Hur stallar jag in min häst smidigt..

Q

Quadrophenia

Min häst går just nu på sommarbete men jag har tänkt att stalla in henne runt den 6-7 aug. (vet att vissa här kan tycka att det är tidigt att stalla in redan då men det är mitt val att göra det och jag önskar ingen disskussion om när på året det är rätt att stalla in hästen, tack!)

Min fråga är hur ni andra gör för att lösa installningen så smidigt som möjligt. Just nu får hon ett mål krafftfoder om dagen när jag har ridit.
Betet börjar tryta (sönderbränt efter den torra perioden) så hon behöver det extra målet mat. Hon får dock ej något hössi än.
Ska jag börja ge henne lite hössi så att magen får börja vänja sig?

Tips på hur ni andra löser detta mottagges tacksamt!

Hälsningar/

Q

Sv: Hur stallar jag in min häst smidigt..

Jag skulle sakta vänja in med HSilage och börja vänja med allt som ska vara vid installning redan nu.
Våra får kvällsgivan hela sommaren + silage inne då de får vila & skydd mot insekter så man slipper en för stor övergång vid installning.
Att vänja succesivt är skonsamt mot mag/tarm.

Lycka till!

Min madam sover i stallet hela året, eftersom hon har fri tillgång till stallet hela dagen så brukar hon även gå in och lägga sig och sova en stund mitt på dagen. Hon har fri tillgång till hö både sommar och vinter, det enda jag ändrar är att hon får ett par små nävar betfor på sommaren i stället för tre rejäla grabbnävar när det är vinter.

Har hon tillgång till gräs ute på dagarna? I så fall blir inte övergången så drastisk. Ge hö/silage på kvällen o så får hon äta gräs på dagarna. Har du inget gräs där hon ska gå dagtid så tycker jag du kan börja ge lite grovfoder i hagen där hon går nu, är betet ändå slut så äter hon säkert hö.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 882
Senast: Takire
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 492
Senast: Naria2020
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5