Hur stor risk för fång?

Idas

Trådstartare
Hej!
Jag har en D-ponny som är ganska så svårfödd, men inte så att han blir mager.
Han har betat 30 minuter om dagen i tre veckor nu, och nu sista veckan har han betat 9 timmar om dagen i en mindre hage.

Idag flyttade vi honom till det stora sommarbetet, med massvis av gräs.
Hur stor risk är det för fång? Gräset är aldrig gödslat, men såklart ändå frodigt.
Hade tänkt ha honom i deras vinterhage några timmar om dagen, där det inte finns gräs, men jag vet ännu inte om det funkar, om han blir helt galen..

Så hur tycker ni att jag ska göra? GreenGuard vill jag inte använda.

Sv: Hur stor risk för fång?

Risken att få fång är väldigt individuell, men jag tycker att det låter som att du förberett hästen ganska bra och den ligger ju klart bättre till om den inte är fet. Om du vill vara på den säkra sidan kan du ju ta bort den från betet under natten i någon vecka till och stödutfodra med hö. Undvik också spannmål om det går eftersom det innehåller mycket enkla sockerarter (stärkelse). Om den börjar tappa i vikt kan du i första hand ge mer grovfoder och sen kanske blanda olja med betfor för att få energi eller ge lusern för att få mer protein.

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 909
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 884
Senast: super
·
Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
1 087
Senast: phie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka