Hur stå ut med allergidiet?

escodobe

Trådstartare
För två månader sedan fick Ceasar för första rejält med exem över bröstkorg och buk. Uppstod vd ett foderbyte. Det värsta lade sig snabbt med återgång till ordinarie foder, tratt några dagar och salva. Men det gick inte helt över. Det pluppar upp lite småexem ibland.

Så vi åkte till veterinären som rådde oss att som första steg (utöver klorhexidinschampo) prova med bara den mat han ätit mest i livet. Efter två veckor utan någon skillnad gick vi över till anallergenic foder som han ätit i snart 3 veckor.

Hittills har vi inte märkt någon skillnad och vi håller på att bli tokiga här.

Dels den generella frustrationen i att hunden inte får äta rester smakbitar och annat som vi är vana vid.
Nu de sista dagarna har hunden dessutom tröttnat helt på fodret och vill inte äta trots att han uppenbarligen är hungrig. Igår stal hav tex ett halvt digestivekex från bordet när han i vanliga fall inte hade brytt sig om paketet så låg strösslat runt honom.

*suck*

Gissa ironin i det hela när jag fick årsbeskedet från sveland. Jag har nu under hans tioåriga liv betalt nästan 40 000 i försäkringpremier. Det är lika mycket som högsta vetrinärvådsersättningen.
Antal gånger jag kommit upp i gränsen för självrisken?
O

Är det fodret då? Ingen ny sele eller nytt tvättmedel nånstans.

Sen finns det många allergifoder. Man får växla och prova. Man kan skaffa fram nytt protein för hunden och ge det istället.

Så jättesvårt år det faktiskt inte.

Är det fodret då? Ingen ny sele eller nytt tvättmedel nånstans.

Sen finns det många allergifoder. Man får växla och prova. Man kan skaffa fram nytt protein för hunden och ge det istället.

Så jättesvårt år det faktiskt inte.
Tydligen skulle han bara äta det här i 8 veckor utan att byta något alls

Hare, kanin, rådjur, får, get osv.. Googla på eliminationsdiet. Mig veterligen är det ganska ovanligt att hundar är foderallergiker.

Min hund är både atopi och foderallergiker. Man lär sig att inte ge rester m.m. som man gjort tidigare. Ibland får hon något litet av oss utöver sitt foder. Hennes allergi bröt ut sommaren -15 så har hållit på med det här ett tag nu.
Kan ta tid innan man märker skillnad med fodret. Har ni gjort allergitest? Jag skulle ändå gjort ett sånt för att utesluta fler allergier. Min hund är allergisk mot en hel del bla vissa grässorter, damm, några blommor, björk, kvalster och gud vet allt som stod på listan.
Hon får sprutor varje månad av mig och kortison för att leva ett drägligt liv. Hon har inte blivit 100% bra utan kliar sig dagligen men det är bättre. Så länge vi anser att hon lever ett bra liv så får hon göra just det. Skulle hennes allergi urarta så får vi ta beslut om det då.

En nackdel med fodret är dock att hon blivit en manisk mattjuv och tar varje tillfälle att äta något hon inte är tillåten. Men bra dammsugare O_o
Så hela tiden ha koll så möjligheten inte finns. Man kommer in i det också.

Om hunden inte gillar anallargenic kan man ge en hemlagad diet.
Själv blev det hästkött och hirsgröt till min förra hund.
Så svårt är det väl inte att undvika att ge hunden från bordet? Och om man absolut måste så får man helt enkelt ge av maten.
Jag köpte tuggben och godis gjort på hästkött.
Det som var mest frustrerande för oss var att han ibland kunde hitta mat ute och då var det bara att börja om från noll. Skulle jag behöva gå igenom det en gång till skulle jag sätta munkorg på hunden utomhus (om den är en sån som äter saker ute).

Min hund är både atopi och foderallergiker. Man lär sig att inte ge rester m.m. som man gjort tidigare. Ibland får hon något litet av oss utöver sitt foder. Hennes allergi bröt ut sommaren -15 så har hållit på med det här ett tag nu.
Kan ta tid innan man märker skillnad med fodret. Har ni gjort allergitest? Jag skulle ändå gjort ett sånt för att utesluta fler allergier. Min hund är allergisk mot en hel del bla vissa grässorter, damm, några blommor, björk, kvalster och gud vet allt som stod på listan.
Hon får sprutor varje månad av mig och kortison för att leva ett drägligt liv. Hon har inte blivit 100% bra utan kliar sig dagligen men det är bättre. Så länge vi anser att hon lever ett bra liv så får hon göra just det. Skulle hennes allergi urarta så får vi ta beslut om det då.

En nackdel med fodret är dock att hon blivit en manisk mattjuv och tar varje tillfälle att äta något hon inte är tillåten. Men bra dammsugare O_o
Så hela tiden ha koll så möjligheten inte finns. Man kommer in i det också.
Ja blir det inte bättre snart vill jag ju göra ett allergitest.
Känns märkligt att en tio år gammal kärnfrisk hund som ätit allt möjligt hela sitt liv plötsligt blir foderalleriker.

Känns märkligt att en tio år gammal kärnfrisk hund som ätit allt möjligt hela sitt liv plötsligt blir foderalleriker.
Vi hade också en tibbe som plötsligt fick jobbiga sår när han blev gammal. Jag var tyvärr för ung för att ha koll på om det utreddes, men det låter väldigt likt det du beskriver.

Min drabbades rätt så precis på 3-årsdagen vilket också verkar vara den vanligaste åldern då det bryter ut, runt 2-4 år.

Har du testat att bada honom i något klådstillande schampo? Om det kan hjälpa ytterligare med att lugna huden.
Det hjälper våran hund om vi gör det med jämna mellanrum.

En så gammal hund måste nog höra till ovanligheten att den hastigt och lustigt blir allergisk.

Har det kollats för skabb och liknande orsaker?

Min drabbades rätt så precis på 3-årsdagen vilket också verkar vara den vanligaste åldern då det bryter ut, runt 2-4 år.

Har du testat att bada honom i något klådstillande schampo? Om det kan hjälpa ytterligare med att lugna huden.
Det hjälper våran hund om vi gör det med jämna mellanrum.
Klorhexeidinschampoo 1 gång i veckan

En så gammal hund måste nog höra till ovanligheten att den hastigt och lustigt blir allergisk.

Har det kollats för skabb och liknande orsaker?
Nä. Förmodligen för att det kom så häftigt och blev bättre (om än inte helt bra) efter återgången till tidigare foder.

Nä. Förmodligen för att det kom så häftigt och blev bättre (om än inte helt bra) efter återgången till tidigare foder.
Jag är ingen expert på hundar och allergi annat än att jag har en allergisk hund själv men jag tycker inte det riktigt låter som din hund är allergisk. Däremot kan han ha/haft en allergisk reaktion på något. Det med maten kan ju bara vara en slump.

Däremot är min erfarenhet att om man misstänker allergi så utreder man alltid om det är tex skabb för symptomen är rätt så lika varandra.

Han var i princip helt bra igen när vi var hos veterinären. Det kommer och går liksom.
Långsökt och jag vet inte om det ens är relevant men min hund fick märkliga utslag också i samband med foderbyte men då byte inom fodersorten till ett helt spannmålsfritt foder (från Magnussons meat &biscuits till grain free). Veterinären trodde att det var rävskabb då vi bor på landet med mycket räv och han behandlades för det. Sedan blev han akut sjuk och en halsinfektion visade sig. Jag bad då om allmänkoll, typ seniorkoll och det visade sig att levervärdena var förhöjda. Han hade alltså inga andra symptom än just några utslag i början.

Tydligen skulle han bara äta det här i 8 veckor utan att byta något alls

Det går och ge er inte! Men låt Inget ligga framme dom hunden kan sno i matväg. Vi hade vår hund och testade först i 3 månader på hypo allergenic fodret och provade sen med olika sorters mat ett i tagen. Slutade med att vår hund bara kunde äta typ hypo allergenic . Specific har även dom ett sånt foder med omega 3 o 6 i. Hills har ett annat allegi foder.

Jag är ingen expert på hundar och allergi annat än att jag har en allergisk hund själv men jag tycker inte det riktigt låter som din hund är allergisk. Däremot kan han ha/haft en allergisk reaktion på något. Det med maten kan ju bara vara en slump.

Däremot är min erfarenhet att om man misstänker allergi så utreder man alltid om det är tex skabb för symptomen är rätt så lika varandra.

Angående skabb så brukar man kolla det i samband med allergiutredning så det stämmer bra. Uteslutningdmetoden skulle jag tippa på.
Min hund sökte vet igenom för loppor/löss, odling för kletet i öronen och allergitest.
Hon hade jästsvamp i öronen och behandlades mot det och även ögoninflammation som behandlades och även behandling för skabb/loppor/löss för säkerhetsskull samt då att klådan som visade sig vara både atopi och foderallergi. Det skulle vara ovanligt att dom får både ock sa vet men min hund är väl ett måndagsexemplar...
Hon fick alltihop på nån dag eller två så ringde vet på eftermiddagen då hon höll på att klia ihjäl sig och fick tid morgonen efter.

Angående skabb så brukar man kolla det i samband med allergiutredning så det stämmer bra. Uteslutningdmetoden skulle jag tippa på.
Min hund sökte vet igenom för loppor/löss, odling för kletet i öronen och allergitest.
Hon hade jästsvamp i öronen och behandlades mot det och även ögoninflammation som behandlades och även behandling för skabb/loppor/löss för säkerhetsskull samt då att klådan som visade sig vara både atopi och foderallergi. Det skulle vara ovanligt att dom får både ock sa vet men min hund är väl ett måndagsexemplar...
Hon fick alltihop på nån dag eller två så ringde vet på eftermiddagen då hon höll på att klia ihjäl sig och fick tid morgonen efter.
Det är lurigt det där med allergier men oftast är det ju inget som dyker upp bara så där. Sen var väl Ts hund 10 år? Det är inte heller så vanligt att dom blir allergiska från en dag till annan. På min kollade dom levervärden (?) också.

(Var inte det någon mer som också kollade det)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka