Hur snabbt kan stoet komma i brunst?

Scilla

Trådstartare
Jag blir tokig...

I morse när jag stod och borstade tänderna så tittar jag ut och får syn på min minishettishingst som från att varit totalt ointresserad av mitt sto nu helt plötsligt är väldigt intresserad av henne precis som han blir när hon är brunstig..

Problemet är ju att jag i fredags fick konstaterat att hon är dräktig på 16:e dygnet så idag skulle hon då vara på 22:e dygnet men kan hon verkligen komma i brunst igen så snabbt som på 5 dagar?

Jag vet ju att vissa ston kan visa brunst trots att de är dräktiga men min fråga är om de kastat kan de komma i brunst så snabbt igen?

//Scilla

Sv: Hur snabbt kan stoet komma i brunst?

Shit..

Har de då ägg som blir klara så snabbt eller är det så att gulkroppen inte hunnit bildas så äggen mognar tills gulkroppen sätter stopp för det eller hur funkar det? är det först när ägget fastnar som gulkroppen bildas?

Gulkroppen börjar bildas så fort ett ägg har gått.
Det kan finnas ganska stora ägg i äggstockarna även under pågående dräktigthet, så om dräktigheten av någon anledning avbryts kan dessa fortsätta växa till och stoet kommer snabbt i ny brunst.

Men har jag fattat det fel.. jag har alltid trott att gulkroppen hindrar ägglossning och att gulkroppen finns kvar länge även om stoet kastar. På mitt ponnysto var det så iaf, hon skadade sig svårt i en hage hos hingstägaren och fick stå på helsingborgs djursjukhus och när hon kom dit så var hon dräktig men kastade någon vecka senare och när hon kom tillbaka till hingsten fick de spruta bort gulkroppen som hunnits bildas för hon kom aldrig i brunst.

Skall försöka förklara det mer utförligt, i alla fall som jag har förstått det ( har arbetat på seminstation )
Ägg ( eller folliklar är väll en mer korrekt benämning ) kan växa till en viss gräns även vid närvaro av en gulkropp. Detta innebär att även ett dräktigt sto kan ha ganska stora folliklar. Däremot kräver de en högre halt gonadotropiner för att ägglossning skall ske. Gulkroppens närvaro hämmar sekretionen av gonadotropiner.
När gulkroppen börjar tillbakabildas ökas passivt sekretionen av gonadotropiner och en ägglossning kan ske ganska snart efter att gulkroppen försvunnit.
Gulkroppen börjar återbildas när livmodern börjar producera prostaglandin F. Detta gör livmodern en viss tid efter ägglossning
( tillräckligt lång tid för att ett befruktat ägg skall få en chans att påverka livmodern så att prostaglandiner ej produceras och gulkroppen kan kvarstå, men också tillräckligt snabbt för att stoet skall kunna komma i ny brunst relativt snabbt om ägget ej befruktats)
Det händer dock att livmodern av någon anledning ej producerar tillräckligt mycket prostaglandin för att gulkroppen skall tillbakabildas. Det innebär att stoet ej kommer i någon ny brunst utan man får "spruta igång" det, dvs tillföra prostaglandiner för att få bort gulkroppen. Antagligen var det detta som skedde med ditt ponnysto.
Hoppas ditt sto fortfarande är dräktigt! Lycka till!

Tack för ett mycket bra svar!!

En fråga till eftersom du jobbat på seminstation, har du själv sett ston komma i brunst så fort? (och då menar jag riktig brunst som går att seminera på)

I går kollade jag stoets blygläppar och hon knep väldig med dem så det gick knappt att sära dem och inte ett dugg röd som hon brukar vara när hon är brunstig dessutom så var minishettishingsten imorse mer intresserad av att springa med grenar i munnen !?! än av mitt sto... Lille mannen är lite konstig och älskar att bära saker i munnen men det får han så gärna göra bara han tycker det är mer intressant än mitt sto :D

Det låter ju som att det förhoppningsvis var falskt alarm för ditt sto. :) De första 30 - 40 dagarna skall ju vara de mest kritiska, så för att vara säker, kolla gärna ditt sto igen efter den perioden.
Jag har själv inte sett ston komma i brunst fullt så snabbt efter att de kastat, däremot har vi haft inne ston som fått en väldigt tidig fölbrunst och som vi inseminerat på.
Överhuvudtaget har jag fått intrycket av att det har varit en ganska knepig sommar att få stona dräktiga på. Många ston som tidigare årtatt sig direkt har fått insemineras både två och tre gånger... :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 875
Senast: Lhas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
Avel Historik: 2010 Betäcktes som fyraåring, dräktig i andra brunsten 2011 Fölade på ganska exakt utsatt datum, en normal förlossning...
2
Svar
22
· Visningar
3 453
Senast: sona
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka