Hur söker jag medryttare....???

L

Lunkentuss

Jag äger ingen häst och är inte särskilt bra på att rida….har börjat rida på ”äldre dar” och rider bara ca en gång/veckan….
Rider mest i skogen + lite lektioner i paddock (inte så avancerade lektioner tyvärr…)
Hade det bara hängt på mig, så hade jag gärna ridit varje dag, men tyvärr det är detta som gäller och det finns inget annat stall i närheten att välja på…
Är hopplöst att vara beroende av andra tycker jag, har hänt flera gånger att min efterlängtade rid timme har blivit inställd av div, olika orsaker…:mad:

Så nu funderar jag på att köpa en egen häst!!:o
Varför funderar mänskan ens på att köpa häst, när hon kan så lite och knappast har ridit alls, undrar ni kanske:confused:

Mest för att inte vara beroende av andra utan få rida när JAG vill/kan:banana:
Också är det ju detta att jag ju inte lär bli yngre, och i min ålder har man inte tid att vänta tills jag lärt mig mer…. jag känner att det börjar bli bråttom, i bästa fall har jag en 10 år att rida ! :(

Eftersom jag inte vet så mycket om hästar behöver jag naturligtvis ha en medryttare som är duktig och kan mer än jag själv! (här handlar det inte om tävling, utan ”bara” vanlig skogs ridning, men lite hyfs på hästen och inte minst på mig, behövs ju, så det inte spårar ur helt….kommer också att anmäla mig på kurser med egen häst, har redan spanat in ett par inte alltför långt borta)
Jag behöver en medryttare också av den orsaken att jag aldrig kommer att ha tiden att rida så mycket som behövs själv…

Hade inte tänkt ta betalt, jag är ju i stort behov av hjälp men å andra sidan vill jag inte betala heller....
trots allt så är det stora kostnader att köpa och inte minst äga häst!! (Självklart betalar jag för mina lektioner)

Bra stall har jag hittat där stall ägaren är väldigt kunnig, så hjälp med hur man ska sköta ”drömmen” på bästa sätt kan jag få, har också fått pris som inkluderar utfodring och ut/in släpp i hage.
Hon har dock flera egna hästar så hon kommer inte att hinna rida min också (ja, jag har frågat!)
Ja, också är det ju det där, att jag av naturliga skäl måste ha en lugn/trygg häst, och det är kanske inte hennes typ av häst precis...:D

Så i vilken ände börjar jag:confused:
Köper hästen först och söker medryttaren sedan??
Verkar ju vara svårt att hitta medryttare när man läser vad ni skriver i medryttar tråden och tänk om jag står där med min häst och inte hittar någon som kan hjälpa mig, vad gör jag då….:eek:

Kanske bättre tvärtom?
Då kan ju medryttaren vara med och välja hästen också!!:idea:
Fast hur gör man det, när man inte ens har hittat dröm hästen ännu??
Det kan ju dröja flera månader kanske ett halvår, jag har liksom inte tänkt köpa första bästa, allt ska ju kännas helt rätt!! Kan man överhuvudtaget leta medryttare innan:confused:

Kanske delägare istället?? Fast är lite rädd för ovänskap där, tror att det är bättre att det är jag som äger och jag som bestämmer!!!!;)
Jag är ingen besvärlig människa, snarare tvärtom alldeles för snäll, så jag tror att jag hade haft väldigt lite att säga till om i sådana fall… :cool:
Nåja, men ni förstår hur jag menar hoppas jag??
 
Sv: Hur söker jag medryttare....???

Lunkentuss skrev:
Så nu funderar jag på att köpa en egen häst!!:o
Varför funderar mänskan ens på att köpa häst, när hon kan så lite och knappast har ridit alls, undrar ni kanske:confused:


Jag skulle vilja påstå att så länge man är villig att lära så klarar man av det mesta. Om du har hjälp i närheten så tycker jag inte att något ska hindra dig från att köpa häst, gärna en äldre läromästare som kan sina saker och kan lära dig och är trygg att hantera och rida.

Du kan ju försöka gå kurser, läsa böcker/på nätet, träna för instruktörer för att lära dig mer, även om du kanske aldrig har för avsikt att tävla, utan just för att lära dig...

Om inte annat kan du själv annonsera om att få bli medryttare, och skriva att du vill lära dig mera.

Eller så kan du söka häst och medryttare samtidigt, du kan annonsera här på bukes annonsavdelning, bl*cket, h*stnet, lokala tidningarna och på anslagstavlor m.m

Jag skulle även vilja tillägga att det mesta när det gäller att ta hand om en häst, handlar om sunt förnuft! :)

Om du inte tar dig an en "svår" häst, så kommer det nog gå hur bra som helst, och du måste ju som sagt börja i nån ände för att komma vidare..

Jag önskar dig ALLT LYCKA TILL! :banana: :bump:

/Linn - som köpte sin första häst när hon var 17, och sedan började på ridskola paralellt.
 
Sv: Hur söker jag medryttare....???

Annonsera brukar väl vara det vanligaste, eventuellt kan du ju skriva delfodervärd eller liknande i annonsen. Glöm inte bort bara att medryttaren kan när som helst få för sig att sluta eller bli sjuk o.s.v. Det är också därför en del är medryttare man vill slippa det ansvaret att ha egen häst eller för att man inte har ekonomisk eller tidsmässig möjlighet. Du har till sist ansvaret att ta hand om hästen 7 dagar i veckan året om både vad gäller skötsel, ridning och det ekonomiska.

Varför börjar du inte på ridskola istället om du har någon sån i närheten och rider några gånger i veckan och lär dig mer, om du har råd att ha egen häst så har du nog pengar till att rida mer en grupp per vecka och lär dig snabbt och får mer vana av olika hästar och kan lära dig mer om hästskötsel och annat innan du skaffar egen häst. Men känner du att du har tid och råd för en egen häst så skaffa dig en äldre lugn läromästare i så fall och ha någon kunnig med dig när du ska välja häst.
 
Sv: Hur söker jag medryttare....???

susekl skrev:
Annonsera brukar väl vara det vanligaste, eventuellt kan du ju skriva delfodervärd eller liknande i annonsen. Glöm inte bort bara att medryttaren kan när som helst få för sig att sluta eller bli sjuk o.s.v. Det är också därför en del är medryttare man vill slippa det ansvaret att ha egen häst eller för att man inte har ekonomisk eller tidsmässig möjlighet. Du har till sist ansvaret att ta hand om hästen 7 dagar i veckan året om både vad gäller skötsel, ridning och det ekonomiska.

Varför börjar du inte på ridskola istället om du har någon sån i närheten och rider några gånger i veckan och lär dig mer, om du har råd att ha egen häst så har du nog pengar till att rida mer en grupp per vecka och lär dig snabbt och får mer vana av olika hästar och kan lära dig mer om hästskötsel och annat innan du skaffar egen häst. Men känner du att du har tid och råd för en egen häst så skaffa dig en äldre lugn läromästare i så fall och ha någon kunnig med dig när du ska välja häst.

Hade det bara funnits en ridskola här....:banana:
Men det är liksom det som är proplemet....
Finns mängder med privat hästar/stall men bara ett som "hyr" ut hästar....ja jag skriver hyr, för det är inte mycket till lektioner, (blir mest skogsturer) det är alltså där jag rider (är ungefär 4 mil dit så lite långt att stalla upp en egen där...)

Men jag har alltså hittat ett privat stall inom cykelavstånd, där jag får lov att ha min "önskedröm". I priset ingår som jag skrev utfodring, in/ut släpp i hagen!
Så även om jag inte skulle hinna någon dag, så går det ju, och förhoppningsvis handlar det bara om enstaka dagar, jag räknar med att kunna åka dit varje dag och ta hand om min häst!!
(hon har också lovat att hjälpa mig med sånt som hovslagare, inköp av utrustning och anat som behövs!)

Men om jag däremot kommer att ha tid att rida flera timmar om dagen, det är lite mer tveksamt....

Självklart kommer jag att läsa allt jag kommer över, det gör jag givetvis redan!!

Lektioner med egen häst, har jag hittat, det är wekend kurser så det gör inte så mycket att det är en bit bort, övernattning ingår!

Och nej, självklart kommer jag inte att köpa en krävande häst, utan en lugn och trygg kompis!:love:
Hjälp vid själva köpet kommer jag att få (stallägaren!) Hon har många kontakter och letar aktivt häst åt mig!
Hon är duktig, jag har fult förtronde för henne! Men tyvärr har hon alltså inte tid att rida min häst också...(det hade ju varit det bästa!)

Ekonomin är inget proplem, jag har råd att ha häst!! Det är inte det som är bekymret....

Vist förstår jag att det kan bli proplem med medryttare, har som sagt läst den tråden med stigande förfäran...:eek:
Så hur gör jag letar medryttare före eller efter hästköpet:confused:
Och kan man överhuvudtaget leta medryttare innan, det kan ju ta tid att hitta drömhästen, vill de inte veta vad det är för häst och sånt innan de tackar ja?? Och hur gör jag för att inte bli lurad, hur vet jag att de som svarar på en annons är kuniga/pålitliga:confused:
 
Sv: Hur söker jag medryttare....???

Det är nog bättre att du tänker att du stallar in i ett litet stall med kunnigt folk. Eller varför inte bli medryttare själv? Det finns så många hästar som behöver få komma ut lite och tacksamma ägare. Man kan få ha en som sin egen. Här i min trakt finns det hur många sådana hästar som helst.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur söker jag medryttare....???

Stopek skrev:
Det är nog bättre att du tänker att du stallar in i ett litet stall med kunnigt folk. Eller varför inte bli medryttare själv? Det finns så många hästar som behöver få komma ut lite och tacksamma ägare. Man kan få ha en som sin egen. Här i min trakt finns det hur många sådana hästar som helst.

Hälsning Maja

Tror du det är någon som vill ha en gamal kärring, som bara har ridit i 9 månader och inte kan specielt mycket som medryttare....:confused:
Annars hade det ju varit en väldigt fin lösning!!:banana:
 
Sv: Hur söker jag medryttare....???

vet inte om detta fortfarande görs i Sverige - det gjordes när jag var ung

Sommarridlägrena - många av dessa köpte in hästar i olika storlekar från diverse hästhandlare, och så gick hästarna på ridlägren över sommaren.

Sedan hyrdes en del ut till bl a ridskolor och privata personer över höst/vinter/vår säsongen, på foder.

Om detta görs än idag, kan du ha tur och hitta en hyfsat kunnig häst som också är lugn och lätthanterad, är hoppade, ridna i terräng, långritter, vana vid nybörjare osv, samt har du då själv sommaren fri och är inte uppbunden den tiden - en lagom början kanske.

Jag tror de hästarna också är relativt nöjda med en lagom dos av arbete under vintersäsongen, eftersom de har mycket att göra under sommaren på ridlägren (typ ridning två pass om dagen, med flera veckoomgångar av olika ryttare på raken), och de är nog glada att komma till ett trevligt ställe

bara en tanke - du kan ringa runt till olika ridlägeranordnare och kolla om detta
 
Sv: Hur söker jag medryttare....???

Jag har sett på lägerarrangörers hemsidor att de hyr ut sina hästar under vinter halvåret. sök på google så hittar du nog.
 
Sv: Hur söker jag medryttare....???

Hej hopp!

Jag anser att om du skaffar häst så måste du kunna vara där 7 dar/veckan och rida större delen av veckans dagar. För man vet aldrig, även om du hittar en bra medryttare kanske denne slutar av nån anledning och det kan dröja innan du hittar någon ny... Jag tycker också att du ska skaffa medryttaren efter hästen -DU ska välja din drömhäst och jag har svårt att tänka mig att någon är intresserad av att gå och vänta på en häst som de inte vet vad det blir för något...

Men jag tycker att du för övrigt verkar ha tänkt igenom detta väl, och att ha en medryttare är ju jättebra! Det är bara det att man inte alltid kan räkna med att de finns till hands.... Men bra att du har kunnit folk i stallet, läser mkt och planerar att rida lektion/ta kurser! Klarar du dig utan medryttare i perioder, så tycker jag absolut att du kan köpa dig en häst för att lära dig! Så gjorde i alla fall min faster och hon lärde sig jättesnabbt och blev mkt duktig.

Lycka till!!:rofl:
 
Sv: Hur söker jag medryttare....???

Jag tror nog ändå att medryttarhäst är det rätta för dig att börja med.
Det är säkert många som vill ha en jordnära och erfaren äldre kvinna som medryttare, även om din kunskapsnivå inte är så hög.....just nu.
Du är ju villig att lära och det är det viktigaste.

Jag fick min första medryttarhäst när jag ridit på ridskolan i 10 månader. Visserligen en av ridskolans hästar, men ändå.
Jag blev medryttare just för att lära mig mer om skötsel, hantering och vård. Att sen min ridutbildning också gick framåt, är ju en annan sak. :angel:

Jag tror att många undviker att aktivt söka efter medryttare eftersom det kan vara svårt att få tag på just den personen man behöver. Många är nog rädda att få en "flängridande fjortis" som medryttare. :angel:
Om du frågar lite i stallen runt där du bor så kanske du kan få napp.

Ett annat alternativ är ju att ta en häst på foder, till att börja med.
Då slipper du iaf inköpskostnaden och kan lämna tillbaka hästen om det inte fungerar. (lite beroende på kontraktet)

Lycka till

Bengt, snart 50 och ridit i 6 år.
 
Sv: Hur söker jag medryttare....???

Det bengall sa om en foderhäst tycker jag låter utmärkt, har sett ett flertal annonser om folk som vill ha ut sin "gamle trotjänare" på foder hos någon ansvarsfull person till lättare ridning och skogsturer... för jag tror nog att det bästa för dig hade varit en äldre, trygg häst som vet vad det handlar om och har sett för mycket för att bry sig om minsta lilla och som dessutom inte mår dåligt av att inte ridas varje dag (borsta och mocka måste man ändå ;) ). Lycka till i ditt hästletande :)
 
Sv: Hur söker jag medryttare....???

Foder häst verkar intressant!!
Vad innebär det exakt??
Har ingen erfarenhet av häst på foder, bara av hund, och där handlar det ju om att ägaren får ta valpar på foder hunden...
Är det samma sak på häst?
 
Sv: Hur söker jag medryttare....???

nej det är inte riktigt samma sak... När man har en häst på foder så är den som din fast du inte har köpt den kan man säga. Man skriver då ett kontrakt där det framgår hur länge du ska ha hästen, tex 1 år samt vilka kostnader du resp. ägaren står för. Det vanligaste är att fodervärden står för alla kostnader utom försäkring under den perioden denne har hästen. Du får en häst till låns helt enkelt. För hästägarens del handlar det ju om att man kanske inte har möjlighet att ha hästen under en period, men ändå inte vill sälja den helt utan kanske ta tillbaka den när saker och ting löst sig. Men det är också vanligt att fodervärden efter periodens slut kan få en förfrågan om ifall de är intresserade av att köpa hästen. Då har man ju verkligen fått en chans att lära känna hästen, så både ägare och fodervärd brukar känna sig trygga vid sådana köp eftersom de vet exakt vem de har att göra med.

Halv-fodervärd är i princip samma sak, fast då har man häsen hälften av veckans dagar och betalar därmed hälften av kostnaderna. Då står ju också hästen kvar på det stall där ägaren redan har hästen såklart.

Även dessa annonser hittar du ju på hästsidor på nätet, eller blocket. Att sätta in en annons i den lokala tidningen brukar ge bra resultat, då svarar ju de som bor i närheten, vilken kan vara skönt.
 
Sv: Hur söker jag medryttare....???

"Gammal kärring" som medryttare - jajamensan det är det nog många som vill... och näää jag skojar inte! Det de flesta hästägare verkar vara rädda för är snarare det motsatta - unga tjejer som kanske tokrider eller dummar sig på något annat sätt för att de inte förstår bättre. Med ålder kommer i alla fall i de flesta fall viss klokhet och om JAG hade haft en häst skulle jag gärna haft en äldre person som medryttare. En äldre person har nog också fördelen att kunna veta lite mer vad den vill (tröttnar med andra ord kanske inte lika fort) och framför allt veta vad ansvar innebär... (dvs. dyker upp på avtalad tid så att hästägaren inte behöver kolla att hästen verkligen får sin frukost - även om det är kallt eller regnigt ute).

Jag är medryttare själv - och om jag hade fått annonsera efter min medryttarhäst skulle jag ha kunnat formulera annonsen så här:

Tjock orutinerad tjej som inte törs rida ensam söker stor starkt skogsmullehäst som orkar med och som inte rymmer med mig. Stallhjälp erbjudes om du visar hur tusan man gör saker och ting i ett stall - har till exempel aldrig mockat i hela mitt liv...

Någon som tror att jag skulle vara en attraktiv medryttare? :rofl:

Men tjejen jag kom i kontakt med (gemensam bekant) tyckte att det lät alldeles utmärkt... så man kan aldrig veta vad folk söker för egenskaper hos en... :banana:

Annar så tycker jag att du skall fundera lite på fodervärdskap... då får du ju under en tidsbegränsad period prova på att vara hästägare men har också möjlighet att ta dig en funderare till innan du köper en häst... och dessutom en person till som känner hästen och som du kanske kan kontakta om något verkar galet?

Jag skall få låna min medryttarhäst över sommaren :love: så nu blir jag med häst ett par månader - tack tack för att min hästägare är gravid och behöver lite mammaledigt i sommar!!!

Stort lycka till!!!
 
Sv: Hur söker jag medryttare....???

Jag tror att du blir en jätte bra hästägare/fodervärd. Du är ju ändå medveten om att du inte kan så mycket och att du behöver hjälp. Sen tror jag inte att du behöver en medryttare bara för att din häst behöver ridas till utan får du bara hjälp från "marken" så tror jag att det kan fungera ändå. Beroende på vad du hittar för häst förstås...

Sen tror jag som nån annan skrev att man som medryttare inte alls behöver kunna så mycket och att det är ett stort + om man är lite äldre... När jag får folk till mig som ska börja rida och man frågar vad de kan och får till svar: Jo men jag KAN rida, jag är duktig, då drar jag öronen åt mig. För ofta så är sånna personer ganska okunniga och man får problem med medans de som ärligt säger att nej jag har inte hållt på så mycket med hästar och jag är lite feg (Ex) men jag vill jätte gärna lära mig och Lova att säga till om jag gör något fel.... Sånna personer är lättare att ha i stallet. För det är ju inte bara ridkunskapen man vill åt.

Hoppas allt löser sig för dig och att du hittar din drömhäst! Kram Anna
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 795
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 124
Senast: valy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 141
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp