Hur stor hage,vad behöver man ?? förvirrad

S

Skimraa

Hur stor hage behöver man till sommar bete?
det är en liten c-ponny och en shettis (kanske)

vad behöver man mer än vatten behöver dom nått foder??

tacksam för svar!:idea::bump::banana::bow:

Sv: Hur stor hage,vad behöver man ?? förvirrad

Se bara till att akta dom från fång, speciellt shettisen.;)

okej men det är inte så himla mycket gräs där och mycket skog;)

men om det inte är så mkt gräs så räcker det antagligen inte.

Ja eller tvärtom, beror på hur kort betetet tuggas.
En liten ponny ska gärna gå på en övervuxen mark för att minska fångrisken..

Det beror på häst. Fråga ägare. Ta inte bort foder tvärt. Du kanske måste ge dem hö om inte gräset räcker.

De ska ha saltsten, men sedan beror det som sagt på individ:)

c-ponny och shettis brukar funka på lite bete. Ev stödfodra med hö, men på gräs får de lätt fång de små shettisarna. Vi har en "ponnyhage" hos oss, med magert bete och mycket skog. När den är nerbetad får ponnysarna följa efter storhästarna, så cirkulerar vi hagarna så hästarna får beta ner hyfsat, sen får de byta och ponnysarna får bete ner det sista. Brukar funka bra.

Som andra sagt, rent vatten varje dag, det är bra om de har skog och skugga, samt en saltsten.

Jag räknar på 1 hektar för stor häst och 0,5 hektar på ponny. Men som sagt, ibland kan man ha det mindre beroende på hur bra bete man har, eller så måste man ha större om betet är dåligt.

Hästar kan få fång av hö med. Fång skapas ju inte genom att en häst äter gräs, utan för att det blir en störning i tarmfloran. Ger man tex hö från många olika partier kan detta utlösa fång pga av att varje sådant byte blir ett foderbyte.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 294
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: aglaonema
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar