Y

yodi

är det någon som kan något knep för att lista ut hur hög fölis kommer att bli? eller som kanske kan lista ut det ändå Mamma är 172 cm och pappa 166 :bump:

Har för mig att man måste vänta tills unghästen är ca 1½ innan man kan göra det sk tattarmåttet?

Annars brukar man väl, sådär mellan tummen och pekfingret, antingen lägga ihop bådas mankhöjd och dela på två. Eller ta differensen mellan mankhöjderna, dela den på två och antingen lägga till den ena eller dra av från den andre. Blir väl samma resultat i vilket fall som?

Sen kan avkomman bli hur hög eller låg som helst i vilket fall som, beroende på vad som finns bakom. Suck! :D

Om det vore så väl! Vi trodde att min nu 3 år gamla hingst skulle bli ca 103 cm, han är nu 94 cm! Han är mätt efter alla möjliga mått. :smirk:

Man kan se på skenbenen ungefär hur stor fölis kommer bli (genom att jämföra med mamman) men hur säkert det är vet jag inte.

När jag hade Kyra så såg hon ut att bli d-ponny när hon var liten. Hon var undan min Aminette (157cm) och pappan visste vi inte vem det var. Ttroligtvis Welsh eller liknande.

Men hon blev 154cm när hon var fyra. Tror att hon kunde ha blivit 155cm eller 156cm, men det fick jag aldrig reda på.

Skit svårt att veta i vissa fall och i vissa stämmer e där måtten man kan ta jätte bra.

Har ett sto (7 år) i stallet vars pappa är 167cm (och gav stort) mamma 173 cm (halvbror 176cm) själv stannade damen på 161cm Urbino finns i 4:e led (enda lilla hästen i stammen så det måste på något vis vara han som spökat igenom). Att kolla längden på skenan stämmer inte heller på denna häst, hon har längst skenor i stallet (trots att de andra är långbenta halvblod på 170-175cm). Dock är hon ett riktigt frågetecken då hon enligt tattarmåttet skulle bli 169-170 cm men icke sa nicke hon vill inte bli större. :confused: :confused:

det finns inget direkt knep när de är små.. man kan göra tattarmått men då måste de vara lite äldre.

Man kan gissa sig till hur hög en häst kommer å bli genom att kika på föräldrarna. MEN det är inte säkert att det stämmer. Min ena häst är 165 cm, hans föräldrar är 154 och 157 cm höga. Min andra häst är 154 cm, hans föräldrar är 138 och 160 cm höga.

Du får helt enkelt vänta å se.. Det kan bli allt från 160 till 175 cm. Eller kanske lägre beroende på vad som finns bakom mamman!!!

Liknande trådar

Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Hemmet Jag "råkade" sätta en stor (12 cm i diameter ungefär) glaskula över öppningen på en glasvas ... och nu sitter den som i berget. Hur jag...
Svar
7
· Visningar
1 003
Senast: Ramona
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 838
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar