Hur startar man en hästaffär?

M

Marvlan

Alltså inte sälja en häst, utan en hästbutik är kanske rätt ord.
Hur beter man sig helt enkelt, vad ska man tänka på osv?
Vad behöver man för tillstånd och såna grejer?

Sv: Hur startar man en hästaffär?

Alltså inte sälja en häst, utan en hästbutik är kanske rätt ord.
Hur beter man sig helt enkelt, vad ska man tänka på osv?
Vad behöver man för tillstånd och såna grejer?

Tillstånd tror jag normalt sett inte behövs något alls, förutom ett vanligt företag (ansök om f-skattsedel) om det ska drivas som näringsverksamhet.

Sedan kommer det viktiga:
1. Marknad - var finns DINA kunder och hur når du dem?
2. Varor - var finns DINA varor och hur kommer du över dem till vettiga priser? Vilka kontakter har du med tänkbara tillverkare/distributörer?
3. Unik - vad gör din butik annorlunda än de som finns? Varför skulle man handla hos dig ISTÄLLET för hos någon annan?
4. Finansiering - hur ska du finansiera företaget? Lagerhållning och ev. butiksinredning kostar t.ex. stora pengar och risk.
5. Fysisk butik eller näthandel? Frakter, hur? Anställda? Öppettider? Lokalisering?

Det är 5 viktiga punkter som bör finnas med och är delar av en affärsplan för att kunna köra igång.

Lycka till!

Vill göra att tillägg till Sjobergas punkt 4.
De flesta grossister för hästutrustning kräver att man köper väldigt stora partier så man måste ha ett väldigt stort startkapital för inköp av varorna. Det brukar ligga på minst 50 000 per grossist och ofta behöver man köpa in från flera för att få ett bra sortiment i butiken.

Ock jag vill lagga till att konkuransen i den branschen ar stenhard och det ar valdigt svart att fa det ga runt sa att man kan ta ut egen lon.

Det ar svart att fa bli kund hos grossisterna ocksa de har ofta hoga krav pa den de valjer att ha som kund.

( Inte bara att man koper for mycket pengar forsta gangen de vill ofta att man BEVISAR att man har en riktig butik med ordentliga oppettider etc. De vill INTE salja till de som det tror bara har det som lite bisyssla vid sidan av...)

/KT

Nej, det är inte lätt att slå sig in på den marknaden. Man måste ha något riktigt unikt att erbjuda.

Men man ska inte låta sig slås ner av en hård konkurrens - har man rätt ideer, i rätt tid, något att tillföra som inte finns och rätt förutsättningar är det klart att man kan jobba in sig och hitta en plats på marknaden!

Därför är det guld värt att verkligen jobba igenom sin affärsplan (gärna ihop med extern mentor/bollplank) för att hitta vad just det är, som gör att man har ett existensberättigande på marknaden och kan få en bra lönsamhet. Har man gjort det bra och trovärdigt kan man dessutom ofta lösa finansieringen mha banklån.

enligt min mening är det lika viktigt att skaffa sig tillräckliga baskunskaper i ekonomi samt att ha en god rådgivare i det .

Tack för svar :bow:
Än går jag i skolan, så jag har lång tid på mig att spåna idéer :) Men en ganska bra grundtanke tror jag nog att jag redan har. Det finns nämligen inga fysiska butiker inom "mitt" ridsportsområde på ca 10 mils avstånd, och då är vi många häromkring. Så jag tror bara det gör att jag skulle kunna etablera en butik här om ett par år eller så.

Det låte enkelt, men det är det inte! Alla kanske tycker det blir för dyrt hos dig och åker in till närmaste hööks, da!

Tack för svar :bow:
Än går jag i skolan, så jag har lång tid på mig att spåna idéer :) Men en ganska bra grundtanke tror jag nog att jag redan har. Det finns nämligen inga fysiska butiker inom "mitt" ridsportsområde på ca 10 mils avstånd, och då är vi många häromkring. Så jag tror bara det gör att jag skulle kunna etablera en butik här om ett par år eller så.
Det brukar finnas ett företagarcentrum i kommunen. Där kan man få hjälp med sin affärsidé, hur man ska tänka, hur man fixar pappershantering, ekonomi osv. Kolla efter företagarcentrum (eller liknande) i din kommun.

Du har fått många bra svar och man ska inte vara negativ MEN det är mycket att tänka igenom. Det bästa är att ta kontakt med kunniga, utbildade personer som verkligen kan se realistiskt på det hela.
Jag läste om ett exempel på drömmar och verklighet.
Två killar ville köpa en korvkiosk. De gick till banken och framförde sina planer. Bankkillen började räkna på vad det skulle kosta o s v. Han kom fram till att för att få det hela att gå ihop var de tvugna att sälja 30 korvar/timme i 8 timmar/dag alla årets dagar. När kiosken varit öppen 8 timmar skulle inköp, städning, bokföring etc skötas. Är detta realistiskt? Nej, knappast.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 493
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 568
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 052
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka