Hur snabbt skickas räkningen

Veronika

Trådstartare
på veterinäravgift (seminavg), dräktighetsavg o uppstallning m.m..? Mitt sto konstaterat dräktigt på 18 dygn den 15:e juli men har fortfarande inte sett röken av nån räkning.. Inte för att jag saknar den :angel: men det kunde vara roligt att veta hur snabba dom brukar vara..

Sv: Hur snabbt skickas räkningen

Tja, det varierar VÄLDIGT mycket mellan olika stuterier och veterinärer...
Vissa komemr räkningen direkt från , andra kan ta en månad eller två...

När jag betäckte mitt sto skulle jag fått räkning först på att hon va konstaterad dräktig efter ett visst antal dagar.
Jag hade inte fått nån räkning fastän det gått ca. 2 månader efter det konstaterandet. Kontaktade då hingsthållarna å dom sa att räkning skulle komma.
Men nån räkning kom aldrig.. Å lika glad va jag för det :)
Men när hon sen fölade å levande föl avgiften å alla papper skulle skickas in så fick jag en räkning på hela klumpsumman istället. :smirk:

Så det är nog olika från hingst till hingst..

Som tidigare skrivet här så varierar det otroligt från hingsthållare till hingsthållare. Jag har varit med både att räkningen kommit innan stoet kommit hem och att den kommit efter ett år.

Oki, då är det bara å vänta o se med andra ord.. Den dimper väl ner när man minst anar det :D

Min räkning från förra årets betäckning kom i slutet av november...

Årets fick jag med mig när vi lämnade seminstationen.

Veronika skrev:
på veterinäravgift (seminavg), dräktighetsavg o uppstallning m.m..? Mitt sto konstaterat dräktigt på 18 dygn den 15:e juli men har fortfarande inte sett röken av nån räkning.. Inte för att jag saknar den :angel: men det kunde vara roligt att veta hur snabba dom brukar vara..

När jag haft ston på betäckning här, så skickar jag alltid med räkningen när de hämtar stona. Sedan har de (i regel) 10 dagar på sig att betala.
När jag erhållit likvid, skickar jag den lilla gröna remsan (den lilla vita remsan får de med sig direkt) på bet. rapporten + ett antal foton som vi alltid tar vid själva betäckningen och lite andra foton på stona.
Samtliga stoägare som betäcker erhåller också 2 bilder av min hingst, det får de så snart de lämnar stoet på betäckning hos mig.

Bet. rapporten skickar jag när stoägaren erlagt likvid för levande fölavgift året därpå. Eftersom så gott som alla försäkringsbolag försäkrar föl från dag 2, så har jag som regel att denna ska vara betald dag 2, men i realiteten blir det ju c:a 10 dagar efter fölning som den betalas (ska betalas).

Så det varierar nog NÄR och HUR de oliak hingstägarna gör med sina räkningar....
Men Du kan nog vara lugn, räkningen kommer ;)

mvh
Carina på Cesam Arabians

Senast ändrad av en moderator:

Jasså, du väntar fortfarande!
Men de brukar vara snabba på att skicka räkningen.
Ska bli spännande och intresant i fall det dimper ner någon räkning eller ej :angel:

Splittan skrev:
Jasså, du väntar fortfarande!
Men de brukar vara snabba på att skicka räkningen.
Ska bli spännande och intresant i fall det dimper ner någon räkning eller ej :angel:

Ja, än har det då inte kommit nån räkning :angel: får väl se omjag känner för att betala den om den nu kommer :devil: :D

Oj, har den fortfarande inte dykt upp!

Fast vi fick ju vår för ca 2 veckor sen å hon konstaterades dräktig den 5:e Juni!!! Så den dyker nog upp snart ska du se...=)

Hade totalt glömt bort min veterinärräkning när den dök upp den sista december.....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 654
Senast: Kingsland89
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 203
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 231
Senast: cambodia
·
B
Avel Jag är helt ny vad det gäller det här med avel och hoppas jag kan få lite hjälp! Jag har ett 16 årigt sto e. Fontaine - Master Spiritus...
Svar
11
· Visningar
2 038
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka