Hur stenhårda är ni med fodringstiden..?

B

-biferno-

Råkade i morse försova mig vilket betyder att pållarna fick frukost lite senare än vad de är vana vid (ca 45 min).
Hur illa är det egentligen?

Håller hårt på fodringstiderna för att mitt samvete inte tillåter annat och för att jag inte vet hur exakt man egentligen behöver vara.
Den här morgonen måste jag ha varit snygg när jag kastar mig ut genom dörren och joggar ner till stallet halvt vaken och rejält fumlig och förvirrad!!
 
Sv: Hur stenhårda är ni med fodringstiden..?

Jag tror inte att hästarna lider så mycket av nån halvtimme-timme hit eller dit, speciellt inte om det händer en gång att man försover sig eller blir sen av annan anledning.

Du ska inte ha dåligt samvete över det lilla. Det är värre om de flera gånger i veckan får frukost vid 10 istället för vid 7, då kan det räknas som illa...
 
Sv: Hur stenhårda är ni med fodringstiden..?

Dom förlåter dig till100% ;)
 
Sv: Hur stenhårda är ni med fodringstiden..?

45 minuter hit el dit tror inte jag spelar så stor roll.
Men är det flera timmars skilland från dag till dag så är det nog många hästar som kan bli "störda" och oroliga av det.
Tex att dom får frukost 7 en morgon, 9 nästa osv.
Så ha inte dåligt samvete du. :)
 
Sv: Hur stenhårda är ni med fodringstiden..?

Då pustar jag ut litegrann!
Antar att det inte är så blodigt om man skjuter på tiden nu när klockan ställs om heller då?
(Hjälp, vilka bekymmer jag har, kanske ska börja samla kapsyler istället!!! :angel: )
 
Sv: Hur stenhårda är ni med fodringstiden..?

Våra får alltid frukost vis 7,00.
Lunchen varierar lite mellan 12-13,30
Em 16-17,30
Kvälls tiden varierar med 2 tim.

Men rutinerna följer mattiderna, dvs de får komma in och får då em. Så jag tror inte det märken nån större skillnad.

Du är nog förlåten dina 45 min :)
 
Sv: Hur stenhårda är ni med fodringstiden..?

De överlevde nog ;) . Mina stackare är härdade... Min tumregel är att det aldrig får gå för lång tid emellan fodringarna (MAX 10 h mellan kväll och morgon, helst 8-9, och då får de en rejäl portion hö på kvällen för att ha att göra), men tiden kan faktiskt växla en del. Vardagar fodras det klockan 6.30 på morgonen, på helgerna låter jag mig sova till 8 (sen tar det 30 sek från säng till tall, en minut nu när man måste ha vinterkläder). Har å andra sidan inte heller fodrat kväll förrän vid tio, halv elva kvällen innan, jämfört med vardagar mellan nio och tio (fodrar däröver en höfodring i hagen på fm och en fodring med hö o kraftfoder, inne så här års, på em).

Hästarna verkar må finemang och ligger oftast och sover (iaf unghästarna) fortfarande när jag kommer på morgonen, oavsett om klockan är halv sju eller åtta.

En fördel som jag upptäckt är att när hästarna inte har full koll på fodertiderna så börjar det inte heller bankas i väggar, gnäggas mm när det magiska klockslaget närmar sig, vilket ju ofta är fallet i större stall med helt fasta tider.

Tror inte mitt flexsystem skulle funka om man var många som skulle dela på ansvaret. Då måste man nog ha fasta tider för att det ska gå bra. Hemma hos mig är det ju nästan alltid jag som fodrar (inackorderingen kanske fodrar en fodring i veckan och sambon tar en morgon eller två), och jag vet ju när de fick senast och anpassar mig därefter.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stenhårda är ni med fodringstiden..?

Jag vet en inhyrd häst i stallet var som en tidsinställd bomb. kl 20.00 skulle han in och äta. Var man 45 min sen då så hade det resulterat i att man fick leta efter hästar.
 
Sv: Hur stenhårda är ni med fodringstiden..?

Är väldigt noga med tiderna... Men 30 min hit eller dit nån gång ibland tror inte jag gör så mkt... Där jag hade hästen förut fick dom ibland frukost kl 6, ibland kl 9 osv... ganska slarvigt. stannade inte länge där!
 
Sv: Hur stenhårda är ni med fodringstiden..?

Som någon annan skrev, håller man inte stenhårt på tiderna så får man ofta lugnare och mer harmoniska hästar då de inte vet när maten kommer så behöver de heller inte stressa upp sig om den blir senare än vanligt. Här kommer dock också en viktig sak in, grovfodret.... Ser man till att ge sin häst tillräckligt med grovfoder så ska de inte behöva bli tomma i magen mellan fodringarna och därmed blir fodringarna heller inte en sån stor grej för dem.
 
Sv: Hur stenhårda är ni med fodringstiden..?

Hur är det med kraftfodret då? jag tänker på stallet där jag håller till. Ganska stort där utfordringarna sker på bestämda tider. Hästarna får då kraft morgon och em. Morgon hinner de ju äta innan de går ut men em kraften kan ju skilja ganska mycket...Delas ut vid tre/fyra. Ibland rider man vid den tiden så hästen får det då när man tar in den och gör iordning men ibland står dom ju ute till sju...Och extramaten som vi ger efter ridning kan ju skilja jättemycket! Är det tillräcklig rutin att de får den maten efter arbete?
 
Sv: Hur stenhårda är ni med fodringstiden..?

Det är skönt om man kan slippa tidsfacister i hagen ;).
Vi har lösdrift och ger hö/hösilage och de har möjlighet att beta vintergräs eller halm. Kraftfoder få de vid olika tidpunkter men oftast mellan 12.00-18.00. Vi har aldrig några som står vid grinden och väntar utan vi går ut och ropar på dem och då kommer de på rad i rangordning :)
Så jag kan bara rekommendera att inte ha fasta tider om det går. Man ska iofs se till att de har och tugga till nästa giva, det mår de bäst av.

Rolle på Österlen
 
Sv: Hur stenhårda är ni med fodringstiden..?

Mina hästar får inte foder på så exakta tider, utan dom får
mellan 6-9 frukost och mellan 18-22 får dom kvälls mat men dom har fritillgång på grovfoder.

Har hästarna inte alltid tillgånng på grovfoder tycker jag att man skall ge sina hästar på mer bestända tider.
 
Sv: Hur stenhårda är ni med fodringstiden..?

-biferno- skrev:
Råkade i morse försova mig vilket betyder att pållarna fick frukost lite senare än vad de är vana vid (ca 45 min).
Hur illa är det egentligen?

Håller hårt på fodringstiderna för att mitt samvete inte tillåter annat och för att jag inte vet hur exakt man egentligen behöver vara.
Den här morgonen måste jag ha varit snygg när jag kastar mig ut genom dörren och joggar ner till stallet halvt vaken och rejält fumlig och förvirrad!!
Det beror lite på hur omständigheterna är. Om hästarna har tillgång till att tugga på något (halm i boxen eller gräs i hagen) så är det ju ingen katastrof om det blir nån halvtimmes - timmes förskjutning nån gång ibland. Jag har varit jäääättenoga jämt, men har faktiskt börjat slappna av lite på senare år. Men då har jag min häst på lösdrift så hon har tillgång till tugg i hagen (gräs nu, träd osv)
 
Sv: Hur stenhårda är ni med fodringstiden..?

Precis så är det för mig med. De har hö kvar i boxarna när jag kommer och ger frukóst, likaså när jag ger kvällsmat så de "bryr" sig inte så mycket.

Har fn 9 hästar i stallet, samtliga står på halm samt får rejält med hö. När jag börjar skramla med hinkarna så reagerar de knappt.

För ett antal år sedan hade jag ett Pucko (ursäkta språket) som hyrde 6 boxar av mig. De stod på spån och fick hö tre ggr om dagen, men inte mer än ca ett kilo åt gången, lite mer på kvällen. Bara man tände ljuset och visade sig i dörren så började de skrika och gorma, slog i boxarna och kastade sig över kraftfodret. Rent näringsmässigt tror jag de fick rätt foderstat, för de var fina i hull och så, men basen och fördelningen mellan fodersorterna verkade vara helt åt pipan.

Mao, kan man ge fri tillgång eller näst intill iallafall, så tror jag inte kraftfodergivans tider har så stor betydelse..
 
Sv: Hur stenhårda är ni med fodringstiden..?

Målet kan ju inte vara att det ska vara speciella tider utan det att pållarna har att göra (tugga) till nästa giva eller åtminstånde så det inte blir för långt uppehåll.....

Filosoferar
Rolle på Österlen
 
Sv: Hur stenhårda är ni med fodringstiden..?

Jag har inga riktigt bestämda tider till mina hästar. De kan komma in någon gång mellan 7 och 9 på kvällen och då får vi HÄMTA dem i hagen! På kvällen i boxarna får de så pass mycket att de ska klara sig hela natten. Shettisens hö tar slut någon gång fram emot morgonen och nordisens hö är där ofta kvar av när jag kommer på morgonen. Ingen av mina hästar hugger höt innan jag hunnit lägga det på plats och ingen av dem äter det första de gör när de kommer in i boxen. Det tycker jag känns bra, det betyder ju att de inte går hungriga i alla fall!

Jag är inte heller för fasta tider, de ska ju ha att äta hela tiden i stället.
 
Sv: Hur stenhårda är ni med fodringstiden..?

I mitt stall har vi fodringar på morgonen mellan 6-730 lunch 11-13 middag 16-17 och kväll 20-22
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 988
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 327
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 700
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
5 002
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp