Hur snabbt märker man effekt av vitamintillskott?

majola

Trådstartare
Jag har fått vitaminer utskrivna pga av lite låga värden på vitamin D, zink och lite förhöjt homocystein. Nu ska jag äta tillskott av vitamin D, ett vitamin B-komplex, folsyra, zink och vitamin C.

Proverna togs pga trötthet och infektionskänslighet och ingen hade väl egentligen räknat med att de skulle visa något, det var mest desperation från min sida, men det känns ju trots allt bra att ha något att gå på och att det inte är ett normaltillstånd...

Någon som har haft liknande? Hur snabbt kan jag räkna med att märka effekt av tillskotten?

Jag har fått vitaminer utskrivna pga av lite låga värden på vitamin D, zink och lite förhöjt homocystein. Nu ska jag äta tillskott av vitamin D, ett vitamin B-komplex, folsyra, zink och vitamin C.

Proverna togs pga trötthet och infektionskänslighet och ingen hade väl egentligen räknat med att de skulle visa något, det var mest desperation från min sida, men det känns ju trots allt bra att ha något att gå på och att det inte är ett normaltillstånd...

Någon som har haft liknande? Hur snabbt kan jag räkna med att märka effekt av tillskotten?
Tror inte det kommer direkt.

Jag har fått vänta ett par veckor innan D har kickat in. B och zink märker jag tidigare. Sedan berör det också på hur huimla lågt du ligger.
Om du ligger på 13 i D som en av mina elever, elelr på 39 som jag själv gjorde innan jag började ta D.

Kronisk brist på b-12 och folsyra. Märker snabbt om jag slutar med mina vitaminer och likaså när jag börjar igen.
Det är givetvis individuellt men inom en snar framtid (2 veckor-1 månad) borde du känna dig piggare när du fyllt på förråden lite. Beror på hur låga värden du har.

När depåerna är fyllda, kanske strax innan kommer du märka skillnad. Hur lång tid det tar beror på hur mycket du fyller på med, hur mycket du tar upp och hur stora brister du har. Stora brister kan ta närmare ett år att fylla medans mindre kan ta någon/några månader.

När jag fick mina B12 och folsyra så tog det bra någon vecka innan det började kännas bättre och 3-4 innan jag var på banan igen.
Idags läget äter jag ingen folsyra då den kan dölja B12 bristen så jag äter bara B12 tabletter och jag kan klara mig ganska länge utan dom innan jag blir ett vrak igen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Snälla hjälp mig, jag blir bara tröttare och tröttare! Och jag menar extremt trött, så att det är jobbigt att plocka ur diskmaskinen och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 375
Senast: Monstermom
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är faktiskt riktigt imponerad. Mina förväntningar överträffades uppenbarligen. Jag fick ett tips om att det finns en webtjänst där...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: cassiopeja
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar