Hur stor är chansen?

Golden_Heart

Trådstartare
Hur stor är chansen för tex mig att få tvillingar?
Oregelbundenhet på äggstockar? Dvs min ägglossning har inte varit den jämnaste.
Farbror till min sambo är tvilling. Tvillingsystern till denna farbror dog som barn. Men ingen av min sambo eller hans systrar sedan är tvillingar. Vad jag vet så finns det inga tvillingar på min sida.

Mot slutet av februari kommer jag att ha ultraljud, men jag skulle ändå vilja ha era åsikter och vad ni tror om detta?

Välkommen in i tråden!! :bow:
 
Sv: Hur stor är chansen?

Eftersom att tvillingarna finns på din sambos sida behöver du inte oroa dig för att det ska öka risken/chansen för tvillingar. Om nu inte du och din sambo är släkt. :angel: ;) Men självklart kan man få tvillingar ändå även om man inte har det i släkten.
Sen är det tvåäggstvillingar man räknar, eftersom att det som går i arv är förmågan att släppa flera ägg samtidigt. Och man kollar bara på närmsta leden, har din mamma/mormor fått tvåäggstvillingar ex.
Så du löper lika stor risk/chans för tvillingar som vem som helst som inte heller har det i släkten.
 
Sv: Hur stor är chansen?

Tvilling-genen går inte i arv på mannens sida, det är ju ditt ägg som avgör hela saken..

Aningsfull: Då går min släkt emot det du skriver, vi löper större risk/chans att få tvillingar.. Min mormors mormor är tvilling, mormor är tvilling och jag är tvilling.. :angel:

Alltså borde Saga löpa risk att få tvillingar..
 
Sv: Hur stor är chansen?

Din släkt visar väl snarare det jag skriver? Eller nu hänger jag inte med? Som barn till någon som är tvilling ökar chansen att man själv får tvillingar.
 
Sv: Hur stor är chansen?

Men min oregelbundenhet på äggstockarna då?
Tidigare ojämnhet i menstruationer?
Superkraftiga blödningar vid mens?
Inget av detta som tex kan tyda att mina äggstockar släpper ifrån sig flera ägg?
Jag vet att just exakt när de gör det är svårt tom med ägglossningsstickor, men hur är det med kraftiga blödningar, kan det vara tecken på två ägg. Ibland har jag tyckt att jag har haft kraftfullare och mer än vissa andra gånger eller beror allt bara på att jag har långt mellan gångerna, förutom precis när jag blev gravid då hade jag en normal cykel :p:cool::bump::confused:
 
Sv: Hur stor är chansen?

Din släkt visar väl snarare det jag skriver? Eller nu hänger jag inte med? Som barn till någon som är tvilling ökar chansen att man själv får tvillingar.

:angel:

Jag läste mest

"Så du löper lika stor risk/chans för tvillingar som vem som helst som inte heller har det i släkten."

Och fick det att se annorlunda ut i mina ögon..
Flåt..
 
Sv: Hur stor är chansen?

Kanske var jag som var otydlig såg jag nu. :rofl: Det jag menade var att risken/chansen att få tvåäggstvillingar är genetiskt nedärvbart men att man räknar bara på kvinnans sida,så tvillingar på mannens sida spelar ingen roll eftersom att det inte påverkar kvinnans äggproducering. :D
 
Sv: Hur stor är chansen?

Jag kommer aldrig våga skaffa barn. :cool:

Vill ha ett barn och endast ett åt gången. Mamma tvilling...

Det brukar hoppa över en generation om jag inte minns fel.. Läste om det när jag blev gravid.. Jag var livrädd för att få tvillingar..
 
Sv: Hur stor är chansen?

Men min oregelbundenhet på äggstockarna då?
Tidigare ojämnhet i menstruationer?
Superkraftiga blödningar vid mens?
Inget av detta som tex kan tyda att mina äggstockar släpper ifrån sig flera ägg?
Jag vet att just exakt när de gör det är svårt tom med ägglossningsstickor, men hur är det med kraftiga blödningar, kan det vara tecken på två ägg. Ibland har jag tyckt att jag har haft kraftfullare och mer än vissa andra gånger eller beror allt bara på att jag har långt mellan gångerna, förutom precis när jag blev gravid då hade jag en normal cykel :p:cool::bump::confused:
Ingen som vet gällande det här? :confused:
 
Sv: Hur stor är chansen?

min mormor är tvilling. Betyder det är det är risk/chans att jag ska få tvillingar?? hjälp...
en kompis kompis fick tvillingar, o jag såg henne när bebisarna va kanske ett par månader.. inte skoj allså! man trodde huden aldrig skulle dra ihop sig..
 
Sv: Hur stor är chansen?

Men min oregelbundenhet på äggstockarna då?
Tidigare ojämnhet i menstruationer?
Superkraftiga blödningar vid mens?
Inget av detta som tex kan tyda att mina äggstockar släpper ifrån sig flera ägg?
Jag vet att just exakt när de gör det är svårt tom med ägglossningsstickor, men hur är det med kraftiga blödningar, kan det vara tecken på två ägg. Ibland har jag tyckt att jag har haft kraftfullare och mer än vissa andra gånger eller beror allt bara på att jag har långt mellan gångerna, förutom precis när jag blev gravid då hade jag en normal cykel :p:cool::bump::confused:
Puttar på den här delen av frågan!
Vore oerhört tacksam för svar!! :bow:
 
Sv: Hur stor är chansen?

Puttar på den här delen av frågan!
Vore oerhört tacksam för svar!! :bow:

Kanske inte riktigt svar på din fråga, men när jag var på kontroll hos gyn och hon gjorde ett vaginalt ul så berättade hon att jag var mitt uppe i äl. Då frågade jag om hon kunde se om jag släppt ett eller två ägg, njää det kan jag inte sa hon. Vilket jag tolkar som om hon inte ville säga det.

Så din fråga är nog mer lämplig att ställa till din gyn! :)

Vi fick tvåäggstvillingar så bevisligen finns genen hos mig, men det finns inga kända tvillingar i min släkt.

Sen vill jag bara göra ett tillägg till memme att om du inte vill att din kropp ska förändras så bör du inte skaffa barn alls. Det finns nämligen inga garantier för att ditt skinn går tillbaka helt oavsett om du bär på ett, två eller fler barn!

/Timsetim
 
Sv: Hur stor är chansen?

Det brukar hoppa över en generation om jag inte minns fel.. Läste om det när jag blev gravid.. Jag var livrädd för att få tvillingar..

i vår släkt har vi det i varje led... Skulle se det som en möjlighet att få två på en gång...
 
Sv: Hur stor är chansen?

Jaha, huden är det största problemet....

Själv slank jag i mina vanliga jeans en vecka efter tvillingarna var födda.
 
Sv: Hur stor är chansen?

Tvillingar är inte bara ärftligt betingat.

Tvåäggstvillingar påverkas av en massa saker.
Ålder på blivande mamman tex. Ju äldre desto större chans.
Matvanor lär också spela in, JAMS ngt som man äter i öst-afrika är tydligen likt östrogenet i sin sammansättning.

Däremot tror jag inte att TS oregelbundenhet eller rikliga mens har med saken att göra
 
Sv: Hur stor är chansen?

Haller med!!!! Himla trist attityd hos somliga i traden :(
Tvillingar ar ju :love: :love:

Och det dar med skinnet...lojligare anledning har jag nog aldrig hort. Det finns de som far ETT barn och anda dras med bristningar, slapp hud och overvikt efterat. Jag fick tvillingar for en manad sen och har inte en bristning och kom i mina stl 27 jeans pa dagen 4 veckor efter forlossningen...och da har jag anda inte fatt borja trana annu (k-snitt) utan sitter mest pa soffan hela dagarna...
 
Sv: Hur stor är chansen?

Glomde tillagga att aven om man far slapp hud efterat...vad gor val det?! Kroppen forandras ju nar man far barn - fact of life. Och klarar man inte av tanken pa det sa ska man nog inga ha...

TS - jag tror inte att oregelbunden agglossning etc har ngt att gora med okad chans for tvillingar. Om sa var fallet hade det funnits maaaanga fler tvillingfodslar an det gor idag :)
 

Liknande trådar

C
Ekonomi & Juridik Luddig rubrik kanske, men jag skulle vilja ha lite input och åsikter. Har en 10 årig häst som inte presterat ngt, och som även har en...
2
Svar
26
· Visningar
4 165
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 423
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Jämställt förhållande
  • Ford S-max

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp