Bukefalos 28 år!

Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Äter Du vegetariskt? Välj det som stämmer bäst!

  • Nej, jag äter inte vegetariskt

    Röster: 177 53,8%
  • Ja, jag äter helt vegetariskt

    Röster: 22 6,7%
  • Ja, jag äter vegetariskt, plus ägg, mjölk och ev fisk.

    Röster: 90 27,4%
  • Ja, jag är vegan

    Röster: 10 3,0%
  • Annat alternativ, vad?

    Röster: 30 9,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    329
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jättejättetydligt.

* Måste K fråga om grönsakssoppan är gjord på rätt buljong?
* Måste K på krogen reda ut hur köket skiljer ut vegetariska kärl?
* Måste K fråga värdinnan om tapenaden till brödet innehåller sardellrester?
* Måste K ta reda på om moroten är KRAV-odlad och därmed producerat i direkt beroende av kött/mjölk-industrin?

Eller är det frivilligt, och K kan ändå kalla sig vegetarian i dina ögon?
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jättejättetydligt.

* Måste K fråga om grönsakssoppan är gjord på rätt buljong?
* Måste K på krogen reda ut hur köket skiljer ut vegetariska kärl?
* Måste K fråga värdinnan om tapenaden till brödet innehåller sardellrester?
* Måste K ta reda på om moroten är KRAV-odlad och därmed producerat i direkt beroende av kött/mjölk-industrin?

Eller är det frivilligt, och K kan ändå kalla sig vegetarian i dina ögon?

Nu vet jag inte vem K är och du frågar inte mig men, ja, om man är vegetarian så bör man ta reda på vilken buljong soppan är gjord på för är den gjord på köttbuljong så är den inte vegetarisk och därför äter en vegetarian inte den om den är gjord på köttbuljong.
Eftersom det finns regler som säger att kött respektive grönsaker/vegetariska måltidsdelar ska tillredas och hållas åtskilda i restaurangköket så bör man kunna lita på det så det ska man inte behöva fråga.
Ja man bör fråga om saker som kan innehålla kött innehåller kött om man är vegetarian.
Om man frågar huruvida moroten är kravodlad eller inte har inte med att göra om man är vegetarian utan det är ett ställningstagande till kött/mjölkindustrin som inte alla tar så det är valfritt. Moroten är ju ändå vegetarisk oavsett hur den har grott.

Om man är vegetarian så äter man inte kött eller andra djurdelar. Så enkelt är det. Sedan finns det en enorm variation av uteslutare men då är man just uteslutare av vissa saker och inte vegetarian. Som t. ex min (vuxna kanske är bäst att tillägga) dotter. Hon äter nästan enbart vegetariskt hemma hos sig men kan ibland köpa dyrare kött ifrån ställen där hon vet att djuret har haft det bra. Hon har då alltså valt att delvis leva som vegetarian men äter kött ibland. Därför är hon inte vegetarian utan väljer att äta vegetariskt för det mesta. Hon har alltså valt att utesluta kött ifrån köttindustrin. Hon har hela sin uppväxt kunnat välja om hon vill ha vegetarisk mat eller om hon vill äta kött och har ofta valt vegetarisk mat och nu som vuxen har hon alltså valt att äta kött ibland som kommer ifrån djur som har haft det bra. Men vegetarian skulle hon aldrig kalla sig för det är hon ju inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

helt knapp

Har bara läst sista sidan i diskussionen och känner att den är över huvudet på mig.

Jag markerade mig som icke-vegeterian". Jag älskar kött. Sätter gladeligen i mig blodig, trevligt tillagad biff :d Detta händer dock relativt sällan då jag som student sällan har råd att köpa kött av den kvalitén. Istället blir det i mitt ensamhushåll mycket vegetariskt, fisk och fågel. Detta då det dels är billigare och dels då min mage (tyvärr) inte delar min kärlek till rött kött. Det jag köper av fisk och fågel försöker jag hålla inom Sverige och så långt min ekonomi tillåter krav-märkt.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Om man är vegetarian så äter man inte kött eller andra djurdelar. Så enkelt är det. Sedan finns det en enorm variation av uteslutare men då är man just uteslutare av vissa saker och inte vegetarian.

Men det finns ju lite grader av hur benhård man är. Jag har märkt att en del vegetarianer som befinner sig på den ena extremen är just benhårda. Dvs om man inte förhör värdinnan om eventuella sardellrester i tapenaden så är man ingen rättrogen vegetarian och är bortom all räddning. Men en annan tolkning skulle kunna vara att även den stackare som får i sig lite förädlade fiskrester genom fisksåsen i den annars vegetariska woken ändå med högburet skulle kunna fortsätta att kalla sig för vegetarian.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Man kan ju vara så där benhård av olika skäl, också. Tex av det skälet att man helt enkelt tycker att principer kan få kosta, kanske till och med bör få kosta. Många vegetarianer verkar dock inte resonera så, men jag känner tex judar som resonerar så kring att hålla rätt strikt kosher.

Jag känner nog lite sympati för det.

Sen kan man ju vara mer pragmatisk av andra skäl, tex att man inte alltid vill vara så obekväm och krånglig, utan vill vara lite mer socialt smidig. Jag känner nog lite sympati för det med.

Just buljongen kan jag uppfatta som lite avgörande, på något symboliskt sätt, eftersom det är en sådan kärna i matlagningen, grunden i smakerna. Att acceptera köttbuljong, kan ju verkligen ses som att acceptera att vegetarisk mat inte kan bli lika bra. (Vilket den ju inte heller kan om man utgår från den köttbaserade matkulturen.)

Sådana vulgärbrutalargument som Sjöberga kommer med, har jag dock enbart sett från just hen.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Sådana vulgärbrutalargument som Sjöberga kommer med, har jag dock enbart sett från just hen.

Nu vet jag inte vad som avses med just det, så jag avböjer att kommentera. Det handlar förmodligen om någon gammal tråd, där vi diskuterade molekylers härkomst.

Det intressanta är egentligen inte att det finns en spännvidd i hur strikt man är (det kan vi nog vara överens om att det finns), det intressanta är huruvida det är frivilligt eller inte. Av olika skribenter heter det "måste"/"kräver" - nästa skriver "bör man", inte lika starkt.

Utgången av en sådan diskussion påverkar starkt vilket alternativ man ska välja och resultatet av trådens kartläggning - i ena ytterlighetens definition tror jag att endast ett par procent av de som markerat sig som vegetarianer "är" det och i den andra ytterligheten är det nog en del som inte markerat sig som vegetarianer som skulle rymmas i definitionen.

Min rymliga definition är att en vegetarian är en person som alltid väljer vegetarisk kost, oavsett hur noga man sedan är att säkerställa att den valda vegetariska kosten verkligen är det och oavsett om man av misstag får i sig kött-"förorenad" mat någon gång om året. Dvs man FÅR vara vegetarian även om man är godtrogen och lite omedveten om vilka rätter som ibland feldeklareras.

Sedan att vissa väljer att vara benhårda, fine, men då är det ytterligare ett frivilligt val som inte är en direkt följd av att man kallar sig vegetarian.

Och vill man välja mat som är så oberoende som möjligt från kött/mjölk-industrin är det ytterligare ett val. (Dvs bara välja livsmedel som är odlade utan naturgödsel med enbart kemiska syntetiska preparat).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Nu vet jag inte vad som avses med just det, så jag avböjer att kommentera. Det handlar förmodligen om någon gammal tråd, där vi diskuterade molekylers härkomst.

Det intressanta är egentligen inte att det finns en spännvidd i hur strikt man är (det kan vi nog vara överens om att det finns), det intressanta är huruvida det är frivilligt eller inte. Av olika skribenter heter det "måste"/"kräver" - nästa skriver "bör man", inte lika starkt.

Utgången av en sådan diskussion påverkar starkt vilket alternativ man ska välja och resultatet av trådens kartläggning - i ena ytterlighetens definition tror jag att endast ett par procent av de som markerat sig som vegetarianer "är" det och i den andra ytterligheten är det nog en del som inte markerat sig som vegetarianer som skulle rymmas i definitionen.

Min rymliga definition är att en vegetarian är en person som alltid väljer vegetarisk kost, oavsett hur noga man sedan är att säkerställa att den valda vegetariska kosten verkligen är det och oavsett om man av misstag får i sig kött-"förorenad" mat någon gång om året. Dvs man FÅR vara vegetarian även om man är godtrogen och lite omedveten om vilka rätter som ibland feldeklareras.

Sedan att vissa väljer att vara benhårda, fine, men då är det ytterligare ett frivilligt val som inte är en direkt följd av att man kallar sig vegetarian.

Och vill man välja mat som är så oberoende som möjligt från kött/mjölk-industrin är det ytterligare ett val. (Dvs bara välja livsmedel som är odlade utan naturgödsel med enbart kemiska syntetiska preparat).

Men alltså, jag tror att du har missuppfattat något angående det här med att vara vegetarian. Det är liksom ingen religion eller så utan ett val man gör angående vad man äter eller inte äter. En vegetarian äter inte kött eller köttbiprodukter. Det är ju vad ordet vegetarian betyder. Svårare än så är det faktiskt inte. Folk får äta precis vad de vill men man kan inte kalla sig för vegetarian om man äter kött även om det bara är då och då man gör det. Man kan vara vegetarian före och efter men inte under tiden som man äter kött. För sina medmänniskors skull som är vegetarianer så bör man inte säga att man är vegetarian och sedan säga okej till att äta kött, köttbuljong, fisk eller kyckling för då tenderar folk att tro att alla vegetarianer äter sådant vilket man ju inte gör som vegetarian. Jag förstår faktiskt inte ditt intresse för vegetarianer alls? Varför har du ett behov av att diskutera det överhuvudtaget? Arbetar du som kock och brukar smussla ner köttbuljong i vegetarianers mat och fundera på om de fortfarande "får" vara vegetarianer efteråt eller vad är det frågan om?
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Om man överhuvudtaget är intresserad av tråden - är definitionen uppenbart viktig. Annars blir siffran mellan 0,2 promille och 10% andel vegetarianer beroende på vilken definition man valt. Ointressant om man inte vet vad folk menar.

Är man inte intresserad av kostval och mat, så är man inte - men jag är det. Är man inte det, borde man inte heller vara intresserad av trådens resultat i omröstningen - eller att delta i debatten alls.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Fast det där med religion...

Vissa veganer jag känner/mött missionerar om sin tro. Dessa personer har ett beteende och pratar om sitt val att konvertera till veganismen, och veganismens fördelar, i ungefär samma termer som nykonverterade till olika religioner gör. Och delar av beteendet runt mat och ätande verkar för dessa ha ett antal ritualer runt sig.
Dessutom är många påståenden om faktiska förhållanden runt odling av mat, eller om djurhållning, som kommer från representanter för den här gruppen ungefär lika väl baserade på vedertagen vetenskap som religiösa påståenden om jungfrufödsel och liknande.

Så även om de allra flesta vegetarianer är förhållandevis sansade människor som gjort ett val av mat (av olika skäl, hälsa eller etisk inställning) och håller sig till detta, så finns det en grupp bland veganer, som inte är helt homogen, eller för den delen några sinsemellan lite olika grupper, som är dogmatiska och beter sig väldigt likt medlemmar i en religiös organisation.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Om man överhuvudtaget är intresserad av tråden - är definitionen uppenbart viktig. Annars blir siffran mellan 0,2 promille och 10% andel vegetarianer beroende på vilken definition man valt. Ointressant om man inte vet vad folk menar.

Är det alltså någon form av statistisk exakthet du är ute efter?

Sådant fallerar ju ofta när det gäller människor, eftersom människor är så himla struliga. Tex menar de inte exakt samma sak med orden som frågeställaren.

Om du tex frågar hur många som är liberaler, kommer ju svaren att variera på ett likartat sätt. Folk som kallar sig liberaler, kan tycka inbördes väldigt olika om många - för liberalismen relevanta - saker.

Jag förstår verkligen inte dina syften i trådar av det här slaget.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Fast det där med religion...

Vissa veganer jag känner/mött missionerar om sin tro. Dessa personer har ett beteende och pratar om sitt val att konvertera till veganismen, och veganismens fördelar, i ungefär samma termer som nykonverterade till olika religioner gör. Och delar av beteendet runt mat och ätande verkar för dessa ha ett antal ritualer runt sig.
Dessutom är många påståenden om faktiska förhållanden runt odling av mat, eller om djurhållning, som kommer från representanter för den här gruppen ungefär lika väl baserade på vedertagen vetenskap som religiösa påståenden om jungfrufödsel och liknande.

Så även om de allra flesta vegetarianer är förhållandevis sansade människor som gjort ett val av mat (av olika skäl, hälsa eller etisk inställning) och håller sig till detta, så finns det en grupp bland veganer, som inte är helt homogen, eller för den delen några sinsemellan lite olika grupper, som är dogmatiska och beter sig väldigt likt medlemmar i en religiös organisation.

Jaha? Det finns säkerligen puckon i alla läger.

Det du beskriver är inget jag, som har många såväl veganer som vegetarianer omkring mig, känner igen. Inte ens på vegomässor brukar det synas någon sekterism.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag förstår verkligen inte dina syften i trådar av det här slaget.

Det är helt ointressant att veta om andelen vegetarianer är 5% på bukefalos om definitionen är fullständigt oklar. (Fullständigt oklar är en överdrift, men det tycks finnas ganska olika bilder av vem som är en vegetarian och vad det valet kräver för beteende). Då kan vi lika gärna begrava den typen av trådar.

Syftet är helt enkelt att reda ut vad begreppen vegetarian och "äter vegetariskt" betyder för dem som deltar i denna tråd, med infallsvinklar både från dem som tycker sig ha gjort just det kostvalet, dem som inte tycker sig ha gjort det och de som tydligt aviserar att de gjort andra kostval. Jag förstår inte hur det kan vara konstigt på något sätt, att det skulle vara ett oklart "syfte". Mer on-topic är svårt att komma, tycker jag.

Jag skulle förmodligen vara ganska intresserad av att reda ut begreppet liberal i en motsvarande sådan tråd, eftersom det också är ett område som intresserar mig.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Antagligen förstår du inte vad jag pratar om.

Här kommer några exempel runt trossatser och religionsliknande förhållanden:

Det grundläggande påståendet hos veganer, att jordens befolkning skulle kunna födas, och all svält elimineras, om alla åt veganskt, är fullständigt obevisat, och är alltså ett exempel på en religiös trossats, och inte på fakta.
Observera nu att "obevisat" är inte nödvändigtvis är detsamma som "falskt", utan betyder just vad det låter som: det finns inga ordentliga kalkyler, undersökningar, vetenskapliga rapporter o.s.v. som bevisar något.

Odlingsjord behöver tillföras organiskt material för att inte förstöras, konstgödsel skadar odlingsjorden vid långsiktig användning. Detta kan visserligen ske (till viss del) via gröngödsling och användning av kompost, men räcker inte till.

De flesta (alla?) veganer jag träffat på äter bröd och andra spannmålsprodukter.
De flesta svenska bönder använder stallgödsel, så mycket de kan få tag på, för att bättra jordstrukturen och få ett biologisk liv i jorden, annars växer det helt enkelt inte lika bra.
Alltså kan inte veganer äta mat där spannmål ingår, eftersom odlingen innebär användning av produkter från djurindustrin. Men ändå äts spannmål av alla (de flesta?)

De veganska påståendena som ofta förekommer om hur det ser ut i "djurindustrin", är rent skrattretande (=exempel på obelagda påståenden).
Man tar de värsta avarterna som finns runt djurhållning och uppfödning någonstans i världen, och skapar en tro, att så ser det ut överallt, fast det inte alls är sant.

Själva vegomässorna som du refererar till kan ses som "mötesplatser för likatroende", alltså en del av essensen i en trosbaserad rörelse. Man träffs, vidareutvecklar sin tro via diskussioner och seminarier, värvar ny proselyter och ifrågasätter väldigt lite.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Antagligen förstår du inte vad jag pratar om.

Här kommer några exempel runt trossatser och religionsliknande förhållanden:

Det grundläggande påståendet hos veganer, att jordens befolkning skulle kunna födas, och all svält elimineras, om alla åt veganskt, är fullständigt obevisat, och är alltså ett exempel på en religiös trossats, och inte på fakta.
Observera nu att "obevisat" är inte nödvändigtvis är detsamma som "falskt", utan betyder just vad det låter som: det finns inga ordentliga kalkyler, undersökningar, vetenskapliga rapporter o.s.v. som bevisar något.

(...)

De flesta (alla?) veganer jag träffat på äter bröd och andra spannmålsprodukter.
De flesta svenska bönder använder stallgödsel, så mycket de kan få tag på, för att bättra jordstrukturen och få ett biologisk liv i jorden, annars växer det helt enkelt inte lika bra.
Alltså kan inte veganer äta mat där spannmål ingår, eftersom odlingen innebär användning av produkter från djurindustrin. Men ändå äts spannmål av alla (de flesta?)

De veganska påståendena som ofta förekommer om hur det ser ut i "djurindustrin", är rent skrattretande (=exempel på obelagda påståenden).
Man tar de värsta avarterna som finns runt djurhållning och uppfödning någonstans i världen, och skapar en tro, att så ser det ut överallt, fast det inte alls är sant.

Själva vegomässorna som du refererar till kan ses som "mötesplatser för likatroende", alltså en del av essensen i en trosbaserad rörelse. Man träffs, vidareutvecklar sin tro via diskussioner och seminarier, värvar ny proselyter och ifrågasätter väldigt lite.

= exempel på obelagda påståenden :)
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Nja, läser man på vegan.se (Veganföreningen i Sverige) är det mest den formen av pseudoresonemang som förekommer.

Fast nu gällde inte grundfrågan veganer; utan vegetarianer och kost och däremellan finns ett hav av skillnader.

Att utesluta tamdjuren från att få finnas till, verkar ge en tråkig och trist värld att leva i. Fast det är ju en åsikt och inget belagt påstående.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Det är helt ointressant att veta om andelen vegetarianer är 5% på bukefalos om definitionen är fullständigt oklar. (Fullständigt oklar är en överdrift, men det tycks finnas ganska olika bilder av vem som är en vegetarian och vad det valet kräver för beteende). Då kan vi lika gärna begrava den typen av trådar.

Det är inte en vetenskaplig undersökning så det går liksom inte att ha riktigt samma krav på en forumpoll. Vad vi kan säga, baserat på hur omröstningen är formulerad, är att den utgår från självidentifiering. Dvs hur respondenterna själva betraktar sig - om de identitifierar sig som vegetarianer/ätandes vegetariskt eller inte. Det tycker jag är långt ifrån ointressant. Särskilt som många av de svarande har utvecklat och berättat om hur de definierar sitt ätande.

Kortfattat så handlar undersökningen mer om hur de svarande ser på sitt ätande än om hur de faktiskt äter. Jag finner det intressant men det är ju en smaksak.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Alltså kan inte veganer äta mat där spannmål ingår, eftersom odlingen innebär användning av produkter från djurindustrin. Men ändå äts spannmål av alla (de flesta?)

Du hittar på ett eget regelverk för veganer och kritiserar oss för att vi inte följer det?

:rofl:
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag har aldrig kollat in vegan.se förut så var tvungen att göra det nu. Jag hittar inte dessa resonemang någonstans. Finns de på deras facebooksida eller var?
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag läste det som stod under rubriken "Artiklar" som var en blandning av forskning, halvbelagda påståenden och obelagda pseudoresonemang.

Nu är veganism (som inte bara handlar om kost) inte absolut relevant för den här tråden - som bara handlar om kost.

Vegetarianer skyr inte KRAV-odlat - som en vegan kanske borde göra.

En tråd om vegansk odling som diskuterades ovan:
http://www.vegan.nu/viewtopic.php?p=8187
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Aha, du blandar ihop det med vegan.nu? Vegan.nu är ett fristående forum och har ingenting med veganföreningen i Sverige att göra.

Under "artiklar" på vegan.se ser jag text om näringslära, miljö och etik. Du får nog citera det du syftar på.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 142
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
620
Senast: niardasp
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 409
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp