Hur stora är/var era åringar när de var 12 mån gamla?

Tuna

Trådstartare
Som frågan lyder undrar jag hur stor era åringar var när de var 12 mån gamla. Hur hög blev era hästar sedan när de var fullväxta?
 
Sv: Hur stora är/var era åringar när de var 12 mån gamla?

Som frågan lyder undrar jag hur stor era åringar var när de var 12 mån gamla. Hur hög blev era hästar sedan när de var fullväxta?

Min åring var 148 när hon var exakt ett år. Jag undrar nu hur stor hon kommer att bli? Hon är ett Svenskt halvblod e. hohenstaufen -Beach Boy.
 
Sv: Hur stora är/var era åringar när de var 12 mån gamla?

Greta var 151 som åring. Nu är hon fem och 169-170. Kan bli nått mer när hon musklar sig eftersom hon just nu inte rids. :)
 
Sv: Hur stora är/var era åringar när de var 12 mån gamla?

90% av sin vuxenhöjd på sin ett års dag är en gammal tumregel som ofta stämmer rätt bra på några cm när.
 
Sv: Hur stora är/var era åringar när de var 12 mån gamla?

90% av sin vuxenhöjd på sin ett års dag är en gammal tumregel som ofta stämmer rätt bra på några cm när.

Gäller denna tumregel även halvblod? Hörde att den gällde shettisar nämligen men att halvbloden låg på 85%.
 
Sv: Hur stora är/var era åringar när de var 12 mån gamla?

Den gäller alla oavsett ras. Det är dessutom bara halvblod jag själv har säkra siffror på och där har det stämt väldigt bra.
 
Sv: Hur stora är/var era åringar när de var 12 mån gamla?

Som frågan lyder undrar jag hur stor era åringar var när de var 12 mån gamla. Hur hög blev era hästar sedan när de var fullväxta?

Min förra häst var 142 cm som 1-åring, 152 cm som 2-åring, 160 cm som 3-åring, 164 cm som 4-åring och 167 cm 8-åring. Växte långsamt.

/Lizzie
 
Sv: Hur stora är/var era åringar när de var 12 mån gamla?

Min förra häst var 142 cm som 1-åring, 152 cm som 2-åring, 160 cm som 3-åring, 164 cm som 4-åring och 167 cm 8-åring. Växte långsamt.

/Lizzie


Kul att du fört så noga mätningar. På din häst stämmer ju verkligen inte 90% regeln för då hade din häst ju endast varit 158 cm som färdigväxt.

Har både hört att denna tumregel är användbar samt att den inte stämmer alls så är själv ganska villrådig.

Får höra av alla att min åring är så himla stor men följer man tumregeln blir ju hon inte alls stor.
 
Sv: Hur stora är/var era åringar när de var 12 mån gamla?

Kul att du fört så noga mätningar. På din häst stämmer ju verkligen inte 90% regeln för då hade din häst ju endast varit 158 cm som färdigväxt.

Har både hört att denna tumregel är användbar samt att den inte stämmer alls så är själv ganska villrådig.

Får höra av alla att min åring är så himla stor men följer man tumregeln blir ju hon inte alls stor.

Jag använde mig av det sk tattarmåttet på henne, men det stämde inte heller. Nu kommer jag inte ihåg vad det visade, men hon blev större än vad alla trodde. Fick ofta höra under unghästtiden att hon skulle bli väldigt liten... Men hästar är ju färdigväxta vid 8 års ålder och hon växte hela tiden. Tyvärr fick jag ta bort henne som 8-åring... :(

/Lizzie
 
Sv: Hur stora är/var era åringar när de var 12 mån gamla?

Vet bara ungefär vad min var när jag köpte honom, 13,5 månader gammal.
Då var han strax under 140. Nu som 3-åring om 8 dagar är han 155 fram.
Han var väldigt tunn och spinkig när jag köpte honom så först var han tvungen att lägga på sig innan han växte på höjden. Hoppas på några cm till nu under sommarbetet. :D
 
Sv: Hur stora är/var era åringar när de var 12 mån gamla?

Min var lite mer än 150 när han var 1 år men han drog iväg massor på höjden när han kastrerades vid 10 månader.
På sensommaren som 2 åring var han 159 och som 3 åring 161 vilket han är även nu som 9 åring
 

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
754
Senast: Lucifer
·
Övr. Barn Sonen ska på kalas på lördag, en pojk som fyller 12. VAD hittar man på i present?! Leksaker börjar dom bli lite för stora för känns det...
Svar
15
· Visningar
1 281
Senast: Lingon
·
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
1 093
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
816
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp