Hur söva övertrött 3-månaders?

Mischmasch

Trådstartare
Har en son på 3 månader som sover jättebra på nätterna. Ammas till sömns vid ca 19.00 och sen sover han hela natten till ca 07.30 med undantag för mat. Samsover och liggammar om nätterna och han somnar om vid bröstet.
Dagtid däremot har han jättesvårt att sova och blir lätt övertrött vilket innebär att han skriker, spänner sig och inte kan slappna av. Han somnar hyfsat lätt om man åker bil med honom eller går på promenad. Men annars håller han sig vaken och blir bara grinig, sover kanske max 1 timme på dagen då.

Nu senaste veckan har jag verkligen gått in för att få honom att sova mer på dagtid så han inte ska behöva vara övertrött. Men det är lite av en utmaning att få honom att somna, är vi hemma så är det enda som funkar just nu att gå upp med honom på sovrummet och amma honom till sömns liggande. Men det hade varit väldigt skönt om jag kunde få honom att somna utan bröstet och framför allt få honom att somna lättare. Just nu hade jag varit själaglad bara han kunde somna vid bröstet när jag sitter upp och ser på teve men nej..

Han vägrar sjal, sele, nappflaska och napp. Napp antar jag annars hade varit ett bra hjälpmedel i just det här fallet. För när han ammar/snuttar sig till sömns så handlar det oftast inte om att han är hungrig utan att han behöver det för att slappna av och komma till ro.

Känner väl mest att jag blir otroligt låst om det enda som funkar för att han ska somna är att han får ligga uppe på sovrummet med min tutte i munnen. Inte ens att amma sig till sömns nere i soffan framför teven fungerar ju utan han behöver verkligen lugn och ro, och noll stimulans. Har funderat på att ge honom mat så han är mätt och sedan låta honom skrika sig till sömns medan jag finns i närheten men det känns inge bra.. Någon som har tips/tankar eller är det bara att gilla läget?
 
Jag håller med @lil-sis
Precis så hade vi det fram tills dess att jag slutade amma. Många gånger var jag dessutom tvungen att gå och vagga honom i 10-20 min innan jag kunde amma honom till sömns dagtid.

Jag tycker det är en väldigt dålig idé att låta honom skrika sig till sömns. Bröstet är så mycket mer än bara mat! Det är närhet och det kommer aldrig en napp att kunna ersätta.
Visst kan det vara frustrerande ibland men du får tänka att det är en så kort period i det stora hela som det är på detta viset.
 
Vi har en fyramånaders dotter som låter väldigt lik din son. Hon sover dock emellanåt som en kratta på nätterna och varvar 1-2 uppvak per natt med uppvak en gång i timmen... och då vill hon äta/snutta varje gång. Det här har pågått ett par veckor nu. Dagtid slumrar hon sällan mer än 20 minuter om vi inte är ute och går med vagn eller sele eller kör bil. Är vi bara hemma blir hon väldigt lätt gnällig och övertrött. Amning dagtid funkar bara i stimulifritt rum, inga människor, inga hundar, inget att titta på... suck. Annars äter hon inte vilket gör att hon är både hungrig och trött = kaoz. Och just ja, vår dotter tar inte napp heller. Babysitter som man gungar med foten funkar rätt så bra som sövningsmedel dock.

Jag har förstått det som att det sker en stor utveckling i kognition och motorik kring tre-fyra månader vilket kan göra bebisar lite upp och ner. Det är nog bara att härda ut. Jag skulle aldrig låta barnet skrika sig till sömns - det är enormt viktigt för anknytning och trygghet att bebis kan lita på att nån kommer när hen skriker och är ledsen.

Det går över! /säger jag lika mycket till mig själv som till dig :D
 
Skulle också säga att fortsätt med det som fungerar-amma i ert fall.

Kände mig också jättelåst men vad gör man :/ behöver dom det så är det ju så.
Vår är fem månader snart och först nu har vi hittat en bra (bättre) rutin och vardag. Det tär på en men det BLIR bättre med tiden!
Jag upplever att det händer massor i just den tiden kring tre månader och att de då kräver ganska mycket mer än både innan och efter.

Provat flaska som efterliknar bröstet?
 
Han har tagit flaska tidigare då amningen strulade i början så ett tag åt han bara ur flaska. Men det var som att när han upptäckte hur najs det var med boobisar istället så började han rata den :p

Har både Tomme Tippee, Dr Brown och Medela hemma. Var Tomme Tippee han åt ur i början när han tog flaskan.

Det som känns så tråkigt med att han använder mig som tröstsnutte är ju att det blir jättesvårt för hans pappa att ta honom. Min plan just nu är att helamma i ett halvår och sen delamma ett par månader till. Men hur brukar det funka att trappa ner när brösten inte bara är mat utan även tröst? Ser framför mig att han fortfarande kommer "kräva" bröst för att somna om det är det han vant sig vid?
Och hur brukar det funka att sluta amma överhuvudtaget om dom bara kan trösta sig med bröstet?
 
Hedda sover på promenad i vagnen, på promenad i bärsele eller i bilen. Sova hemma kan gå i undantagsfall, men korta stunder och så blir hon grinig och övertrött. Så jag följer henne helt enkelt, hon verkar vilja promenera och sova så då får hon göra det. :) Hon är också 3 månader.
 
Han har tagit flaska tidigare då amningen strulade i början så ett tag åt han bara ur flaska. Men det var som att när han upptäckte hur najs det var med boobisar istället så började han rata den :p

Har både Tomme Tippee, Dr Brown och Medela hemma. Var Tomme Tippee han åt ur i början när han tog flaskan.

Det som känns så tråkigt med att han använder mig som tröstsnutte är ju att det blir jättesvårt för hans pappa att ta honom. Min plan just nu är att helamma i ett halvår och sen delamma ett par månader till. Men hur brukar det funka att trappa ner när brösten inte bara är mat utan även tröst? Ser framför mig att han fortfarande kommer "kräva" bröst för att somna om det är det han vant sig vid?
Och hur brukar det funka att sluta amma överhuvudtaget om dom bara kan trösta sig med bröstet?
Har inte varit något problem med någon av mina fyra. Jag började jobba när barnen var 8-9 månader varje gång. Sista barnet vägrade flaska tills hon var ett år.

Det mesta brukar lösa sig även om de kan vara lite mer gnälliga än vanligt första veckan.
 
Han har tagit flaska tidigare då amningen strulade i början så ett tag åt han bara ur flaska. Men det var som att när han upptäckte hur najs det var med boobisar istället så började han rata den :p

Har både Tomme Tippee, Dr Brown och Medela hemma. Var Tomme Tippee han åt ur i början när han tog flaskan.

Det som känns så tråkigt med att han använder mig som tröstsnutte är ju att det blir jättesvårt för hans pappa att ta honom. Min plan just nu är att helamma i ett halvår och sen delamma ett par månader till. Men hur brukar det funka att trappa ner när brösten inte bara är mat utan även tröst? Ser framför mig att han fortfarande kommer "kräva" bröst för att somna om det är det han vant sig vid?
Och hur brukar det funka att sluta amma överhuvudtaget om dom bara kan trösta sig med bröstet?
Jag hade samma frågeställning. Allting löste sig till det bästa :)
Vi hade turen att få en grabb som gillar vanlig mat så det gick bra mycket fortare än vad vi tänkt att introducera vanlig mat. I början (framförallt innan han var 6 månader gammal) erbjöd jag alltid amning innan det erbjöds annan mat så att han inte skulle känna sig tvungen att äta sig mätt på maten utan det skulle behålla sitt roliga ochnpositiva värde. Med andra ord: aldrig något tvång med maten! Tids nog märkte jag att han började rata bröstet vid lunchtid och kalasade ordentligt på maten som erbjöds istället. Sen byggde vi vidare på det.
Han fick all den nring han behövde från amningen fram tills strax innan 6 månaders ålder. Sen kunde man byta ut vissa mål men däremellan ammade jag fritt på hans vilja. Vid 8 månaders ålder började jag jobba och då ville han inte längre amma dagtid men snuttade sig igenom nätterna.
Vi vande av nattamningen sakta under en tvåveckorsperiod och det gick galant.
Pappans tröst dög inte alla gånger förrän vid ca 7 månaders ålder.

Och även här vägras det både flaska och napp. Vi bryr oss inte så mycket om det. Finns massor av annat att ge än välling när det är dags att sluta amma.
 
Jag hade samma frågeställning. Allting löste sig till det bästa :)
Vi hade turen att få en grabb som gillar vanlig mat så det gick bra mycket fortare än vad vi tänkt att introducera vanlig mat. I början (framförallt innan han var 6 månader gammal) erbjöd jag alltid amning innan det erbjöds annan mat så att han inte skulle känna sig tvungen att äta sig mätt på maten utan det skulle behålla sitt roliga ochnpositiva värde. Med andra ord: aldrig något tvång med maten! Tids nog märkte jag att han började rata bröstet vid lunchtid och kalasade ordentligt på maten som erbjöds istället. Sen byggde vi vidare på det.
Han fick all den nring han behövde från amningen fram tills strax innan 6 månaders ålder. Sen kunde man byta ut vissa mål men däremellan ammade jag fritt på hans vilja. Vid 8 månaders ålder började jag jobba och då ville han inte längre amma dagtid men snuttade sig igenom nätterna.
Vi vande av nattamningen sakta under en tvåveckorsperiod och det gick galant.
Pappans tröst dög inte alla gånger förrän vid ca 7 månaders ålder.

Och även här vägras det både flaska och napp. Vi bryr oss inte så mycket om det. Finns massor av annat att ge än välling när det är dags att sluta amma.

Håller tummarna att min kommer tycka om vanligt mat också :) Längtar tills det är dags att börja introducera.

Men det känns tråkigt att det där jämställda föräldraskapet jag drömde om gick åt pipsvängen ganska omgående i och med amningen och bröstfixeringen. Förhoppningsvis går det att räta till så fort vi är klara med amningen men just nu känns det lite som ett fängelse.. Jag kan inte fara till stallet, jag kan inte gå till frisören osv. Kan inte lämna bort honom mer än typ 1 timme ens till hans pappa. Känner mig helt låst :(
 
Det handlar inte om ojämställdhet, det handlar om att man har lite olika uppgifter. Köp läget, det kommer inte att vara så här för evigt. Klyschigt, jag vet, men njut av bäbistiden i stället, han kommer definitivt inte att ammas 24/ 7 för evigt. Redan om ett par månader är det säker annorlunda. Det är ju en pytteliten bäbis! Om barnet vore ett år hade det varit ett problem att ta tag i, men det han gör nu- nämligen vilja vara vid mammas bröst, är ju precis det mest sunda och naturliga av allt.

Kan inte pappa o bäbis hänga med till stallet nu en period (för den här perioden kommer gå över)? Amma, rid, amma liksom.

Och just det, du ska absolut inte låta honom skrika sig till söms! Man har mätt stresshormonsnivåer på barn som fått göra det och de blir enormt höga. Barnet utsätts för en jättestor stress och rädsla. Signalen skrik ska göra föräldern uppmärksam och ta upp barnet, att låta barnet ligga övergivet är snudd på misshandel. Bra att du själv förstått att det inte är rätt !

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Håller tummarna att min kommer tycka om vanligt mat också :) Längtar tills det är dags att börja introducera.

Men det känns tråkigt att det där jämställda föräldraskapet jag drömde om gick åt pipsvängen ganska omgående i och med amningen och bröstfixeringen. Förhoppningsvis går det att räta till så fort vi är klara med amningen men just nu känns det lite som ett fängelse.. Jag kan inte fara till stallet, jag kan inte gå till frisören osv. Kan inte lämna bort honom mer än typ 1 timme ens till hans pappa. Känner mig helt låst :(
Jag älskade att bli förälder men just den där känslan att vara låst, att gå från fullständigt fri hästtjej till snuttefilt och matbar över en natt var väldigt knäckande för mig. Då kunde jag många stunder ångra föräldraskapet trots att jag älskade min lille plutt.

Jag säger som de andra att i det stora hela så är det en väldigt kort period. Friheten kommer tillbaka och nu några år senare så kan jag verkligen sätta det i perspektiv. Inte alltid roligt när man är mitt i den perioden men som sagt, den går över.
 
Det handlar inte om ojämställdhet, det handlar om att man har lite olika uppgifter. Köp läget, det kommer inte att vara så här för evigt. Klyschigt, jag vet, men njut av bäbistiden i stället, han kommer definitivt inte att ammas 24/ 7 för evigt. Redan om ett par månader är det säker annorlunda.

Fast jo, det handlar om ojämställdhet i själva föräldraskapet när jag tar ansvaret för barnet 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan. Förutom att jag spenderar så grymt mycket mer tid med barnet eftersom det är jag som är hemma så är jag den enda som kan mata/trösta vilket innebär att pappans relation till barnet blir lidande i det här läget. Jag är definitivt primärförälder just nu och det är inget någon av oss trivs med.
 
Låter EXAKT som min pojk som nu är 6 månader, idag :D. Vår räddning har varit PILATESBOLL! På förmiddagarna har jag gått in för att få honom att sova ordentligt så att han är piggare och gladare resten ev dagen, så jag har satt honom i bärsjal och studsat honom till söms. Har aldrig gråtit och det har alltid tagit max 5 minuter innan han somnat. Sen har jag suttit i soffan och tittat på serier i minst 1 timme varje dag :D Ibland har han vaknat till efter en stund men då har jag bara studsat lite mer så har han somnat om.
Nu när han är ett halvår och har börjat äta lite vanlig mat, som han ÄLSKAR, så har snuttandet blivit lite bättre och han vaknar inte lika många gånger på nätterna vilket i sin tur leder till att det räcker med de korta powernapsen han tar i vagnen eller i bilen på dagarna. Ibland är han dock fortfarande svårsövd på kvällarna så då åker bollen fram :D
 
Barnet är 3 månader ge det närhet närhet och mer närhet.
Din man kan göra annat, fixa maten på kvällen när han kommer hem. Gå ut på promenad på helgen medan du plockar lite och kanske sover ikapp. Byta nattblöjan...
Ja du är primärföräldern just nu, om ett halvår när bebis äter något annat kan saken vara helt annorlunda. Bröstet och mammas lukt år verkligen tröst för en liten.
 
Kan inte pappa o bäbis hänga med till stallet nu en period (för den här perioden kommer gå över)? Amma, rid, amma liksom.

Och just det, du ska absolut inte låta honom skrika sig till söms! Man har mätt stresshormonsnivåer på barn som fått göra det och de blir enormt höga. Barnet utsätts för en jättestor stress och rädsla. Signalen skrik ska göra föräldern uppmärksam och ta upp barnet, att låta barnet ligga övergivet är snudd på misshandel. Bra att du själv förstått att det inte är rätt !

Lycka till!

"Stallet" är en lösdrift utan uppvärmda utrymmen så det är svårt nu när det börjar bli kallt. Tidigare har jag kunnat amma utomhus/i bilen men det funkar inte riktigt nu.

När det gäller skrikandet så lämnar jag honom aldrig ensam när han skriker men ibland lägger jag ner honom för det inte går att hålla honom när han spjärnar så plus att han ibland blir lugnare om jag inte håller honom.. Men att ignorera honom och inte ge respons när han skriker har jag aldrig gjort även om många tyckte att det var precis det jag skulle göra i början när han hade kolik och jag inte lyckades få i mig varken frukost eller lunch eftersom jag var tvungen att bära honom konstant och varken sele eller sjal funka.
 
Ta en promenad med honom om han somnar i vagnen?

Min 3 månaders tjej somnar typ alltid i vagn så jag går en sväng mitt på dan så sover hon gott och är inte lika övertrött sen :)

Hon tar inte heller flaskan så jag kan inte lämna henne med pappan mer än när jag går ut med hundarna och hon är mätt typ. Visst blir man låst men det är en kort tid.

Jag ser det inte som att vi är ojämnställda för att jag måste ha henne mer nu utan att vi följer hennes behov. Hennes pappa gör mycket med henne och tar henne i andra situationer så dom ska få en fin relation men vill hon helst amma så får hon det. Det kommer inte vara för evigt och dom är så små fortfarande vid den här åldern att jag tycker man får rätta sig efter deras behov.
 
Ta en promenad med honom om han somnar i vagnen?

Min 3 månaders tjej somnar typ alltid i vagn så jag går en sväng mitt på dan så sover hon gott och är inte lika övertrött sen :)

Hon tar inte heller flaskan så jag kan inte lämna henne med pappan mer än när jag går ut med hundarna och hon är mätt typ. Visst blir man låst men det är en kort tid.

Jag ser det inte som att vi är ojämnställda för att jag måste ha henne mer nu utan att vi följer hennes behov. Hennes pappa gör mycket med henne och tar henne i andra situationer så dom ska få en fin relation men vill hon helst amma så får hon det. Det kommer inte vara för evigt och dom är så små fortfarande vid den här åldern att jag tycker man får rätta sig efter deras behov.

Tar en promenad på 1-1,5 timme varje dag men han behöver sova mer än så. Och det känns lite tungt att promenera mer än så, särskilt nu när man måste på och av med kläder varenda gång man ska ut. Särskilt när han vrålat från sekunden man börjar klä på honom tills man kommit ut och börjar gå. Men jag skulle ju få mycket motion iaf om jag ökar på promenadtillfällena :D

Grejen är att det inte finns så mycket annat att göra för pappan som har direkt med barnet att göra förutom att byta blöja och bada typ. Större delen av barnets vakna tid är han missnöjd och då är det svårt att trösta utan bröstet. Det mesta handlar liksom om att söva, sova eller äta just nu.
 
Fast jo, det handlar om ojämställdhet i själva föräldraskapet när jag tar ansvaret för barnet 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan. Förutom att jag spenderar så grymt mycket mer tid med barnet eftersom det är jag som är hemma så är jag den enda som kan mata/trösta vilket innebär att pappans relation till barnet blir lidande i det här läget. Jag är definitivt primärförälder just nu och det är inget någon av oss trivs med.

Vi hade samma problem och vi hade tur att sonen tog flaska för jag pallade inte att ha honom på mig 24/7 så jag pumpade och så fick pappan ge några kvällar i veckan för att sonen skulle fatta att pappa kan man också få mat och tröst av. Funkade ganska bra. Han får återfall ibland och vill bara vara med mig men ofta funkar pappa också.
 
Tar en promenad på 1-1,5 timme varje dag men han behöver sova mer än så. Och det känns lite tungt att promenera mer än så, särskilt nu när man måste på och av med kläder varenda gång man ska ut. Särskilt när han vrålat från sekunden man börjar klä på honom tills man kommit ut och börjar gå. Men jag skulle ju få mycket motion iaf om jag ökar på promenadtillfällena :D

Grejen är att det inte finns så mycket annat att göra för pappan som har direkt med barnet att göra förutom att byta blöja och bada typ. Större delen av barnets vakna tid är han missnöjd och då är det svårt att trösta utan bröstet. Det mesta handlar liksom om att söva, sova eller äta just nu.

Då förstår jag att det är jobbigt!

Vaknar han så fort promenaden är slut? Jag öppnar upp hennes kläder och öppnar nått fönster/dörr så det blir lite svalare och låter henne ligga kvar och sova i vagnen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 248
Småbarn Min dotter är drygt ett år och jag har ammat fritt på nätterna fram till nu. Oftast har det gått bra, vi samsover och liggammar och det...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 774
Senast: zassoo
·
Småbarn Nu behöver jag eran hjälp... Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 034
Senast: Lingon
·
Småbarn Vi har en dotter som är 15 månader. Hon har varit ganska enkel och alltid sovit hela nätterna, oftast somnat bra på kvällen. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 007
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp