Hur snart?

Enya

Trådstartare
Jag hade så ont i huvudet i natt att jag hängde över toastolen vid några gånger. Det händer inte ofta att jag får så ont i huvudet längre, men i natt var det alltså dags igen. Jag tog värktabletter, men hur fort går de in i kroppen och börjar verka? Om jag kräks efter en kvart, då har jag inte fått i mig den egentligen? Hur snart kan jag ta en ny?

Detta funderade jag på i natt när jag jag stoppade i mig några till när det inte hade gått tillräckligt lång tid, men jag tänkte att de förra kanske inte han verka innan de kom ut igen.

Har haft ont i huvudet från och till i dag, men vilat en del och det har inte alls gjort ont som i natt. Känner nu att jag börjar få mer ont igen så det blir till att lägga mig snart och hoppas på att värktabletterna gör sitt jobb i natt :) Men innan jag lägger mig vill jag gärna veta om jag kan ta en ny dos direkt efter jag kräkts ifall jag tog en dos precis innan?
 
Sv: Hur snart?

Jag har inga som helst vetenskapliga fakta som backar upp detta, men generellt brukar jag räkna med att det tar 30 min innan tabletten börjar verka och 4 timmar tills den slutat verka (och man alltså borde kunna ta en ny ifall det behövs).
 
Sv: Hur snart?

vad är det för värktabletter du tar, för det första? Det skiljer en hel del mellan olika sorter...

Låter som migrän, för övrigt.
 
Sv: Hur snart?

Det tar väl en kvart, 20 min innan tabletten är upplöst och går ut i kroppen....typ

allt beror väl på vad det är för tabletter du tar, vanliga receptfria värktabletter är väl sällan ett problem att överdosera? Är du osäker ska du nog ringa sjukvårdsupplysningen........
 
Sv: Hur snart?

Det tar väl en kvart, 20 min innan tabletten är upplöst och går ut i kroppen....typ

allt beror väl på vad det är för tabletter du tar, vanliga receptfria värktabletter är väl sällan ett problem att överdosera? Är du osäker ska du nog ringa sjukvårdsupplysningen........
Eh, JO, det är visst problem! De är inte ett dugg ofarliga bara för att de är receptfria!
 
Sv: Hur snart?

Eh, JO, det är visst problem! De är inte ett dugg ofarliga bara för att de är receptfria!

Fast....nja, om jag tar tre panodil vid samma tillfälle, eller tar en ipren fyra ggr om dagen händer det väl knappast något allvarligt?
 
Sv: Hur snart?

Tre panodil vid samma tillfälle är INTE bra, kan ge leverskador för att koncentrationen i blodet blir för hög. Vad gäller Ipren så beror det på vilken styrka det handlar om.

/farmaceutstuderande
 
Sv: Hur snart?

Tre panodil vid samma tillfälle är INTE bra, kan ge leverskador för att koncentrationen i blodet blir för hög. Vad gäller Ipren så beror det på vilken styrka det handlar om.

/farmaceutstuderande

Ja, jag förstår att du måste säga detta, jag är dock skeptisk till att jag helt obehindrat kan ta två tabletter men tar jag tre då får jag leverskador

Hur som helst, nu var ju frågan om TS kunde ta tabletter i natt.....typ 24 timmar efter sista tabletten, vi snackar nog inte panodil här

Förlåt, det handlade om kräkning och tabletter, och jag säger kräks man inom 20 min, ta nya tabletter
 
Senast ändrad:
Sv: Hur snart?

du gamblar med din egen kropp, men LÅT BLI att ge råd till andra!
Man bör absolut hålla sig till doseringsanvisningarna på receptfria läkemedel, för det ger den dos som anses vara säker att ta. Och tro mig, det ligger många år av studier bakom detta innan ett läkemedel släpps på marknaden!

Och du har nog missförstått frågan helt. Frågan gällde om hon kan ta en tablett igen direkt efter att hon kräkts upp den förra, som hon svalde 15 minuter tidigare. Och svaret på den frågan beror på vilken sort det är - vissa sorter löser upp sig och smiter ut i kroppen snabbare än andra.
Man ska INTE överdosera värktabletter, det ger inte bättre effekt även om man vill tro det!
 
Sv: Hur snart?

du gamblar med din egen kropp, men LÅT BLI att ge råd till andra!
Man bör absolut hålla sig till doseringsanvisningarna på receptfria läkemedel, för det ger den dos som anses vara säker att ta. Och tro mig, det ligger många år av studier bakom detta innan ett läkemedel släpps på marknaden!

Och du har nog missförstått frågan helt. Frågan gällde om hon kan ta en tablett igen direkt efter att hon kräkts upp den förra, som hon svalde 15 minuter tidigare. Och svaret på den frågan beror på vilken sort det är - vissa sorter löser upp sig och smiter ut i kroppen snabbare än andra.
Man ska INTE överdosera värktabletter, det ger inte bättre effekt även om man vill tro det!

Japp, som jag skrev...det beror på vad TS tagit.
 
Sv: Hur snart?

Skulle nog, om man har sån värk att man kräks, satsa på de receptfria migrännässprayerna
De är ju inte påverkbara av kräkningar :)
 
Sv: Hur snart?

Och jodå, man kan orsaka allvarliga skador med receptfria värktabletter med, de har ju minskat antalet tabletter i askarna av en orsak.
Jag skulle nog inte chansa..
 
Sv: Hur snart?

Och jodå, man kan orsaka allvarliga skador med receptfria värktabletter med, de har ju minskat antalet tabletter i askarna av en orsak.
Jag skulle nog inte chansa..

Ja om man tar en hel ask är det nog sisådär....men då har man nog helt andra problem faktiskt
 
Sv: Hur snart?

Enya, vad är det för tabletter du har tagit? Så ska jag försöka ge ett så korrekt svar som möjligt.

Och, som sonic skrev, skaffa Zomig nasal till nästa migränanfall. Dyrt som attan, men en räddare i nöden.. :love: Eller åtminstone värktabletter i form av suppositorier, som man inte kan kräkas upp.

Japp, som jag skrev...det beror på vad TS tagit.
du skrev också att det väl är ofarligt att överdosera. det var ett oerhört dåligt råd.
 
Sv: Hur snart?

det behöver inte vara en hel ask samtidigt för att det ska bli problem. OM du håller dig uppdaterad på vad media rapporterar om t.ex Panodil/Alvedon så handlar det OFTA om hur stora risker det finns att ta dem. De är inte alls så harmlösa som man kan få för sig för att de är snällare mot magen än vad Ipren, Magnecyl eller Voltaren är. Även i rekommenderade doser!
 
Sv: Hur snart?

Den absolut vanligaste läkemedel som man får söka vård för vid förgiftning är paracetamol. Av alla andra läkemedel. Det är fakta.
Därför så skall man vara försiktig för gränsen var som är lagom för mycket är olika beroende på person och hälsa.
Troligtvis lär ju inte levern ryka för man enstaka gång tar 3 panodil i stället för två men blir det för ofta så påfrestar det levern och absolut om man kanske äter andra mediciner som också tär på levern.
Just därför kan det vara direkt farligt att tala om att det gör inget för du vet inte om personen tolkar det som att då måste det ju alltid gå bra och går man på högsta dygnsdos så blir det genast stor skillnad tex.
Så en gång ingen gång men det blir så lätt att man "tillåter sig" fler gånger och oftare om man tänker på att det inte kan bli farligt.
Det finns orsak att paracetamol toppar listan på läkemedelsförgiftning.
 
Sv: Hur snart?

det behöver inte vara en hel ask samtidigt för att det ska bli problem. OM du håller dig uppdaterad på vad media rapporterar om t.ex Panodil/Alvedon så handlar det OFTA om hur stora risker det finns att ta dem. De är inte alls så harmlösa som man kan få för sig för att de är snällare mot magen än vad Ipren, Magnecyl eller Voltaren är. Även i rekommenderade doser!

Nu var det ju sonic som sa att storleken på asken minskat så jag antog att det gjorts för att man inte ska bli dödligt sjuk om man trycker en ask....

Jaja....ett exempel, själv äter jag hellre Treo

Hur som, TS verkar sova så problemet är löst. Sen tror jag faktiskt att det är bättre at rådfråga sjukvården än buke.....
 
Sv: Hur snart?

Den absolut vanligaste läkemedel som man får söka vård för vid förgiftning är paracetamol. Av alla andra läkemedel. Det är fakta.
Därför så skall man vara försiktig för gränsen var som är lagom för mycket är olika beroende på person och hälsa.
Troligtvis lär ju inte levern ryka för man enstaka gång tar 3 panodil i stället för två men blir det för ofta så påfrestar det levern och absolut om man kanske äter andra mediciner som också tär på levern.
Just därför kan det vara direkt farligt att tala om att det gör inget för du vet inte om personen tolkar det som att då måste det ju alltid gå bra och går man på högsta dygnsdos så blir det genast stor skillnad tex.
Så en gång ingen gång men det blir så lätt att man "tillåter sig" fler gånger och oftare om man tänker på att det inte kan bli farligt.
Det finns orsak att paracetamol toppar listan på läkemedelsförgiftning.

Är det panodil TS tagit?
 
Sv: Hur snart?

Nu var det ju sonic som sa att storleken på asken minskat så jag antog att det gjorts för att man inte ska bli dödligt sjuk om man trycker en ask....

Jaja....ett exempel, själv äter jag hellre Treo

Hur som, TS verkar sova så problemet är löst. Sen tror jag faktiskt att det är bättre at rådfråga sjukvården än buke.....
och Treo är inte heller ofarligt, dels elakt mot magen och dels har det blodförtunnande effekt.

Vi som har följt TS här i många år vet att hon ogärna ringer och frågar om råd, därför är det fullt begripligt för oss varför hon frågar här.

Men faktum kvarstår - ge råd om läkemedel när du VET vad du pratar om, det kan vara farligt att gissa!
 
Sv: Hur snart?

Det tar väl en kvart, 20 min innan tabletten är upplöst och går ut i kroppen....typ

allt beror väl på vad det är för tabletter du tar, vanliga receptfria värktabletter är väl sällan ett problem att överdosera? Är du osäker ska du nog ringa sjukvårdsupplysningen........

Jag skrev följande baserat på TS inlägg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 046
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 529
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
268
Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp