Hur stor kraftfodergiva/tillfälle?

Sv: Hur stor kraftfodergiva/tillfälle?

Får och får.

Rekomendationerna är olika beroende på vilken sorts kraftfoder det är.

Jag ger Havre,kraft Plus grön o lusernpellets+lusern hack o betfor+mineraler..

Man brukar väl säga max 0,4kg/100kg kroppsvikt/utfodringstillfälle vad gäller kraftfoder. Lusern räknas ju som grovfoder så det behöver du inte räkna med i antalet kg /utfodring, utan bara havre, betfor mm.

Många s k kraftfoder består till stor del av fiber t ex gräshalm, halm eller lusern. Här finns ju ingen begränsning.

De fodermedel som inte ska ges i för hög dos per utfodringstillfälle är stärkelse och protein/aminosyrekoncentrat.

För stärkelse gäller att man inte bör överstiga 0,2-0,4 % av kroppsvikten per mål dvs 1-2 kg stärkelse för 500 kg häst. Det högre värdet för havre och processade och därmed lättsmälta spannmål. Sen varierar ju stärkelsehalten i olika spannmål och foderblandningar så man får räkna för varje foder.

Hur mkt proteinkoncentrat man kan ge per mål är inte lika studerat. NRC anser att man kan ge 20 % av det dagliga behovet av råprotein per mål som proteinkoncentrat. Här saknas dock forskning. HH

Man brukar väl säga max 0,4kg/100kg kroppsvikt/utfodringstillfälle vad gäller kraftfoder. Lusern räknas ju som grovfoder så det behöver du inte räkna med i antalet kg /utfodring, utan bara havre, betfor mm.

OK jättebra då vet jag!!:)

Kan jag ge obegränsat per tillfälle/dag av lusern pellets o hack?

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
929
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 563
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna