Hur stå ut med allergidiet?

Min hund är både atopi och foderallergiker. Man lär sig att inte ge rester m.m. som man gjort tidigare. Ibland får hon något litet av oss utöver sitt foder. Hennes allergi bröt ut sommaren -15 så har hållit på med det här ett tag nu.
Kan ta tid innan man märker skillnad med fodret. Har ni gjort allergitest? Jag skulle ändå gjort ett sånt för att utesluta fler allergier. Min hund är allergisk mot en hel del bla vissa grässorter, damm, några blommor, björk, kvalster och gud vet allt som stod på listan.
Hon får sprutor varje månad av mig och kortison för att leva ett drägligt liv. Hon har inte blivit 100% bra utan kliar sig dagligen men det är bättre. Så länge vi anser att hon lever ett bra liv så får hon göra just det. Skulle hennes allergi urarta så får vi ta beslut om det då.

En nackdel med fodret är dock att hon blivit en manisk mattjuv och tar varje tillfälle att äta något hon inte är tillåten. Men bra dammsugare O_o
Så hela tiden ha koll så möjligheten inte finns. Man kommer in i det också.
Allergi tester är kända för att sila mygg o svälja elefanter, dvs så är de inte tillförlitliga för 5 öre.

Allergi tester är kända för att sila mygg o svälja elefanter, dvs så är de inte tillförlitliga för 5 öre.

Ändå hjälper det ihopkokade vaccinet min hund :)
På vissa hjälper det dock inte men jag har bra erfarenhet. Det tog ett litet tag i början bara innan effekten kom men det är ju inget konstigt.

Det är lurigt det där med allergier men oftast är det ju inget som dyker upp bara så där. Sen var väl Ts hund 10 år? Det är inte heller så vanligt att dom blir allergiska från en dag till annan. På min kollade dom levervärden (?) också.

(Var inte det någon mer som också kollade det)

Det håller jag med om. Jag vet vad som gjorde att min hunds allergi bröt ut just då och varför reaktionen var så kraftig när vi spånat med veterinären. Varför en 10 årig hund plötsligt drabbas har jag inget svar på. Där är det bättre att någon med rätt kompetens försöker svara på det, jag kan bara berätta om mina erfarenheter av det.
Min hund fick också ta prover i samband med vetbesöket. Jag upplever det som att min vet gjorde en grundlig utredning men det är ju inte säkert alla har samma tillvägasätt.

Det håller jag med om. Jag vet vad som gjorde att min hunds allergi bröt ut just då och varför reaktionen var så kraftig när vi spånat med veterinären. Varför en 10 årig hund plötsligt drabbas har jag inget svar på. Där är det bättre att någon med rätt kompetens försöker svara på det, jag kan bara berätta om mina erfarenheter av det.
Min hund fick också ta prover i samband med vetbesöket. Jag upplever det som att min vet gjorde en grundlig utredning men det är ju inte säkert alla har samma tillvägasätt.
Håller helt med dig. Mina ”expertkunskaper” kommer mest från erfarenheter med min hund :)

Vad jag reagerade på i @escodobe fall var att det verkar inte uteslutits några andra orsaker.

• Gilla
Reactions: MM
Håller helt med dig. Mina ”expertkunskaper” kommer mest från erfarenheter med min hund :)

Vad jag reagerade på i @escodobe fall var att det verkar inte uteslutits några andra orsaker.

Därav jag frågade om allergitest var gjort på hunden :)
Det är en fördel att man gör en grundlig utredning direkt så håller med om att fler tester borde tas så man kan utesluta problem som kan ge liknande symptom :)

Därav jag frågade om allergitest var gjort på hunden :)
Det är en fördel att man gör en grundlig utredning direkt så håller med om att fler tester borde tas så man kan utesluta problem som kan ge liknande symptom :)
Ja, jag kommer att boka ny tid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka