hur stor???

bumbigris

Trådstartare
Vart kommer han landa tror ni i höjd.. En 1 årig kastrerad arab valack. Nu ganska exakt 1 år gammal är han 140 cm fram och högre bak..
Jag är 170 cm normalt byggd, men jag är rädd att han kommer bli för liten för mig:confused: Vad tror ni. Hur stor kommer han att bli?

Tacksam för svar..

Sv: hur stor???

Vart kommer han landa tror ni i höjd.. En 1 årig kastrerad arab valack. Nu ganska exakt 1 år gammal är han 140 cm fram och högre bak..
Jag är 170 cm normalt byggd, men jag är rädd att han kommer bli för liten för mig:confused: Vad tror ni. Hur stor kommer han att bli?

Tacksam för svar..

Han kommer definitivt växa mer men hur mycket är ju svårt att säga .
Hade varit enklare om du mätt honom baktill och kanske lagt upp ett foto på honom.!:)

Tyvärr kan jag inte lägga ut kort på han för han är inte min utan jag funderar på att köpa han.. Jag skulle tippa på att han är ca 3 cm högre bak.. Han ser väldigt "valpig" ut mer än en normal 1 åring. Även om alla 1 åringar ser valpiga ut så ser han mer valpig ut ( vad jag svamlar, men jag hoppas ni förstår )
Han är även väldigt tunn i hullet..
Ägaren tippar på 160 cm är de rimligt?

Ja, 160 är rimligt.
Han är ett år och 140 nu, så han blir rejäl.
Hur stora är föräldrarna?

Tyvärr kan jag inte lägga ut kort på han för han är inte min utan jag funderar på att köpa han.. Jag skulle tippa på att han är ca 3 cm högre bak.. Han ser väldigt "valpig" ut mer än en normal 1 åring. Även om alla 1 åringar ser valpiga ut så ser han mer valpig ut ( vad jag svamlar, men jag hoppas ni förstår )

Ok, då förstår jag..!!
Fråga ägaren hur stora dennes föräldrar är , och kolla även lite längre tillbaka i leden, på båda sidor.
Om uppfödaren fått tidigare avkommor av samma sto och hingst kan du ju även ta dig en titt på dessa avkommor .
En del ston lämnar stort , kan även detta sto göra .!
Hör dig för helt enkelt, nu vet jag dock ej om du köper från uppfödaren direkt , men jag antog det när jag gav dig råd, till störta del:)..!!

Jag tycker inte 160 låter jätte rimligt. Möjligt är det ju, men inte troligt.
Min arabdam var oxå exakt 140 vid 1 års ålder, hon blev 153. Är 6 år så visst är det möjligt att det blir 1-2 cm till, men inte troligt.

Hennes son som är 2 år nu var väl 148 som 1 åring om jag inte minns fel, nu är han 158 och beräknas bli 160-163 typ.

Jag tycker att måttet att de har växt 90% av sin fulla storlek när de är 1 år stämmer ganska så bra på de hästar jag har haft. Det betyder att han blir ca 154. Sedan får man ju kolla på linjerna, hur stora är föräldrarna? Hur stora är deras andra avkommor?

Sedan finns de ju de som inte stämmer överens riktigt. 2 åringens mamma är 153, hans pappa som 4 åring 154... och han själv kommer troligtvis bli 7-10 cm större än de båda... Märkligt det där.

Dock tycker jag absolut att du kan rida en häst som är 154. Det är ju främst steglängden som avgör hur stor hästen känns när du sitter på den.

Håller med Kimmis !

Man brukar säga lite grovt räknat att de flesta hästar har vuxit 90 % av sin blivande storlek som 1 åringar, då blir en som är 140 cm nu 155 cm, araber sägs dock ha vuxit 92 % av sin storlek och då b lir den 152. Så nånstans mellan 152 och 155 är mera rimligt än 160 cm

Jag skulle vara mer nervös för framtida hållbarhet, än hur stor han blir. Är en 1-åring väldigt tunn så har det fattats mat.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 216
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 689
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka