Hur stora är 11:orna?

Sv: Hur stora är 11:orna?

Sex månader: 132 cm

Sju månader: 135,5 cm/140 cm

Åtta månader: 138 cm/141 cm

Nio och en halv månad: 141 cm/144 cm

Elva månader: 141 cm, mätte ej rumpan.

Ett år gammal idag!

143 cm i manken, 144,5 över korset.

Precis lika stor som båda bröderna var på sina ettårsdagar. :D
 
Sv: Hur stora är 11:orna?

Kl.

Min Quimero mätte idag 156 cm i mankhöjd och 160 över kors. 13 månader gammal igår. Rätt så rejält överbyggd just nu..
 
Sv: Hur stora är 11:orna?

Kul! =)

Vårans mamma är ju inte heller stor. Bara 154cm så jag funderar på hur stor han egentligen kommer att bli.....
 
Sv: Hur stora är 11:orna?

:banana:min Warsteiner-Happyday blir 1 år 23 juli mäter nu ca 143 och är överbyggd, det är ett sto, vill inte ha henne över 170 cm
 
Sv: Hur stora är 11:orna?

KL

Jag mätte min Celia e Lambourgini - Ceylon igår, hon är 13,5 månad gammal. 146 cm fram och 149 bak.
 
Sv: Hur stora är 11:orna?

Walle är nu 14 månader och mäter 151 cm både fram och bak!
Har aldrig sett en unghäst växa så jämt :)
 
Sv: Hur stora är 11:orna?

min hingstunge på 15 månader är nu dryga ca 151cm bak och fram. Hur stor kan han bli?! Hans mamma är 156cm och pappan 154cm.. I hans ras får hästarna inte bli över 160cm, och han har heller ingen häst i stammen som blivit över 160cm.. Börjar dock tro att han kommer landa där, vad tror ni?

Mitt stoföl också 15 månader närmar sej häststorlek, 146cm hög bak och 145cm fram!

Mina har växt väldigt jämnt ända sen jag köpte dom i november, bara nu som stofölet blivit lite överbyggd, men ytterst lite. Kan det bero på att det är ett kallblod som inte har så långa ben, eller vad kan det bero på? När jag sitter och tittar på andras 11:or så verkar de flesta vara hemskt överbyggda!
 
Sv: Hur stora är 11:orna?

min hingstunge på 15 månader är nu dryga ca 151cm bak och fram. Hur stor kan han bli?! Hans mamma är 156cm och pappan 154cm.. I hans ras får hästarna inte bli över 160cm, och han har heller ingen häst i stammen som blivit över 160cm.. Börjar dock tro att han kommer landa där, vad tror ni?

Mitt stoföl också 15 månader närmar sej häststorlek, 146cm hög bak och 145cm fram!

Mina har växt väldigt jämnt ända sen jag köpte dom i november, bara nu som stofölet blivit lite överbyggd, men ytterst lite. Kan det bero på att det är ett kallblod som inte har så långa ben, eller vad kan det bero på? När jag sitter och tittar på andras 11:or så verkar de flesta vara hemskt överbyggda!

Jag tycker du ska ta den jämna tillväxten som ett kvitto på att hästen får i sig en jämn och balanserad näring, och troligen fått hela tiden. Jag vet inte vilken typ av kallblodig ras du har, men vi har vårt i en stor flock där samtliga mäts varje månad, och visst finns det överbyggda där också.
 
Sv: Hur stora är 11:orna?

Jag tycker du ska ta den jämna tillväxten som ett kvitto på att hästen får i sig en jämn och balanserad näring, och troligen fått hela tiden. Jag vet inte vilken typ av kallblodig ras du har, men vi har vårt i en stor flock där samtliga mäts varje månad, och visst finns det överbyggda där också.

Jag har freibergerhästar!

Okej, vad bra! Har hört lite olika från olika personer, att halvblod är mer överbyggda för att dom har längre ben, att om hästen växer jämnt, blir den inte lika bra i typen som vuxen etc.. Men hoppas på att ditt svar är det rätta :)
 
Sv: Hur stora är 11:orna?

528782_451793891517823_1583362714_n.jpg

Här kommer en bild på min kille som jag inte mätt men han är runt 160 skulle jag chansa på med mitt ögonmått
 
Sv: Hur stora är 11:orna?

Sex månader: 132 cm

Sju månader: 135,5 cm/140 cm

Åtta månader: 138 cm/141 cm

Nio och en halv månad: 141 cm/144 cm

Elva månader: 141 cm, mätte ej rumpan.

Ett år: 143 cm/144,5 cm


Och idag endast sex veckor senare är herrn 147 i manken och 149 över korset! Jag har då inte inbillat mig att han vuxit massor i sommar iaf... Inte konstigt att han mest stapplat runt och nästan bara sovit. :grin:
 
Sv: Hur stora är 11:orna?

Vår Bj`s Black Mezzo är

ca 7 mån + 10 dagar gammal 139 cm -141 bak

ca 8 mån 139,5 cm -142 cm/Bak

9 mån 141 cm - 144 cm / bak

10 mån 143 cm -146 cm / bak

11 mån 146 cm - 149 / bak

14 mån 148 cm - 151/ bak
 
Sv: Hur stora är 11:orna?

Min lilla E: Heslegård's Rubin - Eighty eight keys är 1år idag och mäter 146cm i manken och 149cm bak. Hoppas hon blir runt 160cm

Nu är hon 14,5 månad och mäter 147cm fram och 152!!!!cm bak :crazy: Varför växer hon bara bak? Brukar det rätta till sig? Hon är inte riktigt den snyggaste häst jag skådat om jag säger så ;)
 
Sv: Hur stora är 11:orna?

Får hon i sig tillräckligt bra bete ?

Det vet jag inte mer än att det putsas med jämna mellanrum och hon och dom andra hästarna är fina i hullet. Jag har tillskottsfodrat med lucern i ca 1 månad nu för säkerhetsskull för jag inte vill att hon ska falla ur. Jag stallade in i förrgår för jag ser att det inte sker någon direkt tillväxt på betet nu längre och då stallar jag hellre in. Skulle sämre bete göra att hon bara växer bak menar du? Jag är novis på ämnet så jag kan verka något korkad men jag trodde att dom föll ur och inte växte alls om det är dåligt bete? Det jag är mest förundrad över är att hon hela tiden sett ut som en dragster och det började med att skilja 2 cm på fram och bak när hon var 4månader och när hon var 6månader skiljde det 3cm och nu skiljer det 5cm?? Kan vara jag som mäter som en kratta iofs..
 
Sv: Hur stora är 11:orna?

Det var en diskussion för några år sedan om just unghästar som fick en jämn tillförsel av näring inte blev så där jätteöverbyggda .

Mia
 
Sv: Hur stora är 11:orna?

Det var en diskussion för några år sedan om just unghästar som fick en jämn tillförsel av näring inte blev så där jätteöverbyggda .

Mia

Okej. Det var bra att veta :). Då kanske det beror på att jag flyttat runt dom på olika beten i sommar. Hoppas att hon lugnar ner sig nu under vintern då hon får en välbalanserad foderstat :laugh:.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp