Hur snart?

Sv: Hur snart?

Nu svarade jag på Miss och inte på Enya.
Däremot vet jag att paracetamol (märke minns jag inte) är något TS brukar ta. Hon är asmatiker och i perioder kan hon inte ta treo eller liknande alls utan att få astmaanfall. Kvar blir då bara paracetamol.
Har däremot ingen aning om hon köper alvedon, panodil osv. Det finns ju flera märken med substansen paracetamol.
Förutom det tar hon andra mediciner så därför är det extremt dumt att råda att ta fler om man inte vet hur de andra medicinerna belastar levern.
 
Sv: Hur snart?

Nu svarade jag på Miss och inte på Enya.
Däremot vet jag att paracetamol (märke minns jag inte) är något TS brukar ta. Hon är asmatiker och i perioder kan hon inte ta treo eller liknande alls utan att få astmaanfall. Kvar blir då bara paracetamol.
Har däremot ingen aning om hon köper alvedon, panodil osv. Det finns ju flera märken med substansen paracetamol.
Förutom det tar hon andra mediciner så därför är det extremt dumt att råda att ta fler om man inte vet hur de andra medicinerna belastar levern.

I går tog jag alveon, tror jag. Jag fick dem av mamma för att jag inte hade fler av mina så det är alvedon eller panodil sånna vanliga styrkor (500mg?) + ipren 400 mg.
Jag tog värktabletter hela dagen i går och hela förra natten därför vill jag ju inte ta mer än vad jag redan gjorde för jag tog redan några fler gånger än vad jag borde. Därför min fråga. I natt var det samma, jag tog tabletterna och 45 minuter (kollade klockan) så kräktes jag. Jag tog nya en timme efter det för värken dämpades inte av dosen förut, som den brukade göra så jag vet inte om kroppen ens hunnit ta upp tabletterna egentligen.
Jag satte mig utanför ytterdörren, men jag är mörkrädd så jag tog med mig båda hundarna :o:D Det var svalt och skönt att sitta där en stund och hundarna tyckte det var roligt och intressant så där att bli väckta mitt i mörka natten för att sitta på trappan bredvid matte.

Nu har jag inte ont i huvudet alls, men tabletterna har väl inte hunnit går ur ännu, men förut hade jag ont trots tabletter så det är nog så att värken har givit med sig för den här gången. Skönt, för jag ska jobba i dag.
 
Sv: Hur snart?

Ja om man tar en hel ask är det nog sisådär....men då har man nog helt andra problem faktiskt

Fast du, man behöver inte ha problem för att trycka i sig en hel ask. Det räcker att vara en fullt normal människa utan psykiska problem av något slag, MEN som har ont som fan.

För flera år sedan fick jag sådan smärta i käken att jag bara satt och grät och längtade efter döden till slut. Vanliga värktabletter hjälpte inte, provade olika sorter. Till slut köpte jag alltså "alla" receptfria värktabletter och överdoserade kraftigt och värken dämpades lite så den var mer hanterbar. Diklofenak, voltaren, panodil, ipren, treo, naproxen tog jag ca 8 gånger per dygn och 2 tabletter av varje vid varje tillfälle. Det gick tre dygn innan jag kände mig "hög" och trög och som om jag inte hade nån hjärna mer. Då tog jag inga på ett dygn och började då känna mig normal men full av smärta så jag tog samma styrka igen i ett dygn innan värken planades ut så att jag kunde ta ipren och panodil i fullt normal dos i några dagar. I samma veva förändrades min käke och bettställning från helt normal till "öppet bett" och utan synbar anledning. Käkkirurgen och hans kollegor har ingen aning fortfarande, men bettet är förändrat. Jag tror några nerver hamnade i kläm under den tiden, jag tror det var nervsmärta faktiskt.

Att föda barn var en mycket mycket enkel match i jämförelse med den smärtan jag kände då. :eek: I dag skulle jag aldrig göra som då, aldrig. Men jag har inte heller haft så ont sedan dess, har inte varit desperat av smärta på det viset.
 
Sv: Hur snart?

Nu var det ju sonic som sa att storleken på asken minskat så jag antog att det gjorts för att man inte ska bli dödligt sjuk om man trycker en ask....

Jaja....ett exempel, själv äter jag hellre Treo

Hur som, TS verkar sova så problemet är löst. Sen tror jag faktiskt att det är bättre at rådfråga sjukvården än buke.....

Man brukar få bra och vettiga svar här av folk som är mer pålästa än vad jag är. Det går dessutom snabbare än att googla och jag slipper ringa.

Treo är bra, men jag kan inte alls ta det utan att min astma reagerar. Trist, kunde ta det innan.
 
Sv: Hur snart?

Det här rådet kan låta lite löjligt men med mycket stor erfarenhet av olika typer av huvudvärk så har jag provat många olika metoder.

Ta ett bälte eller skärp.
Sätt det runt huvudet och dra åt hårt.

Prova det!

Lycka till
 
Sv: Hur snart?

Skulle nog, om man har sån värk att man kräks, satsa på de receptfria migrännässprayerna
De är ju inte påverkbara av kräkningar :)

Jag har alltid dragit mig för det just pga kostnaden och pga den här sortens huvudvärk inte kommer så ofta. En gång förut i år bara :) Händer några gånger på kort tid när jag var gravid, men annars bara 2-4 gånger per år MAX. Sonen har precis likadant, men har inte haft det en gång i år ens så jag tror hans vuxit bort :)
 
Sv: Hur snart?

Det här rådet kan låta lite löjligt men med mycket stor erfarenhet av olika typer av huvudvärk så har jag provat många olika metoder.

Ta ett bälte eller skärp.
Sätt det runt huvudet och dra åt hårt.

Prova det!

Lycka till

Vilket bra tips! Även om det kan låta konstigt :D men det förvånar mig inte om det hjälper för när jag har så ont i huvudet tar jag automatiskt mer i huvudet, ligger i sängen under täcket och håller för ögonen med ena armen och har den andra runt huvudet i ett försök att hålla smärtan i schack! :)

En annan grej som också känns skönt vid sånna tillfällen är att ligga stilla med huvudet på kallt klinkersgolv eller mot toastolen, det är som om hjärnan flyttar lite av sitt fokus till området som "kyls" ner.
 
Sv: Hur snart?

Jag håller med Sonic76 och ameo om att du nog ska investera i nässpray istället. Även om det inte är ofta du får migrän så är det väldigt skönt att kunna ta nässprayen och både illamående och huvudvärk går över nästan genast. Gå till läkaren och be om recept på imigran nässpray eller zomig nasal. Det går på högkostnadskortet och med recept blir det billigare. Imigran med recept är drygt 100 kr billigare än zomig med recept. Utan recept kostar zomig ca 150 kr/dos. Imigran är alltid receptbelagt. Man kan ge imigran nässpray till barn över 12 år också men då i mindre dos.

Det är inte bra att göra som du har gjort det senaste dygnet även om jag till fullo förstår varför du gjorde det. Om man spyr upp medicinen inom fem minuter så kan man ta ny medicin men har det gått längre tid så ska man inte göra det enligt vad jag har läst. Då har såpass mycket hunnit tas upp så att det kan bli en förgiftning i kroppen. Jag har en gammal vän som höll på att förlora sin njurfunktion efter att ha tagit ett rör alvedon under en eftermiddag. Hon låg med dialys några dygn innan de kunde blåsa faran över.

Var rädd om dig och hoppas att du slipper huvudvärken nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur snart?

Jag skrev följande baserat på TS inlägg
och ditt svar var fortfarande lika olämpligt!
Nu visade det sig vara mer än en kvart efter att medicinen tagits som TS kräktes och troligen hade läkemedlet redan hunnit ut i kroppen efter de 45 minuter som gått, OM det är "vanliga panodil". En stor del av det hade nog hunnit ut i kroppen redan efter en kvart. Och med brustabletter uppnås maximal plaxmakoncentration inom 10-30 minuter.... Alltså, man MÅSTE veta vad det är man tagit innan man kan ge några bra råd!

Enya, jag PMar dig (lite senare idag) för jag hittade lite info som är viktig just för dig.
 
Sv: Hur snart?

Det där är nog migrän.
Eaze innehåller diklofenak.
Voltaren-T är billigare och innehåller samma sak.
Jag kör Voltaren-T.
Det fungerar bra för mig, så bra att jag inte längre behöver Citodon.

Citodon innehåller codein och är ett beroendeframkallande opiat.
Inte bra.
Man blir som Dr. House på Vicodin om man inte passar sig.
 
Sv: Hur snart?

och ditt svar var fortfarande lika olämpligt!
Nu visade det sig vara mer än en kvart efter att medicinen tagits som TS kräktes och troligen hade läkemedlet redan hunnit ut i kroppen efter de 45 minuter som gått, OM det är "vanliga panodil". En stor del av det hade nog hunnit ut i kroppen redan efter en kvart. Och med brustabletter uppnås maximal plaxmakoncentration inom 10-30 minuter.... Alltså, man MÅSTE veta vad det är man tagit innan man kan ge några bra råd!

Enya, jag PMar dig (lite senare idag) för jag hittade lite info som är viktig just för dig.

Vad är det för råd menar du? Jag skrev "sällan problem" men är du orolig ring sjukvården. På FASS står det "kan ge leverskador" rådgör med läkare.

Första natten handlade det om en kvart, det var det jag svarade på. Andra natten var det 45 min, det har jag inte bemött överhuvudtaget.
 
Sv: Hur snart?

Det där är nog migrän.
Eaze innehåller diklofenak.
Voltaren-T är billigare och innehåller samma sak.
Jag kör Voltaren-T.
Det fungerar bra för mig, så bra att jag inte längre behöver Citodon.

Citodon innehåller codein och är ett beroendeframkallande opiat.
Inte bra.
Man blir som Dr. House på Vicodin om man inte passar sig.

Man får inte ta vad som helst när man har astma, men det struntar jag i för det mesta :D Jag har astmamedicin när jag reagerar.

Kodein tål jag inte alls, går svårt att andas och blir rödflammig/prickig och mina händer svullnar upp. Varför just händerna vet jag inte. Har testat flera gånger. Tål inte heller den där hostmedicinen jag just glömt namnet på och enligt folk och min husläkare funkar det som morfin och då finns risken att jag inte tål morfin heller.

Jag tror också på migrän, därför ser jag inte alvlarligt på det, det händer så sällan och går över relativt fort. Värst är när det inträffar när jagi nte är hemma, det är hemskt att försöka ta sig hem med migrän!
 
Sv: Hur snart?

Jag håller med Sonic76 och ameo om att du nog ska investera i nässpray istället. Även om det inte är ofta du får migrän så är det väldigt skönt att kunna ta nässprayen och både illamående och huvudvärk går över nästan genast. Gå till läkaren och be om recept på imigran nässpray eller zomig nasal. Det går på högkostnadskortet och med recept blir det billigare. Imigran med recept är drygt 100 kr billigare än zomig med recept. Utan recept kostar zomig ca 150 kr/dos. Imigran är alltid receptbelagt. Man kan ge imigran nässpray till barn över 12 år också men då i mindre dos.

Det är inte bra att göra som du har gjort det senaste dygnet även om jag till fullo förstår varför du gjorde det. Om man spyr upp medicinen inom fem minuter så kan man ta ny medicin men har det gått längre tid så ska man inte göra det enligt vad jag har läst. Då har såpass mycket hunnit tas upp så att det kan bli en förgiftning i kroppen. Jag har en gammal vän som höll på att förlora sin njurfunktion efter att ha tagit ett rör alvedon under en eftermiddag. Hon låg med dialys några dygn innan de kunde blåsa faran över.

Var rädd om dig och hoppas att du slipper huvudvärken nu.

Tack, jag har inte ont i huvudet längre så det är nog över för den här gången som tur är. Pigg och glad-nåja! :p

Jag ska ta upp den medicinen med läkaren jag ska till, så kanske jag får den på recept, har konto så då påverkar jag inte av priset!

Nu ska jag smita till jobbet, synd jag inte har ont i skallen och får slippa :sneaky:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 046
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 529
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
268
Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp