Hur starta longering?

fiaskurken

Trådstartare
Skulle väldigt gärna vilja lära mig longera min unghäst. Jag kan longera "en häst som kan " men har aldrig testat men en nybörjare såhär. Behöver tips hur man lär en häst från "start" ? Han blir lätt frustrerad när han inte förstår vad jag menar, vilket är förståeligt.

Helst vill han följa mig som en liten hundvalp, går efter mig, springer efter mig, vill helst bara goooosa med matte och förstår inte alls vad han ska göra. Det är lite knepigt, han har förmodligenfått stryk förut och är väldigt försiktig, ryggar undan om han inte förstår vad jag menar - för han tror att han ska få smäll :smirk: Vissa människor har man lust att strypa :smirk:

Vi jobbar mycket med att han och jag ska bli vänner, tar promenader osv. Löslongerat lite, det går ganska bra.

Tips någon? :banana:

Sv: Hur starta longering?

Det lättaste tycker jag är om man är två dom första gångerna. Det har i allafall vi varit med travhästarna. Den ena står inne i ringen och den andra går med hästen ute i spåret och springer också (ganska jobbigt) :D.

Hästen behöver lite vägledning i början så det är ett bra sätt att visa den vad det handlar om. Våra hästar har lärt sig ganska snabbt på detta sättet i allafall. Men det kan vara bra om man har nån till hjälp i början av dom första passen så hästen kommer tillrätta med vad det nu var den skulle göra.

När den som springer med hästen går in till den som står inne i ringen kan den stanna kvar och ta tag i hästen om den stannar och ställer sig mot dig inne i ringen.

Lycka till :)

Tack för ditt svar! Det låter ju jättelogiskt, att jag inte tänkte på det :o

Om du har lyckats löslongera hästen måste det ju funka att göra lika med linan?

Jag tror inte att hästar behöver "lära sig" att longeras, så länge du är tydlig med ditt kroppspråk följer de oftast det.

Om du står i rätt position, något drivande, och "styr" med linan runt volten borde det funka utan medhjälpare. Däremot kan det ju vara bra att ha en medhjälpare till hands som kan rycka in vid behov, men jag tror att hästen kan bli förvirrad om du litar för mycket på att medhjälparen leder hästen runt volten, och slarvar med ditt kroppspråk. När sedan medhjälparen släpper förstår hästen ändå inte, eftersom den har lärt sig att följa medhjälparen...

Som sagt, gör som du gör när du löslongerar, om det funkade! :)

Hur gör du i löslongeringen?
Börja med att ha en medhjälpare som leder hästen runt dig.
Efter hand kan h*n släppa hästen men ändå gå med och sen gå längre och längre bort. Men hur får du löslongeringen och funka om hästen inte kan longeras på lina? :confused:

Tänk på att en unghäst inte har samma balans att gå på en rund volt från början som en äldre mer rutinerad häst, utan volten blir gärna lite mer oval, så man får flytta sig lite mer själv :)

Lycka till!

Glöm inte att sluta när det går som allra bäst som man alltid ska göra och longera inte för länge i början men detta visste du säkert redan.

Glöm inte att berätta hur det har gått sen.

Förutom de bra tipsen du har fått tidigare så kan jag komma med att lära hästen att gå runt dig i en väldigt liten cirkel först, att du tillexempel när du leder hästen i ett grimskaft positionerar dig och styr hästen runt dig med grimskaftets längd. Det hela kan börja enkelt med att du helt enkelt lär hästen att bli ledd längre i från dig, att du sträcker ut grimskaftet och leder hästen skaftets längd ifrån dig, för att förhindra att hästen kommer för nära dig kan du sträcka ut armen. Sedan när det fungerar stannar du upp hästen och lär den att gå runt dig. En sådan liten volt för självklart inte användas för att arbeta unghästen längre stunder utan bara något varv så att den lär sig principen, sedan när den börjar lyssna på ditt kroppspråk och det fungerar kan du börja använda längre lina.

Nja, jag uttryckte mig nog lite väl positivt angående löslongeringen :crazy: Jag får honom att skritta och trava på spåret genom att använda rösten och mitt kroppspråk, dock bryter han gärna av och kommer ibland in till mig i mitten...Eller drar ett par riktiga brallar och tappar koncentrationen. Jag är inte tillräckligt tydlig med mina rörelser antar jag, för jag får honom inte att gå på volt/ han har inte tillräckligt med respekt för mig ännu... Han är ju dessutom ganska ny hos mig, så jag har inte ställt några större krav på honom...

Han går gärna efter mig även om jag släpper honom lös, har även provat att springa själv i volter o sånt o då följer han med :o Tur att ingen såg mig... :o Jag hör hur dumt det låter :angel:

Jag har en lite frågor...har börjat ta hand om en 6 årig travare som ägaren vill ska ridas in. Hon har aldrig longerats innan men jag har börjat lite smått med det, jag har bara två problem, hur ska jag få henne att sakta av och göra halt? Det går jätte bra att få fram henne i skritt eller trav men inte att göra halt. Det andra problemet är att hon springer i en oval och inte i en cirkel. Kan nån hjälpa mej och ge mej lite tips på hur jag ska göra??

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat