Hur stor koll har ni på era tonåringars nätliv?

break_a_leg

Trådstartare
Eftersom jag både jobbar och har egna tonåringar så surfar jag ibland runt på diverse sajter (förutom Buke) för att kolla läget och vad det egentligen är för något. Allt har ju vuxit explosionsartat vilket innebär att det både nätmobbas och publiceras mindre bra saker på nätet... (Fast naturligtvis är ju många skötsamma och städade också).

Jag måste säga att jag blev förvånad när jag hittar 14-åringar på Facebook:crazy: Är det verkligen rätta stället, hur mycket nätverkande behöver man när man är 14 liksom?

Ni som är föräldrar, har ni koll på vad era tonåringar gör på nätet?

Sv: Hur stor koll har ni på era tonåringars nätliv?

Jag sitter inte och vrålkollar vilka sidor min dotter surfar på, vi har varsin användarsida,och jag har fått hennes lösenord,ifall jag skulle vilja ha någon bild eller om datorn strular(hon är administratören)!
Och ibland om hon är uppkopplad och jag behöver kolla på något snabbt,så säger hon bara att sätt dig,hon loggar aldrig ut eller så!

Så jag tror hon sköter sig!

Och jag skulle aldrig gå in på hennes sida om hon inte finns i närheten,lite privatliv ska hon få,men om jag ville kolla henne så ska jag kunna göra det,men då ha henne vid min sida!

Jag menar inte att man ska ha lösenord till sina barns sidor, men jag tror inte att alla föräldrar har så stor koll på vilka siter deras tonåringar är på.

Men är inte Facebook en rätt snäll sida trots allt?

Jag är Facebook-kompis med en kollegas 13-åring och med min killes 16-åriga systerdotter. Har varit inne på den sistnämndas profil ett par gånger och hon har mest uppdaterat sin status och lagt upp några sedesamma bilder från familjesemestern.

Tilläggas kan att jag aldrig hade hittat 13-åringen på Facebook om inte hans mamma hade tipsat mig via nån slags "friend suggestion". Jag tänkte mest att det var kul att den där lilla plutten har blivit så stor och att det är skojigt att vuxna och barn kan ha helt jämställd kontakt på nätet, så att säga.

Visst är Facebook rätt snällt, jag är inte speciellt aktiv där så att jag egentligen kan uttala mig. Men jag trodde att det var ett vuxendagis?;)

Fejan är ett vuxendagis eller iallafall från tonåren (13 är lägsta åldern för att få regga sig).

Fast, jag tror inte att alla ungdomar är lika benägna att hålla med om att facebook är vuxendagis. Jag har hört många kommentera att det är pinsamt när deras föräldrar osv finns på facebook. :)

Fast, jag tror inte att alla ungdomar är lika benägna att hålla med om att facebook är vuxendagis. Jag har hört många kommentera att det är pinsamt när deras föräldrar osv finns på facebook. :)
Det som gäller för våra ungdomar och deras kompisar är nog främst bilddagboken upp till kanske 18-årsåldern, och Facebook med litet överlapp från 15-16 ungefär. På Facebook får de stå ut med att vi och våra vänner också finns. :)

Jag ser hellre en fjortonåring på Facebook än okontrollerad på rena tonårscommunities. Kan bli lite för mycket utvik och mobbning på de senare. :crazy:

Hallå jag har oxå bilddagbok och min svärmor oxå :angel:

Bdb är ju enklare att vara elak på, man kan göra anonyma taskiga inlägg och registrera sig hur som helst. (Och ni vet väl att Lunarstorm och Bdb har samma ägare ;) )

Bra tråd att tipsa om boken jag läste ut precis (sträckläste): 14 år till salu.

Skrämmande, sann och aktuell.

Mina barn är inte tonåringar än, jag fasar för den dagen de ifrågasätter min regel att de inte får vara på sidor där man måste registrera sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka