Hur stor hage?

E

equitouch

Hur stor/liten är er/era hästars hage/hagar?
Vad tycker ni är det absolut minsta för ponny och stor häst?

Sv: Hur stor hage?

Du menar sommarhage va ?? Om så är fallet anser jag det minsta för häst är 1 hektar per häst och för ponny 0,5 hektar per ponny.

Det är ca 9 hektar, just nu fördelat på 2 sommarhagar och 1 vinter. Naturbetesmark typ. Går 4 hästar på det. Tycker att det är rätt lagomt. 1 sommarhage är något större än den andra och vinterhagen är något mindre än den sommarhagen. Skulle kanske gissa på 4 +3 +2 ? Hur det är fördelat är endast gissningar utifrån mitt ögonmått, som förmodligen inte är helt 100.

våran är 1 mil i omkrets... vet dock inte hur många ha det är

Nu har vi ca 3 ha till 3 hästar. 1,5 av dessa växlar vi var 5:e dag så de går på det först 5 dagar sen tar det 15 dagar innan de går på samma yta igen eftersom vi har 4 olika "delar" a´ 1,5 ha som vi växlar mellan, å så de återstående 1,5 ha som de alltid går på.

Vet inte vad jag tycker minst att de ska ha å röra sig på, ganska lagom med 3 ha på 3 hästar, dock har de lite mindre på vintern....

På vintern går hästarna i halva hagen och när sommarn kommer så får dom gå i hela hagen, och hela hagen är lite minder än 1 hektar och på det går två hästar och dom har bette hela sommarn.

Kram

Lite diffust just nu iom att det flyttar/kommer till mycket hästar och vi byter hagar ganska mkt, men just nu så har vi 3 stycken hästar på ca 2 -3 ha (har inte mätt exact ännu). Senare kommer det antagligen att bli 5 st hästar. Vinterhagen är vell ca 1,5 ha.

Jag tycker att hagarna i det stallet där jag står nu är alldeles för små, men jag har fått komprosmissa då jag vart tvungen att flytta och då var det här bästa alt. Hagarna ser ganska flacka ut men är ganska kuperade, även om de inte är så roliga.
Lagom tyckte jag att det var i mitt förra stall. Där hade vi sommarhage på ca 3-4 ha (på 5 hästar) med massa träd, ordentliga backar, blandbete och även en del flacka områden. Vinterhagen varierade runt 2 ha ca.

sommar hagen är så pass stor att 3 stora halvblod kan gå och beta i 3mån utan att betet är i närheten av att vara slut... vinter hagen är kanske 50X50 gissningsvis...

Minst 1 ha per häst, sommar som vinter.... Rasthage??? Vad är det???
Jag kan tänka mig sjukhage om jag måste, men annars inte mindre än 1 ha /häst..... ;)
Och ja, jag vet att alla inte har den möjligheten, att ha så stora hagar, men jag är lycklig nog att ha det...

Tyvärr, så kan jag inte ha min shettis på så bra bete, så hennes hage är just nu mindre än 1 ha. :( Men det är bara tilfälligt, hon ska till hingsten om ett par veckor, och då blir det större hage ihop med de andra betäckningstona.

På vintern tycker jag inte att en hage kan vara för stor... Det blir ju inte alls upptrampat om hagen är stor nog, bara lite i gapet, och då kan dom gå där på sommaren oxå. Efter att kossorna varit där och betat av ratorna så att parasiterna får det tufft... :devil:

Jag är verkligen lyckligt lottad... :love:

Häls Embla

Inga rasthagar.
Vintertid går det 2 ponny och 3 hästar på ca 5 ha. Sommartid går 2 hästar på ca 1 ½ ha, 2 ponny och min häst på ca 2 ha. För små sommarhagar tyvärr, men pga extrem lättföddhet på de andra hästarna samt ponnyerna och rel. stor fångrisk på en av hästarna vågar inte de andra hästarnas ägare låta dem gå på större. De får hötillskott vid behov (behövs inte än och de har gått en dryg månad nu.) Jag vill gärna ha lite större samt mer kuperad vinterhage, samt något större sommarhage (jobbigt att gå långt när man ska hämta hästen för att rida *lat*) =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 052
Senast: Grazing
·
Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
435
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?