Hur stor resväska behöver man?

starcraft

Trådstartare
jag är på jakt efter en ny väska och är jag fundersam på hur stor väska man egentligen behöver..

Jag hade en väska jag var jättenöjd förutom att handtaget var i dålig kvalitet och sen gick sönder så är inte så sugen på en likadan av det skälet - men den storleken var perfekt och de flesta väskor jag gillar är antingen en size större eller en mindre (dvs för stor eller för liten). Jag reser oftast 1-2 veckor sol och bad och då räcker den lilla på ca 65l utmärkt. Men ibland åker jag bort på jobb 1-2 veckor och då är ju minst halva väskan fylld av jobbkläder och utrustning.. då känns den lilla för snål. Men det känns ju sjukt drygt att dra runt på en för stor väska ett par gånger om året för att jag 1 gång om året/vartannat år behöver en lite större väska (de större ligger på ca 86l). Hur stora väskor har ni och vad är det för resor ni brukar göra?

jag är på jakt efter en ny väska och är jag fundersam på hur stor väska man egentligen behöver..

Jag hade en väska jag var jättenöjd förutom att handtaget var i dålig kvalitet och sen gick sönder så är inte så sugen på en likadan av det skälet - men den storleken var perfekt och de flesta väskor jag gillar är antingen en size större eller en mindre (dvs för stor eller för liten). Jag reser oftast 1-2 veckor sol och bad och då räcker den lilla på ca 65l utmärkt. Men ibland åker jag bort på jobb 1-2 veckor och då är ju minst halva väskan fylld av jobbkläder och utrustning.. då känns den lilla för snål. Men det känns ju sjukt drygt att dra runt på en för stor väska ett par gånger om året för att jag 1 gång om året/vartannat år behöver en lite större väska (de större ligger på ca 86l). Hur stora väskor har ni och vad är det för resor ni brukar göra?

Jag har två olika resväskor - en rejäl Samsonite på 93 l och en mindre Ambassador på 72 l. Jag använder nästan bara den större Samsonite och har insett att det för mig är helt onödigt att ha en liten resväska. Jag har i princip aldrig problem med att jag överskrider viktgränsen, men däremot blir det ofta platsbrist och då är ju en riktigt stor väska guld värd. När jag åkte med den lilla väskan senast hade jag till exempel platsbrist samtidigt som jag hade 4 kg kvar viktmässigt, vilket var rätt frustrerande.

För mig spelar de extra 10 cm (eller vad det nu blir) ingen som helst roll eftersom jag sällan går några längre sträckor med den i alla fall. Jag reser sällan så att jag är borta i mer än två veckor, och oftast är det smidiga resor med 5-10 min promenadavstånd mellan t.ex. flygplats, tågstation och boende.

Jag ska tillägga också att platsbristen oftast kommer sig av att jag vill ta med mig svenska produkter hem till Skottland; hade jag åkt på helt vanliga resor där det verkligen bara var kläder, skor m.m. som skulle med hade jag nog sällan haft samma problem. Jag är dock fortfarande av åsikten att man lika gärna kan köpa en större resväska när man ska.

Har 3 olika, tripp trapp Trull storlek typ, jag kan alltså sätta dom i varandra. Kabinväska, en mellan och så en stor på runt 100-120 liter någonting (den har expanderbart lock). Kabinväska = en helg, Mellan = 1-2 veckor, stor = resa bort över jul med julklappar osv med sig :p eftersom alla får plats i varandra är det ju bara en väska som tar plats när dom inte används så mig gör det inget att ha flera för olika behov.
Edit: det är olika märken på dom, möjligen att dom två mindre är samma, har för mig jag köpte dom på Rusta men vid olika tillfällen. Den stora är samsonite eller liknande.

Jag har en stor (näst största Samsonite Aeris) för ffa längre jobbresor, för kortare resor använder jag en kabinväska och en datorväska på hjul. När jag inte behöver dator tar jag förstås kabinväskan i kabinen, när jag har med mig datorväskan checkar jag in kabinväskan.

Har inte rest med större väska än kabinväska sedan jag var student och ibland ’flyttade’ för månader i taget.

Har en Samsonite kabinväska som används flitigt i typ 7 år, inklusive för veckopendling med jobb, och den håller ihop bra. Är maxad för en kabinväska, tycker det är dumt att ha något mindre!

Checkar sällan in väska, vill jag ta med mig souvenirer/extra vätska så tar jag med mig en tom ryggsäck åt ena hållet checkar då istället. Pallar inte släpa runt på massa grejer

Har inte rest med större väska än kabinväska sedan jag var student och ibland ’flyttade’ för månader i taget.

Har en Samsonite kabinväska som används flitigt i typ 7 år, inklusive för veckopendling med jobb, och den håller ihop bra. Är maxad för en kabinväska, tycker det är dumt att ha något mindre!

Checkar sällan in väska, vill jag ta med mig souvenirer/extra vätska så tar jag med mig en tom ryggsäck åt ena hållet checkar då istället. Pallar inte släpa runt på massa grejer
Jag checkar helst inte in väskor heller, men längre resor räcker inte handbagage till och vid jobb är det utrustning som ska med som man inte får ha i handbagage och då har jag å andra sidan knappt handbagage mer än en liten kasse med hörlurar, biljett och filt typ.

Tack ni som svarat! Det är ju väldigt individuellt hur man packar och vad som är viktigt så det känns bra att få lite andra synvinklar.

Du har ju redan svarat dig själv :)
En väska som är större än 65L men mindre än 86L.
Finns många varianter. Jag googlade precis "resväska 75 liter" och första kom upp var pricerunner med väldigt många alternativ att jämföra :)

Prova googla 70 liter med

Du har ju redan svarat dig själv :)
En väska som är större än 65L men mindre än 86L.
Finns många varianter. Jag googlade precis "resväska 75 liter" och första kom upp var pricerunner med väldigt många alternativ att jämföra :)

Prova googla 70 liter med
Jag har inte hittat någon jag gillar och är i övrigt som jag vill ha, i rätt pris i en mellanstorlek tyvärr

Hur stora väskor har ni och vad är det för resor ni brukar göra?
Jag har flera olika väskor och använder olika beroende på vilket typ av resa jag gör :).

• Fjällräven väska, ryggsäck 28 liter. När jag bara flyger med handbagage och behöver mycket lite med mig. Får plats med dator, ett par ombyten och mitt smink. Kompletterar då med liten handväska för mobil och plånbok. Har vanligtvis den här ryggsäcken när jag flyger till Madrid eftersom jag har kläder på plats där.
fjallraven-raven-28-deep-blue.jpg

• Samsonite, kabinväska. Använder när jag ska på kortare resa men behöver ha flera ombyten med mig. Får plats med SÅ mycket. Älskar den typ mest av allt. Så jäkla skönt att slippa BÄRA på så mycket, istället rullar den så snällt med mig och är så himla smidig och bra.

744161541be01.jpg

• Samsonite, samma som ovan fast storlek stor, rymmer 90 liter typ. När jag och maken reser tillsammans och ska vara borta lite längre eller bara vill checka in en väska. Har också använt den när vi flyttat mellan länder, då kompletterar vi med våra kabinväskor (ovan) också som handbagage. Den här väskan är enorm och rymmer ALLT.
Vid backpacking när jag var yngre så reste jag med nån hikingväska bara. Idag backpackar jag dock aldrig, men däremot ska jag köpa en riktigt riktigt fin väska för vandring :heart :

img587e1342d9b0d7.75552581.jpg

Jag har inte hittat någon jag gillar och är i övrigt som jag vill ha, i rätt pris i en mellanstorlek tyvärr
Men om du vill ha hjälp att hitta en så kanske det är bra att skriva ut exakt vad du letar efter? Hårt skal? mjukt skal? Fyrkantig? Trunk? 2 hjul? 4 hjul? Prisklass? Olika fack innuti? Låsbar? Hur många liter? Mm mm

Hållbart handtag är det enda du skrivit :D

Ja alltså en riktigt bra kabinväska är guld värt, det glömde jag ju! Jag har en från Asaklitt som är hård men ändå har ett sidofack vilket är helt suveränt. Då kan man ha det vikigaste i sidofacket och slipper lägga ner och öppna upp hela väskan för att få tag på saker och ting.

9355811455006.jpg

Ja alltså en riktigt bra kabinväska är guld värt, det glömde jag ju! Jag har en från Asaklitt som är hård men ändå har ett sidofack vilket är helt suveränt. Då kan man ha det vikigaste i sidofacket och slipper lägga ner och öppna upp hela väskan för att få tag på saker och ting.

9355811455006.jpg
Den där var ju smart!

Jag har flera olika väskor och använder olika beroende på vilket typ av resa jag gör :).

• Fjällräven väska, ryggsäck 28 liter. När jag bara flyger med handbagage och behöver mycket lite med mig. Får plats med dator, ett par ombyten och mitt smink. Kompletterar då med liten handväska för mobil och plånbok. Har vanligtvis den här ryggsäcken när jag flyger till Madrid eftersom jag har kläder på plats där.
fjallraven-raven-28-deep-blue.jpg

Den där är min vardagsväska som jag har till jobbet. :o

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
762
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 671
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 101
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 966
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • FÅRtråden
  • Annonsera mera hundar 2