Bukefalos 28 år!

Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Äter Du vegetariskt? Välj det som stämmer bäst!

  • Nej, jag äter inte vegetariskt

    Röster: 177 53,8%
  • Ja, jag äter helt vegetariskt

    Röster: 22 6,7%
  • Ja, jag äter vegetariskt, plus ägg, mjölk och ev fisk.

    Röster: 90 27,4%
  • Ja, jag är vegan

    Röster: 10 3,0%
  • Annat alternativ, vad?

    Röster: 30 9,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    329
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Aha, du blandar ihop det med vegan.nu? Vegan.nu är ett fristående forum och har ingenting med veganföreningen i Sverige att göra.

Under "artiklar" på vegan.se ser jag text om näringslära, miljö och etik. Du får nog citera det du syftar på.

Nej, jag blandar inte ihop, utan var inne på båda ställena. Diskussionen jag länkade till rörde just vegansk odling.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jo jag ser den diskussionen. Men som sagt, det som skrivs där har ingenting med veganföreningen i Sverige att göra, som du först menade.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Det är helt ointressant att veta om andelen vegetarianer är 5% på bukefalos om definitionen är fullständigt oklar.

Tycker du. TS tycker det kanske inte. Man kan tex vara intresserad av hur många som själva tycker att de är vegetarianer/veganer och som kallar sig för vegetarianer/veganer.

De precisioner av begreppen som du vill göra, och de regelverk du vill ålagga de som kallar sig vegetarianer/veganer, verkar ju inte vara särskilt intressant för någon annan än dig. Jag har aldrig hört någon vegetarian/vegan resonera som du tycker att de gör eller borde göra (du glider lite mellan de två, tror jag).

Jag tror faktiskt, utifrån vad du har skrivit tidigare, att dina begreppsutläggningar om vad liberalism är, skulle hamna betydligt närmare någon form av rimlig liberal förståelse av saken. Det är lite det du missar med vegetarian/vegan, och det var därför jag valde liberal som alternativt exempel.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Nu tror jag att du blandar och ger med vilka inlägg du läst.

Jag har inte uppfattningen att någon ska "åläggas" någonting utan har tvärtom deklarerat min definition av vegetarian som rymlig och högst "liberal". Däremot uppfattade jag en skribent som att man just ville "ålägga" vegetarianer ett visst beteende och blev intresserad av att reda ut hur man kommer fram till en sådan definition. Förtydliganden från denne gav mig mest mer huvudbry, men ihop med andra som förklarade, också mer kunskap om resonemanget bakom.

Sedan har andra inlett diskussioner om veganers förhållande till odling. Det är för mig en annan diskussion.

Och visst är det kanske jag, och uppenbarligen några till som skrivit, som tycker att definitionen har betydelse för hur man ska tolka resultatet och tycker att själva definitionen i sig har både relevans för tråden och är intressant i sig.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag läste det som stod under rubriken "Artiklar" som var en blandning av forskning, halvbelagda påståenden och obelagda pseudoresonemang.

Nu är veganism (som inte bara handlar om kost) inte absolut relevant för den här tråden - som bara handlar om kost.

Vegetarianer skyr inte KRAV-odlat - som en vegan kanske borde göra.

En tråd om vegansk odling som diskuterades ovan:
http://www.vegan.nu/viewtopic.php?p=8187

Jag ser mest tråden som en "ploj" tråd. Har aldrig hört någon under mitt veganska/vegetariska liv (snart 20 år sedan jag åt kött sist) säga att de inte kan äta mat som är odlad från djurbajs. Det är väl inte fel att diskutera om vad man kan använda förutom det?
Kompost och gräsklipp sa någon i tråden. Vad är det för konstigt med det? Ska man odla hemma i blomlådan/kruka så kanske man inte vill att det ska lukta gödsel... suck.
är det fel att vara nyfiken på vad man exempelvis gödslar med?

Vegetarianer som jag känner är mer måna om att allt ska vara krav/eko osv än gemene köttätaren. För mig är det väldigt viktigt men jag frågar inte på restaurang då de som har ekologiskt skyltar med det :sneaky:

Jag har inte tillhört något religöst samfund eller vegetariska föreningen osv heller. är jag fortfarande en sektmedlem som inte har blivit inbjuden i sektmedlemsskapet? :arghh:

Dessutom hatar jag köttätare såpass mycket att jag är förlovad med en :banghead:
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Fast nu angriper du fel person. Jag hart inte anfört någon tes om sekterism, utan bara förmedlat att jag tycker att en del resonemang är bristfälliga och pseudovetenskapliga.

Och länkat till en diskussion om vegansk odling.

Ingenting mer.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag kritiserar inte vegetarianer för att de äter vegetarisk kost. Ej heller veganer för att de äter vegansk kost, de av veganerna som verkligen gör det.

Men jag såg, tidigare i tråden, en hel del inlägg som inte verkade inse att det är någon skillnad. man plockar ihop ett gruppbaserat, eller personligt tyckande, och skapar en mer eller mindre genomarbetad ideologi runt det, eller i vissa fall avstår från att överhuvudtaget tänka igenom varför man gör som man gör..

Summan av kardemumman är att om man inte riktigt vet vad man gör och varför, så skapar man en inkonsekvent livsstil/matstil, och fjärmar sig från vetenskap och beprövad erfarenhet, och lätt ramlar in i en livsstil som i den närmaste kan liknas vid en livsstil som nykonverterade till olika religioner (eller politiska "-ismer") har.

Sedan så vill jag rekommendera att läsa på om grundideerna runt t.ex. veganism. Det finns mycket att hämta på både nätet och bland grundarnas böcker. Mycket av det som står där är kanske nytt eller okänt även för den som anser sig vara vegan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Veganism ger redan där en antydan om att en "rättroende" vegan inte kan hålla husdjur...

Fortsätter man till den engelskspråkiga Wikipedia sidan, http://en.wikipedia.org/wiki/Veganism, så får man reda på mera, där staplas olika trossatser på varandra.

För ett exempel på veganism och gödsel se denna sida: http://www.stockfreeorganic.net/ eller denna http://veganorganic.net/
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Det är värst vad lätt det är att ta åt sig...

Det var jag som påstod att det finns vissa likheter mellan vissa (inte alla) veganer och personer som med hull och hår anammat en (ny) religion.

Begreppet sekterism handlar om något annat, snarare att man delar in sig i olika fraktioner och vidhåller sin fraktions tolkningsföreträde.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Är du själv vegan?

Du säger att du bara kritiserar "vissa" veganer men tar sedan på dig att tolka för alla vad veganism är och kritiserar alla som inte delar din uppfattning.
Sedan så vill jag rekommendera att läsa på om grundideerna runt t.ex. veganism. Det finns mycket att hämta på både nätet och bland grundarnas böcker. Mycket av det som står där är kanske nytt eller okänt även för den som anser sig vara vegan.
Vilka menar du är grundarna till veganism?

Jag tycker att veganism är summan av alla veganer. Inte en wikisida eller de filosofer som är populära bland veganer. Veganism är en livsstil som görs av de som lever den, inte en religion som har en bibel som kan bokstavstolkas. Det finns inget allmänt veganskt regelverk.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Är du själv vegan?

Du säger att du bara kritiserar "vissa" veganer men tar sedan på dig att tolka för alla vad veganism är och kritiserar alla som inte delar din uppfattning.

Vilka menar du är grundarna till veganism?

Jag tycker att veganism är summan av alla veganer. Inte en wikisida eller de filosofer som är populära bland veganer. Veganism är en livsstil som görs av de som lever den, inte en religion som har en bibel som kan bokstavstolkas. Det finns inget allmänt veganskt regelverk.

:bow::bow::bow:



----

Ja jag kanske är lättkränkt men det är helt enkelt OK att hoppa på mig enligt vissa och ja, man får lätt taggarna utåt när man får höra allt vad jag SKA göra i deras ögon för att vara vegan. Bland annat ska jag hålla på med mordbrand, skadegörelse och liknande hemska saker, de flesta av oss är väldigt fredliga och skulle aldrig någonsin hitta på sådana saker även fast det finns avarter, precis som vanliga "köttisar" som mördar varandra till höger och vänster....
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Det är ledsamt att somliga blir provocerade av ens livsstil när det enda man försöker göra är att vara snäll mot sin omgivning. Vår veganism skadar ingen!

Veganism för mig och de veganer jag känner är någonting kul och (mat)positivt. Det handlar mycket mer om att laga god mat, dela med sig av recept och restaurangtips, än om att sitta och läsa Singer och vara arg på djurindustrin.

Men vi kanske inte har förstått grundidéerna utan behöver läsa på lite om vår livsstil? :cautious:
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Men vi kanske inte har förstått grundidéerna utan behöver läsa på lite om vår livsstil? :cautious:

Ni kan komma på studiebesök på mitt jobb vid lunchtid! Där är var och varannan vegan eller vegetarian, och de ägnar luncherna åt att äta tristast möjliga lunch, klaga över hur ännu mycket tristare maten kommer att vara vid nästa tjänsteresa (som kan gå till Borås eller till Peking), förfasa sig över djurförsök (även de som består i att hålla hästar i lösdrift) samt att berätta för oss andra hur moraliskt högstående de är som gör som Singer säger. :D :p :banghead:
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Va? Det där trodde jag upphörde i samband med utträdet ur tonåren? De missionerande veganer jag känner växte åtminstone ifrån det då. Eller bytte taktik. Mer inspirera med smarriga lunchlådor och bjuda på goda veganmiddagar än översitteri.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Inte mina kollegor. Alltså, jag gillar dem för övrigt. Men deras veganism inspirerar mig inte. Fast det moralistiska med den är mer frånstötande än matlådornas innehåll. Det är inte direkt så att jag själv äter delikatesser till lunch dagligdags. Dessutom är även mina luncher rätt ofta vegana. Rätt många maträtter är ju det, även om man inte läser Singer.

De här personerna var i de flesta fall inte ens veganer som tonåringar. Det är inte en ungdomlig radikal grej på det sättet för dem, utan något annat, mer teoretiskt, som jag uppfattar det.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag tänker -helt fräckt fördomsfullt- att sådana veganer är torrbollar som aldrig har gillat mat över huvud taget. Dessutom är jag skeptisk till folk som är ohälsosamt förtjusta i utilitarism.

Dina kollegor, är de manliga filosofer i 30-årsåldern? De tycks nämligen utgöra en stor andel av gruppen veganer. Jag stöter själv inte på dem men jag känner folk som gör det (kanske har också du pratat om dem förr?). Överlag är det av någon anledning flest män som är veganer (men fler kvinnor som är vegetarianer, om jag inte missminner mig).
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Intellektuella män kring 30, ja. Men också någon eller ett par som är dubbelt så gamla. Nu är nästan alla män på mitt jobb, så jag har inte tänkt på att det är män som är veganer, utan som att kollegor är det, om du förstår hur jag menar. Det där med bristfälligt matintresse stämmer, men å andra sidan är nästan alla mindre intresserade av mat än jag, oavsett matvanor.

Min man är vegetarian, och när vi är ute och äter är det uppenbart att restaurangpersonalen är mer van vid att kvinnor är vegetarianer än att män är det. De råkar nästan alltid ge oss varandras mat. Matvanor är mycket könade, om än på olika vis i olika miljöer.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Mat är könat och kött i synnerhet är könat. Häromdagen satt jag och en kompis och diskuterade våra respektive kroppsbyggande facebookvänner. Kompisen har ett gäng manliga sådana och jag har kvinnliga. Bådas vänner lägger ut träningsvideos och foton på sina biffiga muskler, men medan kompisens fb-vänner delar och diskuterar saker som proteinpulver och var man kan köpa olagliga preparat etc, så delar mina recept på extreme low calorie-raw food-vegan-"sötsaker" (som inte ens jag tycker verkar gott :yuck:). Roligt exempel på extremt olika inställningar till kost.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Det var det mest kategoriskt fördomsfulla jag sett dig skriva, ever.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Då missförstår du nog. Det var bara en anekdot som slår an på detta med kön och kost. Självklart är det inte ett underlag som går att dra några slutsatser av och jag tror inte att det är representativt för män och kvinnors generella inställning till kost och träning. En anekdot som sagt.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

En dietist, Gisela van der Ster skriver såhär om hur könad mat blir en kvinnofälla:

"När man medvetet eller omedvetet väljer bort järnrika livsmedel, minskar möjligheten drastiskt för kroppen att fungera på bästa sätt. Man kan därför fundera över vad som händer när vi inte får i oss tillräckligt(av järn, min kommentar), eftersom järnbrist är ett problem som rör majoriteten av alla kvinnor på jorden. Men medan det i västvärlden är en kvinnofråga, är det i utvecklingsländerna en klassfråga. De flesta kvinnor i utvecklingsländerna har inte råd att köpa kött så ofta.
Jag tycker att man i västvärlden slår undan benen för kvinnor när man i tidning efter tidning talar om att man ska gå ner i vikt genom att "frossa i frukt och grönsaker, äta fisk och kyckling och välja de magra alternativen". Många förleds alltså att tro att de livsmedel som innehåller järn är "fettbildande".
[...]
Jag anser att det här är en slags backlash och den drabbar kvinnor hårt. Det är helt jämförbart med att motarbeta kvinnors kamp för rösträtt eller inträde på manliga arbetsområden. Kvinnor får lära sig att inte äta sådan mat som innehåller järn. Vem orkar fullfölja en utbildning eller ha ett politiskt engagemang när man inte har den grundläggande orken? Vem orkar träna med full styrka eller arbeta med full kapacitet? Kvinnor tvingas ofta göra ett passivt val därför att de inte orkar - alltför ofta på grund av järnbrist. Inte hjärnbrist."

Nu är detta på sätt och vis ganska extremt och hon drar en del inte fullt underbyggda slutsatser, men det finns ändå något viktigt i detta. Män, som egentligen är de som inte mår så bra av eller har så stort behov av kött förväntas ofta äta just det, medan vi som kvinnor förväntas vara små, klena och orkeslösa och tutas i att vi ska äta "fräsch" mat. Som Julia Scott säger, "Så länge vi står på vågen kan vi inte stå på barrikaderna".

Det är otroligt vanligt med järnbrist hos kvinnor och den gör oss orkeslösa och trögare än vad vi annars hade behövt vara. Sedan vet vi ju alla att det finns gott om kvinnor som trots allt står såväl på barrikaderna och slutför avancerade utbildningar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 303
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
631
Senast: niardasp
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 665
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 553
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp