Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Tidigare ägare (flyttade till Sverige för ett år sedan) ville väl men hade tyvärr ingen häst-erfarenhet. Hon är jätteledsen nu i efterhand och ångrar så att hon inte frågade någon mer om råd eller tog ut veterinären. Jag klandrar inte henne även om det är ledsamt och olyckligt att hon inte såg hur hästen magrade av, hade ont och att hon inte mådde bra. Hon har tyvärr litat på fel person.

Däremot hyser jag :devil:-känslor för den sk låtsas-barfotaverkare som gett henne rådet att hästar endast ska äta halm och bark, samt sett hästen var 7-8 vecka och sagt till ägaren att det inte alls är någon fara med hästen. Man förstår ju varför inte han ville att veterinären skulle komma ut.

Hur hon hamnade hos mig? Lång historia, vill nog inte ta den på Buke tyvärr. Det är lite känsligt. Men tidigare ägare och jag har kontakt fortfarande, allt går bra där.
Men slutet gott allting gott.
Hoppas vi på i alla fall, både hästen och jag. :)
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Ok jag förstår. Läste nu om hela tråden. Har ju följt alla inlägg från första början men glömt och blandat ihop med annat.

Du gör ett bra jobb! :bow:

Måste kännas bra att få ta hand om och hjälpa en sådan häst. Hur gammal är hon?
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Hon är bara sex år.
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Stackars liten... :cry: Men det blir nog en riktigt vacker liten häst med lite (mycket) mer fett på kroppen! :d

Har du nån aning om vad det är för stam på henne? Hoppas allt går bra för er i fortsättningen och att hon blir frisk och tjock och go snart... :p
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Jopp, jag vet stammen och den är i mina ögon bra. Så om hon blir frisk och stark igen är det inte omöjligt att jag i framtiden tar någon liten fölis på henne :p
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Jag blir rörd! Vilken tur att hästen fick komma till dig och få ett nytt liv! :bow:
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Tack, vad snälla ni är allihop som skriver så :bow:

Jag hoppas att hon kommer trivas och att hon så småningom kommer bli frisk och pigg.

Det är en häst som berört mig starkt. Det var så många märkliga omständigheter och tillfälligheter som gjorde att hon till slut hamnade hos mig så jag tror det var meningen.

Och bakom hennes lite uckliga yttre så döljer det sig en pärla med kämpaglöd, det är jag övertygad om.

Jag hoppas på det bästa :)
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Lycka till! Det kan ta tid innan det "vänder" och hon lägger på sig muskler och hull. Blir väl bra med ett fett bete framöver och att få röra sig i hagen med kompisar.
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Nämen vilken liten krake :(
Jag vet vad du går igenom då jag hade en valack, som jag dessvärre fick ta bort för 3 v. sen, som såg hemsk ut när han kom för drygt 4 år sen.
Det tar tid innan man får dom vettiga igen, men det är värt precis allt! :love:

Jag önskar dig all lycka med hästen! :bow:
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Kämparglöd, ja som tur är så slipper hon kämpa sig med förra ägararn som borde anmälas, fan, h*n borde väl sett iaf på en bild hur en häst ser ut...jösses, sen dessa bark&halm fasoner...:crazy:


En stor eloge till dej, och uppdatera tråden med lite bilder, ta hästen i samma bild varje månad för månad och dokumentara allt. Dels för att få ett "kvitto på ditt bra jobb" samt om det blir en rättegång ngn gång så har du bevisen.
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

*kl*

När hästar är undernärda sätter de ju ofta extrem päls. Så även denna häst. Hon fäller så in i gatan och har så gjort i drygt två veckor. Skrapar lätt av henne en packad kasse hår om dagen. Phu...

MEN... Hon tappar även manen :confused:
Någon som varit med om det?

Jag trasslade ut manen och svansen när hon flyttade hit, inga konstigheter, men har sedan inte härjat med den direkt mer än några tag med vanlig rotborste. (Mina andra tjock-och-lång-manade hästar gör jag likadant med, trasslar ut någon gång varannan vecka men rotborstar lite nu och då.)

Häromdagen skulle jag trassla ut hennes man igen och drog handen genom manen - och fick till min stora förvåning en hel näve tagel med mig :eek:.

Fortsatte försiktigt genom resten av manen, bara med fingrarna, och det fullständigt rasar av man. Utan att jag "drar" i den, vill jag förtydliga. Säkert 1/4 av manen försvann. Lite orolig blev man ju.

...eller så fäller hon hår bara, säkert inget konstigt med det.

Det är väl bäst att inte röra svansen då'rå :angel:
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Jag tittade just på bilderna och det var allt en tunn liten speta. Vad roligt att hon får en andra chans hos dig! Det ska bli mycket roligt att få se lite bilder senare när hon har rundat på sig! :)

Ang. att manen lossnar så tror jag att det kan hänga ihop med obalansen i kroppen som en följd av undernäringen. Jag köpte ett dräktigt sto som var alldeles för tunn, riktigt mager för att vara dräktig, och hon tappade också mycket tagel när hon kom till mig. Idag ser hon dock fantastisk ut igen med en man som nog är närmare en meter lång på längsta stället :love:.
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Tack för ditt inlägg, nu känns det bättre när jag vet att hon är "normalt onormal" :)

Jag gissade att det är tillfälligt men det är samtidigt lite läskigt när allt bara "rasar" av henne. Och som veterinären sa, man vet inte vilka följdsjukdomar som kan dyka upp framöver.

Men det känns som det går stabilt framåt i övrigt. Vi promenerar 30-40 minuter nu och hon hänger med och är pigg.
Nu är hon även uppe på fri tillgång i princip och mumsar både hösilage och grönt gräs utan att bli knäpp i magen, känns jättebra.

Hon är vansinnigt rolig att jobba med, hon är så känslig för kroppsspråk och signaler. Har jobbat henne lös i vår (provisoriska) rundcorall och tränat lite flytta för tryck och läskiga saker på kroppen, sånt som är ansträngande för huvudet men inte fyskiskt, och hon är verkligen med på allt. Min förra ranghöga kallblodstravare fick man verkligen stampa i backen för att han skulle stanna, men när jag stampade till på liknande sätt med henne tvärnitade hon och blev hängade med ena hoven i luften. Behövs inte lika kraftiga signaler här uppenbarligen :o.

Miiljöträningen går bra också, skogsmaskiner är läskigt men hönor inte alls läskigt.
Traktorn är läskig när den står still men inte när den rör sig (?).
Idag tänkte jag promenera bort till grannens får och lammungar och se vad hon tycker om sånt.
Hon kanske vill klappa en lammunge, vad vet jag. :angel:

Vi har barnsligt roligt hon och jag :p.
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Tidigare ägare (flyttade till Sverige för ett år sedan) ville väl men hade tyvärr ingen häst-erfarenhet. Hon är jätteledsen nu i efterhand och ångrar så att hon inte frågade någon mer om råd eller tog ut veterinären. Jag klandrar inte henne även om det är ledsamt och olyckligt att hon inte såg hur hästen magrade av, hade ont och att hon inte mådde bra. Hon har tyvärr litat på fel person.

Däremot hyser jag :devil:-känslor för den sk låtsas-barfotaverkare som gett henne rådet att hästar endast ska äta halm och bark, samt sett hästen var 7-8 vecka och sagt till ägaren att det inte alls är någon fara med hästen. Man förstår ju varför inte han ville att veterinären skulle komma ut.

Hur hon hamnade hos mig? Lång historia, vill nog inte ta den på Buke tyvärr. Det är lite känsligt. Men tidigare ägare och jag har kontakt fortfarande, allt går bra där.
Men slutet gott allting gott.
Hoppas vi på i alla fall, både hästen och jag. :)

Hur hon hamnade hos dig spelar väl ingen roll,, bara tack för att du fann denna individ och gett den tidigare ägaren lite baskunskap vilket h*n förmodligen är evigt tacksam för.

Personligen förstår jag inte att man för dagen får införskaffa en häst helt utan ngn som helst baskunskap. Detta leder enbart till att mindre hästkunniga personer genom en mkt tveksam marknadsföring och affärside finner en lämplig målgrupp.

Den person du PEKAR PÅ finner jag som olyckligt att klanka ner på, personen i fråga är inte mentalt frisk och är därför inte medveten om det djurplåger som "metodens utförande" leder till. Heller innehar vare sig denna huvudperson eller "sektens" medlemmar grundkunskap i hästens fysiologi,anatomi, näringsbehov och den enskilda individens hovvård.

Det är ingen slump att det dagligen sker lagöverträdelse utifrån dagens djurskyddslag stiftning från deras sidas utförande med anmälningar till kommunernas djurskyddsinpektörer, polisiära handräckningar och flertalet åtalsprövningar, djurförbud mm som resultat av deras aggerande.

Man bör inte lägga skulden på deras "tro" för tro kan för försätta berg utan i stället lägga vikten på dagens hästägare som är så modiga att dom först införskaffar en häst och därefter i tron om att dom införskaffar kunskap endast utifrån lagens utformande gör sig skyldig till djurplågeri.

Två saker ska man dock ha i åtanken.

1. Antal anmälda vanvårds fall har drasktiskt ökat under dom sista åren.

2. Det är för dagen inte bara dom yrkesutövande hovvårdarna som bedriver traditionell hovvård som anmäler detta förfarande utan allmännheten har även starkt börjat reagera. DET TACKAR VI FÖR !!!

Ett allmänt tips.

Är man osäker på hästens näringsbehov och foderintag så kan man faktiskt vända sig till SLU:s foderexperter. Där får man både råd och den senaste kunskapen utifrån beprövad forskning.

Man bör inte leva i tron om att en häst har samma näringsbehov som en bäver.
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

*knappsnappning*

Det går sakta men säkert framåt här hos oss :p

Vi är uppe på hela 50 minuter i vårt promenerande nu, och hon blir bara piggare. Blir inte lika svettig utan är fräsch hela promenaden. Smyger nog upp på kring en timme senare i veckan.

Släppte på bete i helgen, tillsammans med en kompis. Det var mycket uppskattat och ett smidigt ihopsläpp, inget bråk alls vilket var skönt.

Ponnyn ville gärna betessläpps-rejsa lite :angel: och hon kunde inte hänga med riktigt i svängarna, men försökte en stund innan hon tillslut ställde sig i mitten av hagen och tittade på istället. Klok dam.

Har sovit ute för första gången i natt, så det blir intressant att se om hon är sliten i dag och behöver sova inne några dagar till, eller om hon fixar att gå ute dygnet runt nu.

Pälsen fortsätter rasa av henne, skrapar fortfarande mängder varje dag, men det har lugnat sig med manen. Finns minimalt med sommarpäls under vinterpälsen, men den kommer den också.

Veterinären var här igår och berömde framstegen, kändes roligt. Hon går fortfarande liite olika med bakbenen, men det är så lite och kan bero på att hon är omusklad baktill. Ingen fara att fortsätta promenera med henne, tyckte han.

Lägger in nya bilder från idag:

Från sidan:
0805130006.jpg


En liten benig rumpa:
0805130004.jpg


En ryggrad som syns mindre och mindre, ser inte bra ut men "mindre hemsk" :
0805130011.jpg
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Vilken skillnad! Hon har ju bättrat på sig massor, vad roligt att hon fick komma till någon som dig som tar hand om henne på ett så fint sätt!
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Tack tack :bow:
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Jag blir gråtfärdig när jag ser detta! Först för att jag blir så arg,sen för att jag tycker så synd om lilla hästen,och tillslut för att jag blir så rörd över att det finns människor som dig! Du ska ha alla :bow::bow::bow: som finns i hela världen!:love:
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Jag blir gråtfärdig när jag ser detta! Först för att jag blir så arg,sen för att jag tycker så synd om lilla hästen,och tillslut för att jag blir så rörd över att det finns människor som dig! Du ska ha alla :bow::bow::bow: som finns i hela världen!:love:


Onödigt att skriva något nytt - håller helt med föregående talare! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 431
Senast: Irival
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 490
Senast: BIMM
·
Hästvård Jag börjar helt seriöst fundera på VILKA hästar småmaskiga hönät/SMHN/slowfeedingnät *egentligen* fungerar på - om några? Eller vilka...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 437
Senast: pemi
·
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
3 028
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp