmeter

Det är vad man beräknar när hästarna går på bete för att det ska räcka att äta. Lösdrifthage kan nog vara mindre, men tänk på att ju mindre det är, desto mer trampar de upp på vintern. Sen bör man kanske ha något ställe där man kan ta in en häst som t ex blir sjuk. Man behöver också ha torrt ställe att ha sadel och andra tillbehör. En del använder en byggbod, container el liknande.

Men alltså. som jag såg var det en som hade sina hästar ute endå dygnet runt fast dem inte hade stora lösdrifthagar utan mått 80x30 men med ligghall och de har fint stall mm.
Men vill ha hästarna ute hela tiden.

Visst kan de vara ute, men jag tycker man ska ha tillgång till torr plats att stalla upp på om det behövs. Storleken på hagen har jag ingen uppfattning om, men tänk på att de ska gå där dygnet runt, alltid!

Reglerna är följande:
1.Hästen/hästarna ska kunna röra sig i sina naturliga gångarter, alltså tillräckligt stort för att kunna göra det. Observera att underlaget också måste vara sådant att de kan röra sig i sina naturliga gångarter.
2.Ligghallen/vindskyddet skall vara minst 0.8 x boxytan x antal hästar och skall byggas på lämplig plats.
3.Om hästen blis sjuk skall du kunna placera den i uppvärmd box, ute box gills inte.

Detta är reglerna. om hästarna är väldigt olika i rang bör du bygga ett vindskydd som är såpass stort att alla vågar gå in. Kanske kan hästarna röra sig bra på en liten yta men om de ska vara ute 24/7 bör hagen vara väl tilltagen.

Uppvärmd box? Var finns dessa regler? :confused:

I mina uteboxar är det varmare på vintern än inne i ett vanligt stall. De är ordentligt isolerade, både tak o väggar. Behöver inte ens lägga bädd.

Reglerna är följande:
3.Om hästen blis sjuk skall du kunna placera den i uppvärmd box, ute box gills inte.

Jag kan helt ärligt säga att vårat stall inte är uppvärmt. Vi har sju hästar med plats för åtta. Det är varmt nr hästarna vart där ett tag men kallt när de vart ute hela dan. Måste vi då värma upp stallet om någon blir sjuk?:confused:

Det är väl inte uppvärmd box som gäller utan en box med tak och väggar som det går att stänga till om. Just i fall hästen blir sjuk eller liknande.

när vi hade inspektören ute så sa hon inget om det visserligen har vi bara uteboxar men vi sa att om det skulle behövas så gick det att sätta in en kupefläckt men enligt henne räckte det med boxarna...

Jag frågade min vet. specifikt om just detta när hon var ute och min häst ordinerades boxvila, Hon sa att uteboxen var fullgod till det (utan uppvärmning).

Jag tror att man måste ha minst 1 ha per häst. Jag anser att det inte räcker. Våra hästar har nästan 3 hektar var. Efter som att de också har hagen som beteshage behövder de nästan allt det. De har bete från maj till oktober ca.

Ligghallen ska, per häst, vara 80% av vad en box för hästens storlek ska vara. Mao, har man 3 storhästar ska ligghallen vara 80% av tre storhästboxar. Det finns även andra bestämmelser om dess utformning så det kan vara bra att ta reda på det innan man sätter igång med bygget.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka