Hur stora är era RP föl när de föds?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PonnyPenny
  • Startdatum Startdatum
P

PonnyPenny

Vore kul att jämföra!!
Jag mätte mitt föl som nyfödd och då var han cirka 81 cm. Nu är han 2 veckor. Hans mamma är ej renrasig Welsh mountain på 116 cm och pappan är Power Boy.

Hur stora är era föl och hur stora är föräldrarna??

Sv: Hur stora är era RP föl när de föds?

Jag har en welsh sek B fast hon är för stor så hon går in under sek R. (147cm).
Hon har 3 söner. Den första var hela 97cm när han föddes. pappa 143cm. Idag 2 år o 152cm.
Helbrodern var 83cm o idag 1 år o ca 133cm. Blir ponny.
Idag föddes son nr 3 o han har en annan pappa (145cm) o han mätte ca 93cm...ska kolla noggrannare imorgon.
Har även 2 st rp ston som jag mätt när de föddes men dem kommer jag inte ihåg i huvudet o jag har inte papprena här.
Tror de är vanligt att de ligger mellan 80-90cm.

Grattis till föl, men får hon bara hingstar!!!! skicka bilder sen!

Tydligen får hon det,suck!
Man ska väl vara glad att allt gått bra o att alla mår bra, men nog är jag besviken.
Hennes första föl(inte född hos mig) är ett sto. Nu är det ju inte stoet som styr vilket kön det blir utan hingsten...
Bilder finns i föltråden.

Mina föl som är 50% Welsh, 25% New Forest & 25% Fullblod har mätt ca 1 m (plus minus någon cm) vid födseln.
Och är idag:
Hingst född 2005 ca 142 cm
Valack född 2006 ca 143 cm
Sto född 2007 ca 140 cm
Hingst född 2008 ca ? (ska kolla)

Oj så stort. Normalt för ett hbl förl är 95-105cm.

Jo jag vet & jag har varit nervös för att dom ska bli för stora också... Har jämfört med kompisens halvblods föl & bara hållit alla tummar & tår. Än så länge så har det gått bra.
4 åringen växer nog inte många cm till men dom andra växer fortfarande...

Liknande trådar

Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 371
Senast: fio
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 936
Senast: Molekyl
·
P
Avel Vilka welshhingstar skall ni betäcka med nästa år?? Jag skall betäcka mitt welsh sek. B sto till våren men har inte bestämt mig för vem...
Svar
6
· Visningar
1 331
Senast: PonnyPenny
·
T
Avel Hur stora är era föl? Jag har (snart, 2 veckor kvar..) ett hingstföl som är 4 månader och 1 vecka och han är 136cm (idag) Jag mätte även...
Svar
5
· Visningar
768
Senast: Laijza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka