hur snabbt?

S

skyfighter

Undrar hur "snabbt" ni tycker man kan *klättra* i klasserna?

hur skyndar man långsamt? Hur gör NI för att det ska gå så bra som möjligt på tävlingarna? skulle vara kul att veta! :p

*funderar*

Det snabbaste jag kan tänka mig är två klasser på ett år. Fast det finns säkerligen de som lyckas med att göra det snabbare och ändå klara det. :p

Just nu tränar jag inte ens hoppning p.g.a min häst så hur fort jag klättrar? Bakåt. :D

Jag köpte min ponny i november 2001, började tävla i januari-februari 2002. På de året gick vi från Lc till MsvB. En anledning var att han inte är så snabb så ju högre det blir desto mindre "cowboyryttare" blir det.

hm, vårt första tävlings år, jag och min unghäst (2003)
vi började på 20 cm och slutade på 80 cm
nu 2004 började vi på 60 cm och ska nu i helgen starta 90 :).
(men hoppad uppåt 110 hemma på enstaka hinder.)

han är 99a, jag har inget grönt kort, så än så länge tävlar vi bara klubbisar.
fast lite just nu sådana med lite större startfält, som ridtravartävlingarna, KM på köping :).

har skyndat långsamt med honom. hoppade in honom mars som nybliven 4åring och hoppade max 60 lääääänge (pga min lilla hopprädsla som är borta nu för den delen :D).

så tanken är att vi ska börja lokalt iår, Ld-Lc kanske.

det beror på hästen,ryttare osv tycker jag.
min häst hade hoppat några hinder på 70cm,
inte bana, när jag köpte honom.
nu 5mån efter tävlar vi 1m-1.10

När det börjar kännas lätt i en klass tycker jag att man kan gå upp ett hack.
Hur snabbt det känns lätt beror ju på hästen samt naturligtvis vilken hinderhöjd det är. Det verkar ju rimligt att det går snabbare att avancera i början, att gå från 90 cm till 1.10 m är ett mindre steg än att gå från 1.30 m till 1.50 m (antar jag . ;))

Kan ju berätta hur jag själv klättrat i klasserna.

Köpte ponnyn 2001 sommaren. Han var 4 då. Var ute på någon blåbärshoppning(2st) 40-70 klasser hoppades då.
2002 Var han skadad på våren, sen på hösten tävlade jag 4 lokala LC-LB.
2003 började jag tävla LA(första tävlingen på säsongen) och det året tävlade jag i LD-LA.
I år 2004 har jag bara varit ute några gångar. Tävlat LA-MSVB och om jag inte minns helt fel har jag nog tävlat en LB också. Fortsättningsvis under detta år ska jag väl tävla LB-MSVB. Det kanske blir någon LC också eftersom jag inte är uppklassad ännu och sen får vi väl se hur långt han räcker. Räcker han till MSVA kanske det blir någon sån också...

Beror helt på utbildningsnivån på häst och ryttare. Har båda gått/ridit Msv med bra resultat, så finns det väl ingen anledning att rida runt i LD-LC-klasser. Allt beror väl på hur säker man känner sig.

Hej !!!!!

Jag köpte min D-ponny i oktober 2003. Jag tävlade henne för första gången den dagen då jag köpte henne, för vi skulle få se hur hon var på tävlings banan, det gick jättte bra och vi blev placerade. Sedan dröjde det nog 1 1/2 månad innan vi åkte ut på nån mer " riktig tävling ". Men vi tävlade lite clearounder innan för att lära känna varandra. Och vi tävlade år 2002 LC på lokal. Och nu 2004 är vi uppe i nationell LA. Så vi har gått upp två klasser. Men det brors ju på vad man har för ponny, för min ponny hade tävlat LA innan och då kan man ju gå upp i den klassen HÄSTEN har tävlat efter ungefär ett halv år, tycker JAG. Om man själv känner sig redo då alltså... :smirk: :banana:

Så har jag en C-ponny som jag köpte i februari, då han skulle fylla 4 i juni, så han var väl knapt 4 då. Men ialafall så köte jag honom februari 2004. Och då hade han skrittat och travat lite i skogen. Och nu har jag lärt honom både hoppa och galoppera och nu tävlar vi clearoudenr på 50,60, men vi har gått rätt fort fram så nu skall han få lite sommarlov i 5 veckor !!!!! :rofl: :love:

Jag och ponnyn har klättrat, sakta men säkert, en klass per år. Började med LC förra hösten, som gick bra, gjorde även en LB då, men vi har inte klara för det då. Började med LB på riktigt i höstas och under våren har vi hoppat en LA. Tycker att det är lagom, då vi inte får alltför bra förutsättningar då han är ridskolehäst. ;)

En klok tränare jag vet säger att 5 felfria rundor i en klass sen kan man klättra...

Fast jag tycker att LD/LC är så litet att man inte behöver 5 felfria LD för att starta LC.

Det beror självklart på hästen, är det en orutinerad pålle så behövs det mycket tid att bli stabil i en klass är det en rutinerad pålle är det nog inte lika viktigt

mm på högre nivå är det en bra regel..men på tex cm hoppningar känns det ju bara dumt att sitta och rida 50 cm på en unghäst bara för sakens skull då den behärskar det hela helt okej.

Kan ju berätta själv. Med min förra häst (gått tom 120 tidigare) tävlade jag första efter att ha haft honom 1 månad, lokalt kom runt med 4fel. Det var i Januari, i Mars startade vi 110. Och mot slutet av Augusti skulle vi ha deb. 120..men det blev inte så av andra skäl.

Min plutta som jag har nu köpte jag som 4 åring (sen höst) och började hoppa uppsuttet i Januari. Sen dess har vi hopptränat varannanvecka och tävlat två små clearrounder 50-70 cm med felfria rundor (ett pet också..)

Tänkte starta första lokala 20 Juni. Och hålla på mig på lokalt under hela unghästtiden. (möjligtvis regionalt som 6åring..) Men det kan man ju heller inte veta. Man märker ju hur dom är allt eftersom.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
355
Senast: Cactus
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
895
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 094
Senast: Brynja
·
Katthälsa Min snart 12-åriga siames fick sin första Solensiaspruta igår, för att han ogärna hoppar upp i säng, soffa och på stolar. Han har inte...
Svar
3
· Visningar
357
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama