Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

T

Tuva-Li

Fick hem en mager krake i helgen, bara skinn och ben.
Och då menar jag skinn och ben, har aldrig sett något liknande.
Kallblodstravare, cirka 158 i mankhöjd.

Hon har tidigare i vinter gått på 5-8 kg halm (tror jag). Veckan innan jag hämtade henne har hon fått några kilo hö också.

Hur snabbt kan jag öka på grovfodergivan? Någon som har erfarenhet av detta?

Det blev hur eller hur ett tvärt foderbyte, så den smällen får vi ta.
Förvånansvärt bra avföring ändå, bara lite lösare.

Just nu får hon 14 kg hösilage med bra värden (6,5 mj och 74 smrp, per kg och TS 64%) men jag skulle vilja ge henne fri tillgång. Törs jag göra det redan nu?

Hon vräker i sig allt hon kommer över. Fixar magen fri tillgång, kanske 20 kg eller mer vad vet jag. Vad bör jag spana efter förutom kolik och lös mage om det inte funkar?

Samtidigt vill jag ju ha upp henne i hull så hon börjar må bättre.

Har ett släpigt steg just nu, ingen spunk i hästen alls. Har inte sett ett enda travsteg eller kast med huvudet i hagen än. Törs inte släppa ihop henne med våra andra hästar eftersom hon inte har någon energi till övers alls och jag vill inte att hon ska def rang ännu, varken vid mat eller något annat.

Ger henne även några nävar lucern samt 1 dl linfrökaka o mineraler. Tanken är att öka på lucerngivan också, men jag vet inte hur fort jag kan öka utan att riskera magen på henne.

I vanliga fall har vi ju bytt foder under en tvåveckorsperiod, men nu har jag inget val, det får bli abrupt.

Veterinären kommer i morgon och kollar till henne, ska prata med honom också. Men jag gissar att det på buke finns någon/några som tagit hand om liknande hästar?

Någon som har något tips som varit med om liknande, med vanvårdade undernärda hästar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

**raderad**
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Med så mycket protein i hösilaget skulle jag inte gett lucern. Lucern är jätte bra men är hästen så mager o eländig så bör du hellre tillsätta mer energi i första hand. Olja är skonsamt, ta gärna kallpressad linfröolja men det går med vilken sort som helst. Detta kan du ge ett par-tre dl av per dag. Givetvis med en invänjningsperiod först.
Betfor är energirikt och ger även mycket fibrer.

Sedan bör du ju titta över tänderna och parasitstatus ifall du inte redan gjort det.
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Tack för din kommentar. Övriga hästar går på bara grovfoder eftersom vi har så höga värden i hösilaget, så jag har varit kluven till om jag skulle ge henne kraftfoder alls faktiskt. Lucern blev det eftersom det är skonsamt för magen men jag har funderat över proteinnivåerna. Men hon äter allt hösilage hon får, så jag kanske skulle skippa lucernet.

Glömde skriva att jag blandar i en näve betfor också, för smakens skull.

Olja har jag funderat på, det kanske är ett bra alternativ just nu som du skriver. Olja och betfor kanske? Och mineralerna.

När vet kommer i dag ska jag be honom kika på tänderna, grundvaccinera, b-vitaminspruta, kolla bärrandsrötan (alla fyra hovarna) och en allmän hälsokontroll. Hon släpar bakbenen efter sig, men jag vet inte hur pass man kan bedöma hur hon rör sig när hon inte har någon kraft i kroppen. Men jag ska kolla med vet. Träckprov visar på 450 blodmask men ingen spolmask.

Något jag missat tror ni?
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Låt det ta lite tid. Hästen dör inte av att vara mager en tid tills den fått upp hullet, vilket den kommer få i sinom tid. Hull visar sig ganska fort om hästen får den den ska ha i näringsväg. Brukar inte ta mer än några veckor så ser man tydligt resultat. Varför måste hullet upp snabbt ? Visst kan det se illa ut med mager häst, men du ger ju hästen mat och det den ska, så den svälter ju knappast.

Spolmask har sällan hästar över 1 år. Varför är du så orilg för hästens mage ? Enda som kan ställa till det är den hastiga foderövergången, dvs fångrisk.
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Jag är uppmärksam på magen eftersom hon gått på bara halm så pass länge och det blir ett sånt tvärt foderbyte, både sort och mängd. En "vanlig" häst gissar jag klarar av påfrestningar bättre än en undernärd tovig krake. Men min oro kanske är obefogad och att detta går jättebra, vilket jag hoppas :)

Det skulle vara skönt om hon lägger på sig lite för varje dag, men jag vill inte ha upp henne i hull "för snabbt", det menar jag inte. Skynda långsamt. Det får ta den tid det tar.
Undringen var mer om jag kan sätta henne på fri tillgång eller inte, hur tidigat jag kan göra det, om magen klarar övergången från några kilo näringsfattig halm till kanske 20 kg näringskryddat hösilage. Hur pass försiktiga andra människor har varit, eller om det är bättre att släppa på grovfodret.
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

När jag fick hem min varmblodstravare var han oxå jättemager, han hade inte fått nått att äta över huvudtaget de sista dagarna hos förra ägaren, för höt hade tagit slut. Jag ställde honom i en box vid dubbeldörrarna i stallet o ställde en hösilagebal innanför dörrarna, han fick stå där o äta fritt nattetid, Inga boxgaller här inte:D. Det tog ca 3 månader för honom o börja komma i hull, man var riktigt glad varje gång ett revben "försvann" o höftknölarna stack ut allt mindre. Jag fick hem honom i December månad o det var ganska kallt den vintern med mkt snö, så det gick åt mkt grovfoder. Efter betet den sommaren började han se riktigt fin ut.

Det tar tid att få upp en häst i hull när den varit riktigt nergången.
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Så skönt för hästen att den fått flytta hem till dig!! Varför har den bara fått halm tidigare?
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Ägaren hade fått rådet från hennes hovslagare (barfotaverkare) att ge hästen halm för det ger starka hovar. Hon måste missuppfattat det på något vis och gett hästen BARA halm. Sedan inte sett när den föll ur mer och mer. Helt otroligt hela historien.

---
Jag hade veterinären ute i går och det gick inte så bra, som jag misstänkte. Förutom undernäringen och lite skavanker här och var, så är något på tok med bakbenen men det är svårt att se vad det kan vara just nu. Ömmar i hovarna och för mager. Ska låta henne lufsa runt och äta upp sig i solen några veckor och hoppas att hon blir mer stabil. Blir det värre åker jag in med henne till kliniken, men vet tyckte jag kunde avvakta en stund till och så kikar han förbli lite nu och då.

Nu håller vi tummarna.
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Här håller vi tummarna för att det ska gå väl för hästen.

Tycker du gör ett bra jobb hittills!

/M
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

*knapplån*

Nu fick jag veta vem som verkat hennes hovar och gett ägaren råd om foder och vård. Texten hämtad från Svenska Hovslagarföreningens sida:

På skärtorsdagen åkte Värmdö kommuns djurskyddsinspektör med flertalet kollegor ut till SANCHP:s ( http://www.friskahovar.se/ )Huvudperson L.Ö.:s gård och omhändertog två Bashkirer som har varit i L.Ö.:s "vård". Detta på grund av att han ej har följt de förelägganden som har beslutats om, samt att hästarna har blivit ännu magrare och muskelfattigare. De var verkligen i bedrövligt skick!

Till hjälp för detta omhändertagande tvingades kommunen anlita handräckning från polisen.

Han var nog hemma när dom kom, bilen var där och dörren olåst men han kom inte ut. Troligen hade poliserna en avskräckande effekt. Man lade beslutet om omhändertagande innanför dörren och så hämtade man hästarna och lastade dem.

Nu står de i ett stall tills allt juridiskt är utrett. Det intressanta är att han bara är fodervärd till hästarna. Den riktiga ägaren har inte besökt sina hästar på två år...
Man fick dessutom veta idag att i somras stod en tredje häst hos L.Ö. som sedan försvann under hösten. Vad L.Ö. har sagt så avlivades den pga att Länsstyrelsen hade beslutat om det??? Kan det vara den omtalade barfotahästen?

Som det ser ut nu kommer Värmdö kommuns djurskyddsinspektör att jobba för att L.Ö. ska få djurförbud. Dessutom kommer han att få det besvärligt med kommunen på andra sätt då hans tomt är värsta skrotupplaget, man har aldrig sett något liknande! Så det blir bygglovsärenden och miljöärenden på det...

Länk http://hovslagarforum.phpbb2.se/forum/viewtopic.php?t=164

Så det var nog ingen missuppfattning som låg bakom att hästen jag har hos mig blivit svältfödd.
(När tidigare ägaren frågat om att hon tyckte hästen var lite smal och om det var något att oroa sig över, hade han sagt att alla hästar måste magra av på våren för de blir ändå så tjocka på sommaren och att det var ingen fara med hästen alls.)

---
Min egen (sunda :bow: ) hovslagare var här i går och kollade igenom hovarna. Han blev förskräckt över att någon har verkat hovarna på det viset. Finns liksom inget kvar. Och då är det ändå 6-7 veckor sedan de blev verkade sist. Hon måste ha haft riktigt ont. Hovslagaren ville anmäla "barfotaverkaren", men uppenbarligen är han redan i hetluften.

Med lite pill lyckades han få på skor på hästen i alla fall. Han ansåg att det var lämpligast som de såg ut just nu, att hon behöver något skydd under tiden hovarna växer ut.

Han hade helt rätt. Redan på eftermiddagen (han var här tidigt på morgonen) var det en helt annan häst i hagen :bow:
Hon har tidigare matt linkat mellan vatten och hö. Helt plötslig har hon dragit två galopprepor (3-4 galoppsprång i varje)! Hon pratar med de andra hästarna i hagen bredvid, har fullkomligt ignorerat dem tidigare, och hon är mycket piggare!

När jag tog in henne travade jag några steg på asfalten med henne för att kolla steget, och hon går mycket bättre med bakbenen. Går bättre med alla fyra.
Och hon tog några travsteg när jag bad henne, bara det är fantastiskt!

Just nu har jag återfått hoppet om henne. (Veterinären pratade om att döma ut henne.)

Vi har en spännande resa framför oss, kraken och jag.

Nu är det bara äta, må bra och vila som gäller.
Och kramas lite.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Oj vilken historia... I denna upplysningens tid, år 2008 i Sverige. Man blir helt mållös. Såå underbart för hästen att ha få kommit hem till dig!!
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Uppdaterar tråden lite om någon är intresserad.

Jag ökar silaget lite smått och hon är nu uppe på 18 kg (117 mj med en kvot på ca 11). Har lite problem med kraftfoder, hon ratar gärna det, men vräker gärna i sig grovfoder. Mycket bra :p . Ska bara klura på hur jag ska få i henne mineralerna lättast. Har även börjat mumsa de späda grässtråna som ploppat upp i hagen.

Ser fram emot när hon är så stark att jag kan släppa henne på betet ihop med de andra hästarna. Tycker lite synd om henne som går själv fortfarande även om hon ser de andra hästarna.

Hon är mycket piggare, både i kroppen och ögonen, och vi har börjat ta små promenader för hand. I början bara runt stallet men har utökat till 20 min. Mycket bättre och piggare steg, alert och vaken. Tänkte öka på 10-15 min i veckan.

I mina ögon är hon mycket bättre (eller ska man säga mindre hemsk) i hullet även om hon fortfarande är hel-kantig. Revbenen syns såklart fortfarande, men de står inte ut som de gjorde i början. Mellan korset och höftknölen är det numera rakt och inte som en hängmatta. Vinterpälsen har börjat rasa av henne också och hon är mycket blankare i pälsen. Små små framsteg för varje dag. Känns skönt att hon har så bra aptit och att magen klarat detta.

Tog med henne till tandläkare i veckan och både lastning, transport och undersökning gick jättebra. *stolt*
Tänderna såg bra ut, bara smådetaljer som behövde putsas till.
Men tandläkar-veterinären och assistenten blev förfasade över hur hon såg ut i kroppen och tog flera bilder på henne. Och då tycker jag hon ser mycket bättre ut som sagt, men såklart inte bra. Men de såg fram emot att träffa henne om ett år igen och se en mer rund häst.
Hon fick lugnande motsvarande en dos för en liten shettis men blev helt utslagen. På kvällen fick hon en reaktion på sprutan med lugnande och kallsvettades som en tok under några timmar. Sjöblöt. Men det ordnade sig och på morgonen var hon pigg igen.

Häromdagen åkte gödselspridar-traktorn förbi i grannhagen och det tyckte hon var lite läskigt. Plötsligt reste hon upp halsen, lyfte svansen som en arab, och travade med luftiga steg tvärs över hagen. Vansinnigt vackert steg och inte tillstymmelse till hälta! Jag blev nästan gråtfärdigt glad :)

Så allt går åt rätt håll :laugh:
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Vilken historia:eek:...jag blir så beklämd när folk utger sig för att vara "kunniga" och hästägare går på det blint:mad:

Så skönt för denna häst som fått komma till dig och bli häst igen. Jag blev så glad av ditt sista inlägg:bow:
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Med det där dundersilaget skulle jag nog fortsätta med bara hösilage och lite mineraler under någon vecka. Det kommer göra att hästen lägger på sig fort iaf, öka till fri tillgång under typ nästa vecka. Ser du inget ordentligt resultat då kan man börja fasa in lite kraftfoder, men vara försiktig. Hästen har ju redan mångaflidigat sitt intag av allt under den här veckan.

Edit: läste de senare inläggen, åh va roligt! Hoppas hon fortsätter gå mot det bättre! Lägg gärna in bilder!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Vilket fantastiskt jobb det låter som att du gör måste jag säga! :bow: Lycka till!
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

*kl*

Vad roligt att läsa uppdateringen! Ser fram emot fler framöver!! Låter som det går jättebra!
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

*knappsnappning*

Allt går bra med magen och hon lunkar på så fint under våra promenader. Idag körde vi lite promenerande "off-road" tio minuter och efter det var hon både svettig och ångande varm :eek:. Ska nog vänta lite till med det. Får bli grusvägarna ett tag till.

Fick hem min lagade kamera idag, så här kommer några dagsfärska bilder. På dessa bilder har hon ätit upp sig med hö en vecka och hösilage nästan tre veckor. Hon ser klart mycket bättre ut :p

Hela hon:
2008_0502SR0007.jpg


Den mycket märkliga ryggraden som ändå fått lite hull omkring sig:
2008_0502SR0004.jpg


Om jag begriper hur jag kopplar ihop videokameran med datorn så har jag film från när vi såg henne första gången, men att hitta kabeln och begripa detta :o .
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

... och några till.

En pinnig hals:
2008_0502SR0009.jpg


Framifrån... som ett streck:
2008_0502SR0006.jpg


Obefintlig rumpa, men nu är det ingen hängmatta längre mellan kors och resp höftknöl:
2008_0502SR0005.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

:eek: Det var det värsta jag har sett! :eek: Hur har hon kunnat bli så mager? Jag skulle vilja :devil::devil::devil: på den som gjort detta mot henne.
Hur kommer det sig att hon hamnat hos dig? :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 431
Senast: Irival
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 490
Senast: BIMM
·
Hästvård Jag börjar helt seriöst fundera på VILKA hästar småmaskiga hönät/SMHN/slowfeedingnät *egentligen* fungerar på - om några? Eller vilka...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 437
Senast: pemi
·
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
3 028
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp