hur stora har era 1,5 åringar hunnit bli nu

Sv: hur stora har era 1,5 åringar hunnit bli nu

Jag har en 1,5 årig islandshäst som har blivit stora damen. Hon är nu ca 132 cm.
Hon får mest gå och vara häst och leka med sina kompisar.
Det blir att man hanterar henne vid den dagliga kontrollen men inte mer.
Det har blivit en jätte go häst men absolut inte fräck.
Så här såg hon ut i sommras.
297844_24099.jpg

mina pojkar är 142 resp 130 welsh cob/welsh. De går bara och lullar på lösdrift med annan hingst. Så förblir det under vintern. Har dem inte hemma så jag kan inte göra något med dem. De kollas varje dag samt fixas med hovar. Till våren kommer de hem och ska tränas inför avelsvärderingen på hösten.

Min lilla kille börjar bli ganska stor, han är shire och 168 cm hög.
Det blir den dagliga hanteringen och ledövningar några gånger/vecka annars går han bara i hagen och är häst tillsammans med de andra.

Min åring (halvblod e. Last Liberty) är 1.53 i manken och 1.58 i korset :idea:

Oj glömde visst berätta vad vi tränat på. Han har haft tömkörningsgjord på sig dock ej tömkörd, träns, sadel, gått promenader och löshoppat, duschat ben och försök till allmän uppfostran men han är ganska stökig :angel:

Då har vi tänat på liknande saker. Vi har inte haft sadel ännu. Men träns ,tömmkörargjord, täcke, benreflexer mm. Det fungerar bra. På promenaden var han lite brötig. Måste gå på väg mycke bilar.

Jag skall mäta honom i morgon. Han är ny verkad nu. Han mätte 159 i september manken. några cm högre bak.
Får se när jag mätt

Fick mail av hon som köpte Stanford avkomman av mig. Idag 1,5 år. Hon är nu 155 cm i manken och 157 cm i korset. Ganska tuff tjej med mkt egen vilja. Tittar sig inte riktigt för där hon går fram, med påföljden att hon slår i allt.

Min lilla prins är new forest, han har blivit 136 cm hög... :bump:

Vi har bara en 1,5-åring i år och han är normalstor, ca 155 cm. Kommer att stanna någonstans mellan 165-170 cm. Det är ett halvblod e.Bernstein-Martini där modern är 164 cm.
Han är inte det minsta tränad än så länge. Han lyfter snällt på benen när hovslagaren kommer och mer har vi inte begärt av honom. Nu kommer han att flytta till en granne ett tag för lite grundträning och fostran. Det blir lastning, ledträning, träns och ett par gånget löshoppning. Nästa år får han gå på långt bete innan inridning och treårstest hägrar. Det är ungefär det upplägget vi brukar ha med våra "ungdomar".

Hingst e. Camaro M som är ca 1.60. Skulle tro att han blir drygt 1.70. Mamman är ca 1.72.

Vi har inte tränat honom, men han är snäll att leda in från hagen och spola benen på. Kratsa hovar etc går ju också bra.

Har en granne som har en hingst efter camaro M
gör snygg kille. Han är 163 redan.

MEN vilka bjässar alla har! Min halvblodstjej mäter nätt och jämt över 150 nu som 1.5-åring.
Ändå räknar jag med att hon ska bli ca 168-170. :crazy:

Med henne har jag inte gjort så jättemycket. Haft tömkörningsgjord och svanskappa på. Samt täcken. Även träns och börjat med styrning. Sen har vi lasttränat med väääldigt gott resultat. :D
Skulle ha åkt och löshoppat innan snön men det får vänta tills det är barmark igen (i den här tötakten så blir det kanske snart).
Sen promenerar vi mycket också...

Fick mail ifrån äg till min Dammen avkomma.Hon är ca 153 cm hög.Gissar på att hon hamnar mellan 165-167.Hon är visad på prem i höst som åring och gick klass 1.I januari ska de börja löshoppa henne lite smått.

Livlig och full av bus och tokigheter.

Ja förresten innan hon åkte upp drabbades hon av hovröta...som snabbt åtgärdades och blev ok.

Ja första veckan hos de nya ägarna var hon ju klantig och skulle bockhoppa och leka och snubblade på en stubbe och slog runt med resultatet av ett antal stygn och drän.Jag tror att det var efter detta hade läkt som de upptäckte en hovböld bak också om jag minns rätt.

Nu hade hon haft en släng av kolik troligtvis pga av att hon fått i sej för mkt kallt i magen då hon stått med frambenen på en stor sten för att nå istapparna som hänger ner från stalltaket (för att slicka/äta dem).

Jo då hon håller dem sysselsatta...lika speciell och påhittig som sin mamma. ;)

Räknar med att min Stanford avkomma skall bli ungefär lika stor som din. Vad är det för stamm på din häst?

Min kompis har också en sent född hingståring (1,5 nu) som är ca 150-151 fram och 155 bak, mamman är 162 och pappan 176+!, ändå räknar vi kallt med att denna inte blir just så mycket mer än 160 som vuxen. Vad tror ni andra? Jarrah?

Hon är e. Bugatti Hilltop
Har aldrig varit överbyggd och har hela tiden vuxit superstadigt. Ja förutom en sväng i somras då hon drog iväg.
Kan tänka mig att hon kommer att växa länge. Hennes brorsa stannade när han var 6.

Enligt tattarmåttet ska hon ju bli bortåt 170. Men stannar hon under 165 så är jag fullkomligt nöjd. :D Men med de benen så ser chanserna små ut. Huga. :smirk: Hon har kraftigare ben än ovannämnda bror som är 10 nu.

Oj, det är svårt att gissa utan att ha sett honom eller föräldrarna. Med mina egna ston vet jag ganska väl hur stora avkommorna kan beräknas bli, men med andra är det svårt.
Är han av den mer "burkiga" modellen så tror jag som ni att han kanske inte blir så jättestor, men är han av elegantare modell så blir han säkert större. Jag har inga belägg för att det är så, men det stämmer efter mina egna erfarenheter.

Tja, han är absolut inte burkig, snarare superädel men ser ut som en vuxen liten häst, inte gänglig och tonårslik.

Han kanske är en "smygare" som ett av våra stons föl är. Det syns inte att de växer. Plötsligt är de bara +170 cm!!
På din beskrivning tror jag iallafall att han går en bit över 160, men vill inte ge mig på någon närmare gissning när jag inte vet något om mamma och pappa.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 732
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 452
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar