hur stor mage får dom ha när dom inte rids??

U

Uddatyp

undrar bara hur stor mage dom får ha i vila om man säger så..när dom inte rids asså.

min häst har lite mage när ja inte rider, men när ja rider så har han ingen alls, då ser han jättefin ut, inte ens en lite mage har han då..utan de e enbart när han står o vilar.

de är många som tycker han är lite för rund om magen medans vissa tycker han är hälsosamt rund och säger att vissa hästar är rundare än andra även om dom är i träning.

och de känns som om ifall ja skulle få bort den magen, så skulle de inte se bra ut..känns som om han skulle tappa mycke då.
han är bra musklad, fin överlinje och är i ganska så hård träning, går 6 dar i veckan..så han är ju inte tjock på nåt sätt..de är bara den lilla magen när han inte rids.

även direkt efter ridningen när ja sadlat av o så så ser ja ju att magen är näst intill obefintlig, men sen efter några minuter så är den där igen.

hästen får fri tillgång på hö, mår bäst av de..de är en häst som behöver de.

Sv: hur stor mage får dom ha när dom inte rids??

Då är det väl inget problem? En del raser (ex. araber) har också mer välvda revben än andra, vilket gör att de ser ut att ha lite mage. bry dig inte om vad andra tycker, hästen verkar ju må bra!

även direkt efter ridningen när ja sadlat av o så så ser ja ju att magen är näst intill obefintlig, men sen efter några minuter så är den där igen.

Det beror ju på att magmusklerna, som håller upp magen, slappnar av efter några minuter.
Samma är det när en häst fått vila ett tag - då tappar den muskulatur på magen som håller upp den och därmed hänger den mer och ser större ut. En sån mage betyder inte ohälsa på något sätt!

Jag förstår inte vad som är problemet?

de e ju de att vissa tycker dom ska se ut som vinthundar, alltså inte minsta mage, och om dom har mage så får dom för mycke hö eller att dom inte arbetar i rätt form för då ska magen försvinna helt osv.

o många säger att hästen inte har några magmuskler om dom har mage..de ja undrar liksom om de är så..att de fattas magmuskler om dom har mage.

Ja jag vet.. det finns dom som har en helt fel bild av hur en häst bör se ut! :crazy: Att de inte får ha NÅN mage alls och helst ska den vara uppdragen som på en vinthund. Men inte i närheten av alla raser eller individer KAN överhuvudtaget ens se ut så! Hur man än gör.

De som säger att en häst inte ska ha någon mage är okunniga och har en felvriden bild på hur en häst bör se ut. Strunta i dom!
Du gör helt rätt i att ge din häst mycket grovfoder, man KAN inte ge för mycket, och en häst mår inte dåligt av att inte gå i perfekt form.

Dock måste det påpekas att en häst inte ska vara BUKIG på så sätt att överlinjen är tunn och omusklad och sen nedtill ha en stor uppblåst mage - då är det näringsbrist av framförallt protein. I sånna fall ska hästen byggas upp på överlinjen, inte minska på magen, så kommer helheten se mer JÄMN ut och då ser inte magen så stor ut längre.

ok..va de ja behövde höra..har stått länge och tittat på han i hagen och funderat på hur de ska se ut.

min häst har än fin överlinje, musklad, rund..de är därför jag blir lite förvirrad över magen ibland, de är så många som bara ser på magen och säger att hästen har kass överlinje.

men då behöver ja inte tänka mer på de iallafall.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 491
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 867
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
346
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka