Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

Frokennordberg

Trådstartare
Detta har diskuterats i min närhet ett tag och har resulterat i många olika åsikter och förslag och tankar. Nu vore det kul med ännu fler, så Buke - shoot!

Scenario:
Person 1 äger en häst och betalar 50% av driftskostnaderna samt står för bruklig utrustning men rider inte
Person 2 rider hästen och betalar 50% av driftkostnaderna samt står för tränings- och tävlingskostnader om person 2 önskar göra sånt

Hästen är grundriden men inte utbildad, blir vidareutbildad med tiden

Skulle hästen sedan säljas kan person 2 få en del av försäljningssumman. Frågan är då: Hur många procent? Motivera gärna ditt svar :)
 
Sv: Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

Eftersom att parterna äger halva hästen var ska de också dela försäljningssumman på hälften. Om det finns något avtal på att parten som ridit hästen ska ha ut mer för att ha ridit hästen så ska ju denna part givetvis ha lite mer för det, men om det inte finns något avtal så finns det inget avtal och då tycker jag att pengarna ska delas lika.

Om den ena ägaren som inte ridit hästen tycker det är OK att ägaren som ridit hästen får en slant extra så vore väl kanske 10-15% mer rimligt? Jag antar då att övriga driftkostnader delats lika.
 
Sv: Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

Nä den som rider hästen är inte ägare alls, person 2 skulle jag kalla halvfodervärd.

Lite beroende på vad person 2 tillfört hästen i form av värdeökning så kanske den kan förtjäna en slant.

Dvs har person 2 vidareutbildat hästen, tävlat hästen framgångsrikt så syns ju det på prislappen. Det överskottet kan jag tänka mig att man delar på.

Om person 2 mest hållt igång hästen och tävlat på samma eller lägre nivå av vad hästen tidigare presterat kan jag inte se att det skulle ge del av försäljningspengar.
 
Sv: Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

Enligt avtal, finns inget avtal så ska parterna ha 50% var om man inte gör någon överenskommelse i efterhand.

Om man står i begrepp att skriva ett avtal så beror det på kunskaperna hos person 2, är denne proffessionell eller åtminstone van att rida in och vidareutbilda så att man kan förvänta sig att värdet höjs mer än driftskostnaderna så är det rimligt med ytterligare procent, kanske 5-25% beroende på proffessionalitet.
 
Sv: Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

Kan väl knappast stämma att en halvfodervärd ska ha 50% av försäljningssumman när hästen säljs?
 
Sv: Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

Nej, fel av mig, läste fel. Ägaren ska ha 100% och fodervärlden enligt avtal, resonemnaget står jag för men missuppfattade ägandet.
 
Sv: Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

Ja jag håller med, om inte parterna avtalar annat via kontrakt så ska ägaren ha hela köpeskillingen eftersom denne stod för inköpet av hästen och då även med risken för en värdeminskning.

Att sedan person nr 2 väljer att rida lektion osv, kan ju inte enbart ses som en utveckling av hästen utan även att ryttaren förkovrar sig med hjälp av hästen.
 
Sv: Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

Ägaren gjorde investeringen och får hela köpeskillingen vid försäljning. Glasklart. Man kan inte sälja något man inte äger (ryttaren) om man inte har ett avtal som säger annat.

Om ryttaren rider till hästen inför försäljning eller liknande, kan det ju mycket väl vara så att man avtalar om t ex 10 % av köpeskillingen till ryttaren vid en försäljning. Men jag tycker det är väldigt godmodigt av ägaren i så fall.
 
Sv: Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

Kul med lite svar! Det skiljer sig lite bland åsikterna vid det här laget, inte så mycket här men totalt sett, alltifrån 0-50%

Flera här nämner det med avtal och vad som står i det, givetvis om det skulle finnas ett avtal är det ju det som gäller. Och som Lovisaleonora skriver, ryttaren kan såklart inte sälja hästen. Frågan är mer om vad som skulle kunna ges till Person 2 om det är den som har utbildat hästen vidare, dvs gett en värdeökning som annars inte skulle vara där, samt haft del i kostnaden för hästen. Att Person 1 är den som givetvis har gjort den stora investeringen är ju ingen tvekan om och därför är det den som ska ha den stora delen.

Men ni tycker alltså inte att Person 2 som ändå investerar i hästen skall få något tillbaka om Person 1 säljer?
 
Sv: Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

Nej, det tycker jag inte. Person 2 visste ju från början att avtalet avsåg löpande kostnad för uppehälle, inte investering i hästen. I så fall hade ju person 2 fått göra ett annat avtal inledningsvis.

Skulle det på något sätt vara underförstått att man skulle få del av ägarens investering i o m att man rider hästen (och ev. tillför utbildning och erfarenhet) hade ju ingen vågat ha medryttare eller foderhäst.

Skulle detta vara underförstått hade man ju fått börja fundera på om man som medryttare/fodervärd skulle bli ersättningsskyldig om man på något sätt sänker priset på hästen i fråga om att inte tillvarata utbildningen hästen har.
 
Sv: Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

Jag menar absolut inte att det skall vara underförstått eller en rättighet till det!

För att göra det mer konkret kan vi istället säga:
Person 2 kommer att få del av försäljningen om hästen säljs, men hur stor del är lämplig, under dessa premisser? (frågan är öppen, inte direkt riktad till dig)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

Nej, man ska inte per automatik få ersättning för att ha ridit en häst, vill man ha det så får man allt avtala det i förhand. Det är fräckt att komma i efterhand ( om det nu är frågan om det) och anse att man ska ha ersättning, de flesta som har tillgång till en häst har alla kostnaderna för allt. Vidare finns det ingen garanti att hästen ökar i värdet av att bli riden och tränad, vissa gör ett bra jobb andra förstör mest.
 
Sv: Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

För att göra det mer konkret kan vi istället säga:
Person 2 kommer att få del av försäljningen om hästen säljs, men hur stor del är lämplig, under dessa premisser? (frågan är öppen, inte direkt riktad till dig)

Enligt aval, om ni är i begrepp att skriva avtal så behövs det betydligt mer uppgifter för att ge en åsikt exempelvis:
Hur gammal är hästen?
Vad har person 2 för erfarenheter?
Hur lång tidsperiod talar vi om?
Vem tar hand om försäljningen?
 
Sv: Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

Hur mycket är det rimligt att hästen ökar i värde p g a person 2´s engagemang? Där någonstans ligger väl ersättningen också, om det ska utgå ersättning.

Nästa fråga: om hästen av någon anledning reklameras, ska denna ersättning till person 2 återbetalas till säljaren?
 
Sv: Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

Allt detta är rent hypotetiskt, därav inga fler uppgifter. Kan ju givetvis hitta på några, men så mycket fantasi har jag inte ^^

Men om vi istället säger att Person 1 vill ge Person 2 något om hästen skulle säljas, oavsett om hästen ökat i värde eller inte, går det att svara på frågan bättre då? Dvs att vi istället ser det som en gåva (så oavsett om hästen reklameras eller inte).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

För att göra det mer konkret kan vi istället säga:
Person 2 kommer att få del av försäljningen om hästen säljs, men hur stor del är lämplig, under dessa premisser? (frågan är öppen, inte direkt riktad till dig)

Är det ryttaren som ridit in hästen?
Om inte så skulle jag säga att i dagsläget skulle inte ryttaren få någon del av försäljningen alls i dagsläget. Hästen är ju enbart grundriden och man får snarare gratulera ryttaren som fått en häst att rida till ett ytterst fördelaktigt pris (ingen inköpskostnad och hälften av kostnaderna betalda).
Är det ryttaren som ridit in och i och med det höjt värdet kan jag tänka mig att en lämplig betalning för jobbet skulle vara ungefär hälften av själva ryttarkostnaden (borttaget uppstallningen som annars tillkommer) hos en proffsinridare för en 3 mån inridning.

I ett senare skede beror det egentligen helt hur hästen utvecklas, är den väl framme för sin årgång och tävlas med goda resultat så är det en värdehöjning jag kan tycka bör märkas även för ryttaren. Är det en rätt medelmåttig utbildningshöjning så är det inget som bör komma ryttaren till del, den får nöja sig med att ha fått använda hästen som sin egen till en liten peng (ägaren hade ju också kunnat lägga upp ett system med 2-3 medryttare som fått betala för nöjet) och får kanske en symbolisk present kring 1-2000 kr.
 
Sv: Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

Allt detta är rent hypotetiskt, därav inga fler uppgifter. Kan ju givetvis hitta på några, men så mycket fantasi har jag inte ^^

Men om vi istället säger att Person 1 vill ge Person 2 något om hästen skulle säljas, oavsett om hästen ökat i värde eller inte, går det att svara på frågan bättre då? Dvs att vi istället ser det som en gåva (så oavsett om hästen reklameras eller inte).

Om det är en ren gåva så beror det väl på hur generös ägaren känner sig, men kanske ca 2-3000 oberoende av vad hästen säljs för (om det nu inte är en 10 000 krs häst, då kanske 500 är mer på spelplanen) gillar generellt inte procent i priser.
 
Sv: Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

Allt detta är rent hypotetiskt, därav inga fler uppgifter. Kan ju givetvis hitta på några, men så mycket fantasi har jag inte ^^

Men om vi istället säger att Person 1 vill ge Person 2 något om hästen skulle säljas, oavsett om hästen ökat i värde eller inte, går det att svara på frågan bättre då? Dvs att vi istället ser det som en gåva (så oavsett om hästen reklameras eller inte).

Jag ska ge dig några exempel för att vis hur omöjlig en så allmänt hållen fråga är.

Ex 1
Shettlandsponny 15 år och grundriden, inköpspris 8.000. 8 årig tjej utbildar sig själv och hästen vidare under 3 års tid och lyckas vinna LB i hoppning på hästen. Hästen har hopptalang och skulle klarat det på 6 månader med någon erfaren. Vid det här laget har tjejen växt ur hästen.

Försäljningspris 9.000

Gåva - en lämplig present värd någon/några hundralappar mest av välvilja.

Ex 2. Ridtravare inköpspris 5000. Person 2 är en duktig ridskoletjej med talang. Har endast ridit på ridskola. Lyckas på två år tillsammans med tränare utbilda sig själv och hästen till LA nivå dressyr och LB hoppning men hästen räcker egentligen inte till men klarar det passabelt.

Försäljningspris 10.000

Gåva - en lämplig present värd några hundralappar mest av välvilja.


Ex. 3 Halvblod 6 år, inköpspris 40.000, duktig ryttare som ridit in ett par hästar åt sig själv och tävlar på lätt B nivå men långt ifrån proffs, lyckas på ett par år ta hästen från grundriden till LA nivå med hjälp av tränare som utveckalr henne och hästen. Hopptävlar upp till LB med bra resultat och enstaka start i LA med hyfsat resultat.

Hästen säljs för 70.000

Gåva 5000 (hästägaren hade troligen tjänat på att sälja den direkt men tjejen gjorde ett bra jobb, pengarna är dock mer av snällhet än att hon egentligen förtjänat det, hon har haft ).

Ex 3 Samma häst som ovan men person 3 är denna gång en kompis som tävlat upp till medelsvår på 2-3 hästar som denne tagti fram själv och vill göra ägaren en tjänst. Hon lyckas med samma utbildningsnivå som som ex 2 men på 8 månader men hästen gör bättre ifrån sig.

Hästen säljs för 100.000
Gåva 20.000
------------------

Kan du nu se det omöjliga i att ge ett vettigt svar, det beror helt och hållet på omständigheterna vad tjänsten kan vara värd? I exempel 3 så ger ägaren en större ersättning men detär ändå det mest fördelaktiga. Övriga exempel kostar nog mest bara en massa pengar för ägaren. Utan mer handfasta fakta så är din fråga omöjlig att svara på. Generellt sett så är mitt svar att om det inte är en duktig ryttare som utvecklar hästen mer än denne utvecklar sig själv med hjälp av hästen så ska person 2 vara glad att få ha en häst så billigt och kanske få en trevlig present/ julklapp.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

Fast jag tycker att det går alldeles utmärkt att inte ha mer info än så för att kunna ha en grundtanke i frågan :D Det känns dock som att både här och i flera svar ovan räknas med att hästen ska säljas och att det är baserat på vad ryttaren gjort, och det var inte riktigt så jag hade tänkt att framställa det.

Kanske att del av försäljningen inte blir det bästa uttrycket för att få fram hur jag tänkte, det kanske skulle varit bättre om jag i stället hade formulerat det som att "Person 2 gör så att hästen går från grundutbildad till en trevlig hobbyridhäst, vad kan vara en lämplig ekonomisk ersättning/gåva om Person 2 även har haft del i kostnaderna för hästen" eller liknande. Fortfarande inte då med det som mål, utan mer att det har blivit så och att Person 1 tycker det vore trevligt att ge något för det.

Det som jag finner mest intressant är hur olika det skiljer sig mellan hästmänniskor och sådana som inte alls är insatta i hästvärlden!

Allt började med en diskussion tidigare i somras, då en bekant ondgjorde sig över hästmänniskor som utnyttjade varandra och att folk fick göra en massa stalljobb utan att få något för det utan oftast betala för det, att hästägare hade det så bra som kunde få någon annan att betala en massa pengar för att få sköta deras häst och det ena med det andra (baserat på den bekantas tidigare flickvän som tydligen hade varit den som betalade, eller liknande, minns inte helt) och utifrån det så började diskussionerna om "hur saker ska vara".

De som inte var hästfolk ansåg att, i ett exempel som mitt ovan, skulle Person 2 ha upp till 50% av försäljningen eller få "fett med betalning" med de främsta motiveringarna kring att den hade betalat för uppehälle och varit den som ridit hästen och ägaren bara hade förvaltat hästen och inte gjort något jobb.

Grunddiskussionen var alltså inte heller baserat på att hästen skulle säljas men något exempel innehöll detta, och jag tänkte att det skulle vara enklare att svara på, men där hade jag fel :)
 
Sv: Hur stor del av försäljningsförtjänsten?

Och ja, jag förstår din poäng i att för att kunna ge ett mer definitivt och tydligt svar så behöver det såklart finnas mer detaljer och att det varierar oerhört mycket beroende på omständigheter. Finns ju inget standardsvar för alla situationer men jag hade hoppats att man kunde ge lite riktlinjer/tankar på det stora hela.

Detta är nästan som en liten spin-off på den återkommande medryttare-betala-eller-ej-frågan som ofta kommer upp, och till syvende och sist så är väl huvudsaken att de som är inblandade i varandra är nöjda med deras uppgörelse oavsett hur den ser ut, men det är likväl intressant att höra tankar och funderingar från olika håll.


Jag tackar för alla era svar här!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 629
Senast: SwedEmB
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 770
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 863
Senast: Fibusen
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 571
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp