Hur snabbt sätter ni igång eran nya häst?

S

swedell86

Ja hur snabbt sätter ni igång å tränar och tävlar era nya hästar?!

Sv: Hur snabbt sätter ni igång eran nya häst?

jag brukar låta mina gå i hagen och inte röra dem, förutom när jag visiterar dem innan de går ut o in morgon och kväll, så får de stå i cirka fyra dagar och bara smälta in nya miljön, sen brukar jag gå med dem i grimskaft lite runt omkring så de får kiak sen börjar jag rida. kanske sitter upp första gången efter en vecka. men ajg är väldigt mån om att de ska få känna sig lite hemmastadda iaf. kanske bara är tönteri men vad vet jag, det funkar bra=)

ja tycker de låter rimligt:D

Är det en gammal och okomlicerad häst. dvs ej unghäst och tävlat innan. Räcker att rida in sig på dem en vecka elelr så, sedan lätta klasser till att börja med.
Unghästar får och behöver givetvis mera tid på sig. Ju grönare ju mer tid liksom.

Ponnyn (10 år) red jag samma dag som han kom.

Valacken (var nog 6 år då) red jag dagen efter han kom.

Stoet (7 år) red jag dagen efter hon kom.

Om hästarna är i bra form så ser jag ingen anledning att ställa av dom och låta dom tapa och bli pigga. Alla hästar jag har köpt har anpassat sig bra till den nya miljön mkt bra.

Ponnyn gick sin första tävling 2 veckor eller ngt efter jag hade köpt honom kanske. Valacken väntade jag nog med ett halvår. Han var helt outbildad när jag köpte honom så första månaderna gick åt att hoppa in honom.

Stoet var mkt tävlingsvan när hon kom till mig så skulle säkert kunna ge mig ut o tävla första veckan, men tyvärr fanns inga tävlingar förrens efter en månad, så fick vänta tills dess.

Alla nya hästar får ett par dagar på sig att vänja sig vid den nya milljön. Efter det beror det på ålder, kondition och hur väl vi fungerar ihop. Skulle jag köpa en vuxen häst i full tävlingskondition som jag fungerade bra med från start, som vore mycket tävlad och inte stressas av tävlingsmiljön skulle jag kunna tävla den redan första månaden. En helt grön unghäst som är inriden, men bara tävlad ett fåtal gånger och i dålig kondis behöver man ju betydligt mer tid för att lära känna och få igång. Då får det ta den tid det tar. När hästen är REDO för en tävling så startar jag, oavsett hur länge jag haft den.

Ja men exakt,, ja är ju någonstans där mittemellan:D
dom ska ju röra på sig tycker ja då personligen, sen om man rider eller går med dom spelar ingen roll tycker jag,, som sagt är d en unghäst så är de kanske bättre att gå med den än rida. och en "vuxen" häst som är i kondition kan man skritta ut lite på redan dagen efter..
Sen beror de nog mycke på individen oxå.
om dom blir stressade av att komma till ny "värld" å så..
Men tack alla för svar har fått ut d ja vet typ :D hehe,,, men fortsätt gärna å skriv va ni tycker:D

Det är olika beroende på ålder o.s.v, som de andra redan har skrivit.. :)
Min förra storhäst red jag dagen efter att hon kom..Lite lätt då såklart. Tävlade efter 2 veckor. Hon var 7 och hade dels tävlat lite, och flyttat en del. Brydde sig inte alls om den nya miljön såatt man la märkte till det.

Den nya som kom i oktober (var då 4) red jag faktiskt lite lätt efter 2 dagar.. För att hon inte skulle ha så mkt energi första gången. Sen fick hon vila nån dag efter de istället.
Hon är inte tävlad än dels p.g.a att hon inte är tävlingsklar, och dels för att det inte finns nga tävlingar just nu :idea:
Hade dock väntat mer än 2 veckor även om hon var tävlad en del innan jag köpte henne, just p.g.a åldern.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
815
Senast: Nevermind
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 708
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama