hur snabbt får man besked om ersättning?

K

Kenzi

Jag avlivade en häst i onsdags efter att han blivit utdömd av veterinären. Tänkte höra hur lång tid de brukar ta att få svar från Agria om man har rätt till ersättning och avlivningskostnaden?

Sv: hur snabbt får man besked om ersättning?

Vanligtvis blir hästen utdömd, man skickar in handlingarna till försäkringsbolaget som godkänner utdömningen. I många fall godkänner de INTE utdömningen, utan vill att hästen fortsätter behandlas.

Är det en akut skada brukar det ta ungefär en vecka för de bolag jag varit i kontakt med.

När min häst dog i tarmvred för 2 år sedan så hade jag pengarna på kontot en vecka efter att papprena skickades in. Hur det är när man avlivar en häst innan försäkringsbolaget sagt sitt, vet jag inte. Är hästen avlivad pga djurskyddsskäl så tar det nog inte lång tid.

Försäkringsbolaget måste godkänna att hästen e utdömd, fastän att veterinären har dömt ut den. detta e bara en rekomendation ifrån ens veterinär att den ska dömmas ut. Sedan så går ju utdömningen igenom utav försäkringsbolagets veterinärer, o ser om man har gjort tillräckligt för hästen. det tog mig en vecka ifrån att veterinären hade skickat in papprena till försäkringskassan till att de godkände det.

mvh snadra

försäkringskassan :D dit hoppas jag att din vet inte skickade papperna...

*kl*

efter att min vet dömt ut en häst åt mig så tog de då 3 dagar tills hon var borta. detta va ett fall då vet ringde själv tillförsäkringsbolaget å faxade papperna samtidigt för att hästen skulle slippa ha ont. sen efteråt tog de ca 2 veckor för dom slarvade bort alla papper *suck* så ett tips är att ta kopior på ALLT.

tack för alla svar :) jag fick besked igår, knappt en vecka efter att han avlivats, får ut hela ersättningen som jag aldrig trodde. veterinären trodde ju inte heller jag skulle få ut ngn eftersom vi endast behandlat 5 gånger, knappt 3 månader. men skönt att dom insåg och tydde problemen.

bara fem behandlingar är inte så bara beroende på vad det är för skada.

"bara" 5 gånger? Min häst är utdömd och är behandlad 1 gång, även försäkringsbolaget har godkänt allt. Beror helt på vad som är fel på hästen.

ja jag vet, men jag tänkte på just mitt fall och dom problemen min häst hade. Förstår så klart att 5 gånger inte är bara i vissa fall.. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17