Hur städar du toan?

Wc-anka eller liknande i skålen. Låter verka och sedan skrubbar jag med borste och spolar. Passar även på att spola ur borstens behållare i toaletten och fyller på med toalettrengöringsmedel i borsthållaren så den alltid har lite rengöring på sig.
Utsidan av toaletten, spolknappen samt sitsen osv sprayas med badrumsrengöring och torkas med microfiberduk eller handduk.
 
Har ett svagt surt rengöringsmedel för wc/badrum som jag har utspädd enligt dosering i en sprejflaska. Detta använder jag på alla kontaktytor i badrummet och i toaskålen. Använder sedan microfiberduk som jag torkar av allt med (och toaborsten i skålen).

Ibland kan jag använda det outspädd i toaskålen om jag vill ha starkare effekt.

Har klorin hemma som jag använt vid behov för att t.ex. få bort dålig lukt ur tvättmaskinen, eller någon gång i toaskålen, men det är nog sällan det blir använt.
 
Jag älskar klorindoft. Men försöker undvika använda det så mkt. Har någon toarengöring i skålen och torkar av resten med hypoklorsyra.
 
För egen del kan jag inte se något behov av rengöring med klor i hemmiljö. Under normala omständigheter räcker det med rengöring utan desinficering.

Men jag undrar om sättet att använda det istället för annat rengöringsmedel. Trodde att desinficerande medel över lag ska användas på en rengjord yta där man först tagit bort varierande former av smuts med andra städmetoder/medel? Någon mer insatt som har koll på den biten?
 
Det förekommer att jag använder klorin, det är utmärkt på att avdöda. T ex vid magsjuka blandar jag alltid upp klorin i en sprayflaska och torkar av toalett och handfat med. Och så även andra ytor som blivit utsatta.

Men vanligast använder jag någon cif eller ajax, som luktar lite lagomt. Klorin har så skarp lukt.
 
Jag använder Klorin sparsamt, men jag har mycket kalk i vattnet så när jag vill ta bort avlagringar är den bäst. Det är sällan jag städa utsidan på toan dock? Oftast torkar jag bara av den med papper för att bli av med damm/ alternativt wc-duck på papper med lite vatten på. Jag har däremot lite klorin i vattnet på toan och låter det stå några gånger om året, då är det lätt att få bort det bruna som blir efterhand med hjälp av toaborsten.
 
Jag gör som jag blivit lärd av ett proffs.
Häller toamedel i skålen och skrubbar runt med borste, även under kanten.
Handske på handen oh en vit skrubbsvamp. Torkar kanten och under kanten och sköljer i skålen (det renaste stället i rummet eftesom det är där städningen började. Torkar med blöt svamp runt ringens under och översida. byter till blöt trasa och torkar toalettstolen utvändigt.

Proffset lärde mig att det vanligaste felet är att man använder för lite vatten. inga torra trasor i närheten av en toalett. Det var strängt förbjudet.

Klorin är för dem som inte kan städa...:D
 
Tillägger att när jag städat på offentliga ställen och lokaler (efter evenemang t.ex.) så är det oftast helt brunt under främre kanten i toan. Där hamnar urin så det behöer skrubbas väl.
 
När jag städade hotellrum använde vi toaborstar med sån extra borste uppåt som tog under kanten. Det var inte så bra upptäckte jag för skrubbandet gjorde att det lossnade nån gummitätning i några toastolar.
 
På tal om hotell. Hur kommer det sig att vissa hotell inte har en toaborste inne på badrummet?
Tycker det är så märkligt! Speciellt när det rör sig om 5-stjärniga hotell. En toaborste i varje rum kan väl inte vara en enorm investering för företaget?
Kan ju inte vara så kul för städpersonalen att tvingas göra rent efter folk när de gjort nr 2 pga ingen toaborste?!
 
För egen del kan jag inte se något behov av rengöring med klor i hemmiljö. Under normala omständigheter räcker det med rengöring utan desinficering.

Men jag undrar om sättet att använda det istället för annat rengöringsmedel. Trodde att desinficerande medel över lag ska användas på en rengjord yta där man först tagit bort varierande former av smuts med andra städmetoder/medel? Någon mer insatt som har koll på den biten?
Beror väl på vad som görs i hemmamiljö.

Själv vill jag ha något som dödar både bakterier och sporer i när jag städar i framförallt kylen. Om jag skulle bo ihop med någon som råkar ut för magsjuka så skulle det rengöras med desinficerande i minst badrum.

Inte inne men hemma.
Även innan styckning så rengörs ytor och verktyg med något som dödar bakterier och sporer, även annan mattillverkning.
Även stall och hönshus tvättas med desinficerande medel 1gång om året.
 
Till handfat och toa använder jag våtservetter när jag städar plus rengöringsmedel och toaborste.

Klorin används flitigt vid sjukdom här hemma! Skulle inte våga använda toaletterna annars när vi har magsjuka :p
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
765
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 344
Senast: Wonna
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 519
Senast: bollen__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp