Hur stor häst ska jag ha?

Felicia244

Trådstartare
Hej!

Min dotter är 12 år och runt 153.
Hon väger 38 Kg.

Jag tänkte att hon kanske borde ha en D.ponny?
Hon satsar på tävling:)
 
Sv: Hur stor häst ska jag ha?

...och jag skulle säga satsa absolut på en större D-ponny, eller eventuellt en liten stor häst (OBS att hon då inte får tävla i ponnyklasserna).

Ska ni ha en tävlingshäst antar jag att ni söker en lättare modell? Inte av fjord/kallblodstyp? Tänk då högre över manken än med de grova ponnysarna.

Om dottern är tolv nu kommer hon att börja växa snart, det är onödigt att köpa en häst som hon redan i dagsläget är gränsfall för lång för. En nätt ponny (/häst) på 145 (-155) cm tror jag skulle vara perfekt.

Men som alltid är det viktigaste hästen är barnvänlig - snäll, stabil och relativt förlåtande. Lycka till med inköpet. :)
 
Sv: Hur stor häst ska jag ha?

Haka inte upp er på C eller D ponny utan välj den som passar bäst och som dottern tycker bäst om. Gå på magkänslan!

Lycka till!! :bow:
 
Sv: Hur stor häst ska jag ha?

Jag tror som dig Popcorn, det är svårt nog att hitta en bra häst/ponny ändå.
 
Sv: Hur stor häst ska jag ha?

håller med de andra, en d-ponny eller liten häst :) en liten häst funkar ju om du kanske tävlar på småtävlingar på klubben, men annars dponny :)
 
Sv: Hur stor häst ska jag ha?

En maxad D-ponny hade jag kört på. Hon kommer kunna ha den i många år och kommer inte behöver köpa ny häst förrän det är dags att gå över och börja tävla stor häst när hon fyller 18.
 
Sv: Hur stor häst ska jag ha?

Jag hade satsar på en D ponny så slipper ni skaffa ny om bara nått år. En C ponny skulle hon kanske växa ifrån fort och då ha fäst sig vid.
Och jag hade inte köpt en liten häst för det är inte kul sen när hon är äldre och kanske vill ha en "normal" stor häst och ingen mini häst. Men såklart så ska ni följa hjärtat och ta en häst som ni känner er säkra med och som klarar ab det ni är ute för :) lycka till!
 
Sv: Hur stor häst ska jag ha?

Hur lång är det sagt att hon ska bli?

Jag tycker ni ska köpa en Dponny. Och om din dotter inte beräknas bli jättelång så bry er inte om att den ska vara så stor som möjligt.

Hur duktig är din dotter? Om hon inte är så jätteduktig idag så se till att hon når om ponnyn så hon kan komma åt den och hon ska inte behöva "växa i" den.

Köp absolut inte en liten storhäst, hon är bara 12 år och kommer att vilja träna och tävla med kompisarna, och de flesta barn i den åldern rider ponny.
 
Sv: Hur stor häst ska jag ha?

En maxad D-ponny hade jag kört på. Hon kommer kunna ha den i många år och kommer inte behöver köpa ny häst förrän det är dags att gå över och börja tävla stor häst när hon fyller 18.
Och varför är det någonting att föredra?
 
Sv: Hur stor häst ska jag ha?

Ni ska inte stirra er blinda på storleken på ponny, utan köpa en ponny som passar hennes behov just nu. Om 3 år kanske hon vill satsa på högre tävlingar och ponnyn hon har kanske inte räcker till ändå, vilket innebär att ni får köpa en ny ponny med mer kapacitet i alla fall.

Köp en ponny som passar hennes ridning och hennes krav just nu. Om det är en c- eller d-ponny spelar ingen som helst roll.
 
Sv: Hur stor häst ska jag ha?

Föräldrarna kanske inte har ekonomi att köpa en ny ponny åt dottern vart tredje år? Det är inte alla som skiter pengar vettu..
 
Sv: Hur stor häst ska jag ha?

D-ponny låter bra tycker jag. Den behöver ju inte vara maxad. Roligare att kunna ha sin ponny länge.
 
Sv: Hur stor häst ska jag ha?

Vad vill hon göra?
Är det hoppning, dressyr osv som gäller, så får hon ju tävla ponny tills hon är 18.
Med rider hon western kan hon tävla ponny hela livet om hon vill.
Titta efter individen, lätt man att stirrar sig blind på bara storleken och kanske missar en jättebra ponny. Prova lite olika och se vad som känns bäst.

En grövre ponny bär ju upp bättre än en smäcker tex.
 
Sv: Hur stor häst ska jag ha?

Jag röstar som vanligt på foderponny/häst. När man vet framtida behov bättre kan man köpa häst.

Men så gillar jag inte ponnyer som köps o säljs hela tiden.
 
Sv: Hur stor häst ska jag ha?

Föräldrarna kanske inte har ekonomi att köpa en ny ponny åt dottern vart tredje år? Det är inte alla som skiter pengar vettu..
Normalt sett avlivar man ju inte ponnyn man redan har och köper en ny, utan den ponnyn man redan har säljs normalt för pengar man kan köpa en ny för.
 
Sv: Hur stor häst ska jag ha?

Finns inget som garanterar att den nya ponnyn kommer kosta precis lika mycket som man sålde den gamla för. Hästaraffärer är i de flesta fall förlustaffärer.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor häst ska jag ha?

En stor D-ponny runt 8-10 år, som har gått en del och placerat sig bra, så att du vet att denna ponny kan hjälpa din dotter med tävlandet! :laugh:
 
Sv: Hur stor häst ska jag ha?

Hon är beräknad att bli 167 cm.
Hon har haft 2 shettisar och hon red in den ena helt själv och den lånar vi ut just nu till en tjej som tävlar henne så hon kan nog hantera en lite svårare häst.
Dock måste hon ha en häst som inte bråkar när man sitter upp, inte tar upp huvudet när man tränsar, en som är lätt att lasta och en som inte springer iväg när man kommer i hagen + en häst som man kan rida ut ensam på.
Så det blir nog ett låångt letande...
Hon ska tävla Hoppning och EV dressyr.
 

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Marvin
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
780
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp