Hur stänga transporten utan att hästen får panik?

M

moontje

Nästa vecka ska jag lasta min ponny för första gången själv..
Jag har tränat med henne och med lite foder kommer hon in efter nån minut, men direkt maten är slut vill hon ut igen.. Förra gången var jag så 'smart' att binda upp henne, då fick hon panik och 'sjönk' genom bakbenen, så jag fick nästan lyfta upp henne igen :crazy:
Efter det har det såklart inte gått lika bra, men jag får iaf fortfarande in henne.
Men, hur ska jag kunna stänga transporten utan att hon får panik igen? Ska jag först binda fast henne, eller först knäppa fast linan bakom hennes bakdel?
Och HUR ska jag göra knuten? Förra gången gjorde jag den väldigt lös å enkel, så att den skulle gå upp om hon fick panik, men när hon fick panik gick den INTE upp :crazy:
Ska det vara möjligt för henne att dra sig loss, alltså ska man ha en enkel knut eller en hård knut? :confused:

Sv: Hur stänga transporten utan att hästen får panik?

Mitt givna svar är att ALDRIG vara ensam när du lastar!
När hästen gått in i trp så stänger någon annan baktill (luckan) och SEDAN binder du upp hästen i bommen. Hästen ska då först vara helt lugn och absolut in ha panik. Då måste du fortsätta lastträna innan du stänger/låser/binder osv.

Angående hur hård knuten ska vara så använd en sån där säkerhetskarbin (minns inte namnet nu) istället. "Panikhake" brukar den iaf kallas. Med ett kort ryck med handen så går den upp.

Lycka till!
/Christa

Mina lastar jag alltid själv, men de går då in själva, jag står kvar utanför och bara skickar in dem. Någon häst har jag tidigare haft i lina för att kunna gå ut genom framdörren för att sedan gå runt och stänga bak.

Verkar rent livsfarligt att binda fast hästen med öppen baklucka, tänk om hon får mer panik nästa gång? Försök få någon att hjälpa dig tills du vet säkert attt hästen går in och står kvar själv, tycker det känns säkrats.

Lycka till! :)

Jag har tränat med henne och med lite foder kommer hon in efter nån minut, men direkt maten är slut vill hon ut igen.. Förra gången var jag så 'smart' att binda upp henne, då fick hon panik och 'sjönk' genom bakbenen, så jag fick nästan lyfta upp henne igen :crazy:
Efter det har det såklart inte gått lika bra, men jag får iaf fortfarande in henne.
Men, hur ska jag kunna stänga transporten utan att hon får panik igen? Ska jag först binda fast henne, eller först knäppa fast linan bakom hennes bakdel?
Och HUR ska jag göra knuten? Förra gången gjorde jag den väldigt lös å enkel, så att den skulle gå upp om hon fick panik, men när hon fick panik gick den INTE upp :crazy:
Ska det vara möjligt för henne att dra sig loss, alltså ska man ha en enkel knut eller en hård knut? :confused:

För allt i världen....bind inte!!!!innan du stängt bakom hästen.!!!!
En häst i panik som slänger sig bakåt...kommer en bit ut på baklemmen, sitter kvar i uppbindningen, ramlar utanför lemmen, förstör sina bakben och sitter fortfarande fastbunden!!!Du får inte upp bindningen, har kanske ingen vass kniv att skära av grimskaftet med o både du o hästen i panik.....stäng först!!

hästen är inte tillräckligt tränad för att tranporteras än. du måste träna mycket mer om du inte vill få rejaäla problem längre fram.

hästen måste tränas i små steg, vänj hästen vid ljuden kring tranporten, lyft lämmen lite i taget, lär hästen stå en längre stund i transporten innan du ber henne gå ut. kastar hon sig eller backar själv väntade du för länge. hästen måste kunna stå kvar själv så du kan gå runt och stänga luckan, bind inte hästen först. alternativt får du lära dig skicka in hästen. men det låter helt klart som att din häst inte är ok med tranporten och tycker det är jobbigt. Träna mera innan du åker nånstans!

Ett tips är att sluta locka med mat, jag tycker sällan man får ut något vettigt av träningen genom att hålla på med det. Ta hjäl av en erfaren, LUGN och tålmodig person. Undvik för allt i världen metoder som sopkvastar, linor bakom hästen eller kedja över nosen, för din häst behöver få känns sig lugn och trygg inne i transporten.
Få hästen att ta ETT steg upp på rampen, så fort den gör det så ger du eftergift i grimskaftet. Låt hästen fundera, nosa, skrapa på rampen. Om den däremot backar ber du den att ta ett steg fram igen. När hästen är lugn där ber du om ett steg till osv. Hästen måste vara helt lugn och samlad innan du ber om fler steg framåt, och eftergiften är SÅ HIMLA viktig. Att stå och segdra i en häst är helt bortkastat. Hästen måste vara MED dig in i transporten.
Första gångerna kan det räcka med att hästen har framhovarna i transporten och bakhovarna på rampen, sen backar du lugnt ut den och ger dig för dagen. Hästens lugn måste få styra, eftersom din häst uppenbarligen blir panikslagen i dagsläget. Låt allt ta tid och tappa inte tålamodet, då är det bättre att avbryta och fortsätta nästa dag.

Har ponnyn tidigare, obehagliga, upplevelser av att åka transport eller är hon bara ovan?
Sluta truga in henne med mat, sätt upp ett säkert hönät/påse istället så hon har något att plocka med - detta gjorde våra hästar mycket lugnare när de fick nåt annat att tänka på än själva transporteringen.
Sedan ska du lära hästen att bara för att man går in i transporten behöver inte det betyda att man ska bli stängd om och åka iväg.
Koppla transporten, sätt upp höet, lasta, stäng INTE något, låt henne stå någon minut och tugga, när DU bestämmer - backa ut igen. Prova ett par gånger och sluta där. Nästa gång kanske du stänger bommen bakom henne istället. Stressa inte och gå lugnt och varligt fram så går det säkert bra.

Vilket trams! Klart man kan vara ensam när man lastar på och av sin häst. Men man måste ha en häst som du har så pass uppfostrad att du får den att stå still.

Jag menar, vem ska annars stänga bommen bakom en häst som får backa när den känner för?

Jag hade aldrig kört iväg med en panikbenägen häst. Fine om den tramsar innan, men inte när den väl står i. Livsfarligt! Går hästen inte att lasta själv tycker jag inte att du ska lasta hästen själv. Får hästen panik när du stänger luckan har ni inte kommit tillräckligt långt i lastträningen.

Du har alltså bara en lina bak, ingen bom?

Gammal transport? Mörk, kanske otrevlig för hästen? Typ gamla värmlandsvagnar som var otrevligt mörkgröna var ganska många hästar obenägna att gå in i.

Annars säger jag som andra, eftersom du verkar ha lite erfarenhet i ämnet ska du inte vara ensam. Du sätter aldrig fast fram utan att att ha klart bakåt. Om du bara har ett snöre bak, så skulle jag stänga luckan innan jag satt fast fram.
Sen skulle jag bara åka en sväng, ingen mat.

Tack så jätte mycket för alla svar! :)
Ponnyn går bättre nu iaf, går bättre varje gång jag tränar, om det så bara är 5 minuter, bara jag bestämmer när hon ska backa ut så går det bättre nästa gång. Kollade på filmen som någon länkade om Monty roberts, lite svårt att se hur han gör med eftergift osv, men jag förstår principen, det jag däremot inte förstår är att han vänder om hästen, och isåfall hur jag ska kunna göra det? (min häst är för stor för det)
Mitt varmblod som var ännu svårare i början och som jag har tränat lika mycket med går jätte bra nu, allra första gången tog det en timme att få 2 framben på rampen, medans jag trodde att hon skulle gå in bara sådär... :p
Nu kan jag bara gå bredvid henne så går in med alla 4 ben på en gång utan protest, men, så har hon samma sak som ponnyn att hon backar ur igen efter ett tag, får in henne ganska lätt igen men det är ganska otäckt att veta att hon faktiskt kan bryta benen :crazy:
Varmblodet har jag tränat med utan godis och det har gått bra, ponnyn vill dock inte komma in utan godis.. :(
Men, jag ska testa monty roberts sätt idag och så får vi se hur det går..
Jag vet inte riktigt hur det är nu, men när vi hämtade henne för några år sen var hon likadan, men kom in efter cirka 10 minuter, hon var inte den lugnaste då, men när vi väl körde iväg så lugnade hon ned sig, så det är väl just det att få in henne som är svårt..

Jag har ingen bakbom eller vad det heter, endast en lina..
Bör jag förresten ta ut väggen, ställa den på mitten eller ha den på höger sida så att hästen har mer utrymme bak än fram?
Transporten är ganska gammal, men jag har luckan på framsidan öppen så den är inte så mörk, han är brun på utsidan.
Att inte sätta fast henne fram förrän jag har stängt luckan är något jag har klart för mig nu, det har jag verkligen lärt mig en läxa om :p
Godis får jag väl också skita i, men hö kan jag ju ha dagen då vi åker iväg?
Pappa kommer hjälpa mig men att stänga bakluckan, medans jag står fram och håller i henne, men vad händer om vi har linan bakom henne och hon ändå försöker backa ur? hon kanske får panik då och gör sönder den? :crazy:

En häst som uppför sig som du beskriver kräver bakbom. Så enkelt är det. Träning och bakbom, när hästen är säkrare kan man om man vill lasta med lina eller kedja bakom, men det finns ju ingen anledning att riskera både hästens och ens eget liv för att utrustningen inte är optimal?

När hästen är helt trygg med att stå på släpet, står kvar när man begär av den att stå kvar, backar på kommando (men inte innan) DÅ kan man stänga bakom. Stänger man innan hästen kommit till detta stadie har man en överhängande risk för allvarliga olyckor när hästen får panik och inte helt osannolikt går över frambommen och försöker ta sig ut genom skötardörren (vilket är en inspiration om denna är öppen vid lastning).

Du ska inte ha hö i transporten då hästen åker, risk att den fastnar i hönätet plus att det dammar. Äldre transporter har ofta sämre ventilation.

Din pappa ska inte stänga bakluckan för ens du vet att hästen helt säkert står kvar. Mao öva.

http://www.youtube.com/watch?v=7s2gdmYqmGU

Så här gick det idag, ursäkta kvaliteten, men det jag gjorde var iaf:
Börja med att backa innan vi går in i transporten, gå fram - backa, gå fram - stå still ett tag - backa igen osv osv.
Även när vi gick uppför rampen fick hon stå still ett tag, komma fram en bit igen, backa ett steg osv.
Det med eftergift har jag ine varit så tydlig med innan, men det gick jättebra idag, jag fick hålla i hårt när hon backa, men ändå följa med (utan att ge eftergift) och när hon gick ett steg fram fick hon eftergift, sedan ett steg till in osv.
Fick inte in henne helt, men det gick bättre än förra gången (hon var mycket lugnare idag) Dessutom har mitt tålamod blivit såååå mycket bättre idag :p
Tänkte köra 10 minutersstunder cirka 3 ggr per dag, eller är det bättre med 1 lång?
På lördag måste hon tyvärr åka iväg, det kommer hit någon och hjälper mig innan dess som visar hur man gör, så jag hoppas verkligen att ponnyn är redo innan lördag, annars har jag ett stort problem..
Bakbom går tydligen inte i våran transport, får se vad hon (som kommer att hjälpa mig) tycker, eventuellt får vi låna en bättre transport.

Nu vill jag ha kritik från allihopa!

Jag skulle lasta ur en lastotränad häst ur en skruttig transport. Hästen fastnade med grimman i knoppen på mellanväggen, fick panik, reste sig och gick över. Hon drog med sig mellanväggen halvvägs. På transporten fanns det inga riktiga bakbommar utan bara remmar. Hästen blev liggandes över remmen, fastkilad under mellanvägen, svårt att beskriva. Ägarna och jag fick jaga runt efter en kniv, efter många om och men hittade vi en och jag kunde skära av remmen så att hästen kom loss. Hon hoppade ut oskadd och gick iväg och betade. Stel var hon dock länge efter.

Som tur var stod jag framför frambommen, sekundrarna innan hästen reste sig hade jag tänkt böja mig och krypa under bommen. Hade jag gjort det hade jag följt med upp i transporten och gud vet vad...

Efter detta var jag fruktansvärt rädd för transporter och började kallsvettas bara jag kom nära dem. Efter ngt år fick jag kontakt med en fantastisk tränare som gick gick en lastningskurs hos en hel sommar.

Mina tips; UTBILDA er hos en kunnig tränare. Lastträna era hästar ordentligt. Använd hela transporter med ordentlig utrustning och BAKBOM. Ha alltid kniv till hands. Lasta med längre lina än grimskaft, då behöver man inte stå för nära hästen, speciellt om hästen är ny.

:eek: Usch vad hemskt :crazy:

Jag hinner ine gå nån kurs nu eftersom det bara är några dagar kvar (hon ska till sin fodervärd) Men jag får se till att någon erfaren kan köra dit henne..
Jag lånar nog transport med bakbom också, problemet är min pappa :crazy:
Han får damp bara jag säger att jag behöver en bakbom, så jag tvivlar på att han låter någon hjälpa till när vi ska lasta henne och antagligen vill han nog inte låna en annan transport heller :cry:

Kniv är ett måste ja, har 1 i bilen och 1 i transporten.

Såg inte exakt hela, men de första 1½ minutrarna och småsnuttar senare i videon. Jag gillar sättet du använder. Gör själv på samma sätt och har superbra erfarenheter av det. Din ponny verkar väldigt lugn och ibland oberörd. Får den riktigt panik när du stänger, eller är det "löjlerier" om man kan kalla det så?

Det är nog jättebra om ngn erfaren kan hjälpa dig att lasta och köra! Och om du kan hyra en ordentlig transport. Min pappa blev inte heller så glad när jag villa att ngn van skulle köra när jag var yngre...de tar det lite personligt. Men du får förklara sakligt att det är bäst för alla. Ta hand om dig och lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 678
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama