Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

Sv: Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

Jag vet inte om jag skulle vilja se det som en spin off, hur ofta hittar man en medryttare som kan utveckla hästen och är villig att göra det. Jag har inte gjort det, även om jag vet att det i något fall faktiskt har hänt.

I de flesta fall upplever jag nog att medryttaren antingen i bästa fall har samma utbildningsnivå som mig själv, eller så är den lägre. Nu har jag iofs inte haft så många medryttare, så möjligen skulle det kunna beror på det. Men tittar jag på när mina stallkamrater väljer medryttare, så nej de har inte lyckats bättre på så sätt. Men man kan värdesätta annat bra också på en medryttare, det behöver inte alltid hänga på själva ridningen.

Jag ser det ändå som att även medryttaren får ta del av bra saker, och därför får de också betala när de rider våra hästar.
 
Sv: Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

Som riktlinje så tycker jag att det är en generös deal att ägaren betalat halva stallhyran när person 2 har hästen som sin. Vill man sedan ge julklappar och födelsedagspresenter eller en liten bonus så är det bara trevligt. Jag förstår inte riktigt varför någon ska få betalt för att ha haft tillgång till en häst som sin egen för halva driftskostnaden.

Den enda gång det är rimligt med ordentlig betalning är om man även sköter andra hästar ( och då bör man snarast få lön) eller har god erfarenhet och tar sig ann att vidareutbilda hästen. I båda fallen så föredrar jag vit ersättning och att det ska avtalas i förväg så båda parter blir nöjda.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 629
Senast: SwedEmB
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 770
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 863
Senast: Fibusen
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 571
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp