Hur smärtstillande är fenylbutazon?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare trip
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 8 141
T

trip

Vi försöker komma tillrätta med min häst och i vilken grad hon har smärta i sitt dagliga liv och hur mycket som "sitter i huvudet".

Får nu 2gr(2påsar) butta/dag och ska senare gå ner i 1g.
Fortfarande är hon halt/ovillig från och till vissa dagar.
Konstaterat ohalt efter böjprov nu men symtom från rygg/ländpartiet påverkar fortfarande (har hållt på länge med olika veterinärmediciniska och fysioterapeutiska behandlingar men vi kommer inte åt grundproblemet).

Min undra är hur pass smärtstillande är butta egentligen?
Kan man jämföra dess effekt på någotvis?
(Typ skillnade på att behandla en värkande människorygg med alvedon kontra voltaren eller nått mer specifikt mot just "sån" värk)
Antar att metacam är likvärdig ur smärtstillande synpunkt.

Borde hon röra sig helt korrekt på 2g butta om symtomet var smärta?

Sv: Hur smärtstillande är fenylbutazon?

Hästar svarar lite olika på de olika preparaten.

Min häst när hon fick fång för några år sedan, hade ex ingen effekt på Metacam o Quadrisol (stavas?) men fick omedelbar effekt när hon sattes på Butta.

Min andra häst som oxå åkte på fång (numera i Trappalanda), svarade varken på Butta eller Finadyne, men hade bra effekt på Quadrisol.

Så det är lite olika från häst till häst vilket som "biter" bäst

min gammling går just nu på butta pga han får ont i sina leder när det är så hårt och knöligt i marken som det är nu.

vet. hade egt ordinerat 3 påsar/dag men även en påse ger effekt. han väger ca 600kg.

så ja, det är ganska smärtställande.

Har haft en häst med KS som var helt oridbar (innan diagnos givetvis) som senare gick på Butta för att vi skulle utröna hur mkt han påverkades av KS. Han har aldrig gått så bra som i de tre dagarna dvs han var helt smärtfri. Denna häst var inte halt eller "dum" utan bara svår/omöjlig att rida på ett bra sätt.

Har en kompis vars häst hade en fraktur i kotbenet och den blev helt ohalt i skritt på Butta.

Självklart har olika mediciner olika effekt på individer men generellt kan man säga att Butta är ett mkt kraftigt smärtstillande preparat.

Har hört vid något tillfälla att om inte smärtan försvinner/avtat mkt så kan det bero på nägon form av nervsmärta och att butta inte "tar" det. Vet inte om det är sant men det kan du ju kolla upp.

Butta verkar ha enormt skiftande effekt på hästar!

På min häst tog det bort allt ont, hon var som ny! Helt ohalt, kunde ridas, var kanonfin. När buttan tog slut blev hon blockhalt, kunde knappt släpa sig fram i skritt... :( (en sparkskada var orsak) Hon fick inte mycket, 1 eller 2 påsar per dag.

Undrar om det kan ha å göra med känslighet i övrigt, tex för lugnande osv. För min häst kan knappt få en halv normaldos lugnande hos veterinären, är jättekänslig.

Jag är väldigt rädd för att ge butta numera.

"Butta" verkar, som flera andra skrivit, väldigt olika från häst till häst. Min shetlandsponny reagerar inte ett dyft på det, förutom lite diarré.. Vilket ju inte är bra. Storhästen reagerar måttligt, men ingen större förändring.

Som redan påpekats, VÄLDIGT individuellt hur mkt det smärtstillar. Men också har jag märkt, så är det på samma häst väldigt olika effekt på olika typer av smärta. Dvs i ena fallet kan låg dos butta smärtstilla helt, i andra fallet kan hög dos butta tillsynes ge noll effekt. Även om graden av smärta var samma och man förväntade sig samma resultat.

Min arabherre svarar 'okej' på butta i normaldos, dock så när han hade ryggproblem så svarade han inte ALLS på monsterdos, trots att han 'på ytan' inte tycktes ha så ont. Men symptomen var oförändrade på butta. Men gick att helt bedöva bort t ex, och försvann helt när han fick behandling för det underliggande problemet och det försvann.

Men ett tag trodde vi det 'satt i huvudet' iom att det inte blev ett SKVATT bättre på butta, det var då vi bedövade och insåg att nä bedövning släcker, så det sitter INTE i huvudet..

kl
Min häst går för tillfället på 2 påsar butta / dag i diagnostiskt syfte. Väger 500 kg ganska exakt. Hon skulle eg. ha haft 3 påsar / dag fördelat på 2 ggr men då det var vissa problem med att få i henne det fick det bli 2 påsar 1 gr / dag i stället. Hon har på det blivit fullt ridbar, busar runt i hagen mm. Innan var hon knappt ridbar alls, låg ner jättemycket, var sur och tvär mm. Så nog har det någon smärtstillande effekt fast jag inte ger full dos. Dock kan man fortfarande ana symptomen ibland vid ridning även om de inte alls är lika uttalade som innan.

/M

kom på en liten följdfråga, hoppas det går bra.

har märkt att min häst blivit väldigt varm, han svettas nu med dom täcken han brukar ha på vintern. har börjat använda back on track täcke på honom så tänkte det var därför, men han är varm även med vanliga täcken nu.

så funderade på om det kunne vara nån sorts biverkning av smärtställande?

det är väl inget stort problem direkt, får bara täcka mindre och med täcken som andas väldigt bra, men lite lustigt är det ju..

Fenylbutazon tillhör gruppen NSAID - non steroid antiinflammatory drugs - dit även humanpreparaten Voltaren, Magnecyl, Diklofenak m fl hör. Preparaten utövar sin smärtlindrande effekt genom att hämma inflammationskaskaden ute i vävnade. Även om mycket smärta härrör från en inflammatorisk process finns det en del ont som inte påverkas, dit hör t ex neurogen smärta.

NSAID preparaten brukar anses ganska potenta, även om t ex opioiderna (morfin m fl) är mer effektivare (hämmar smärtimpulsen på ryggmärgsnivå).

Hur pass smärtlindrande butta är för just din häst beror alltså dels på hur han som individ svarar på den aktiva substansen (som någon annan skrev kan andra preparat inom NSAID gruppen fungera bättre) men även på vilken typ av smärta han lider av.

Vad gäller om smärtan "sitter i huvudet" har jag upplevt att hästar visserligen lär sig ett onormalt rörelsemönster ("hälta") för att undvika smärta men att de snabbt hittar tillbaka när smärtan väl dämpas. När det naturliga rörelseomfånget återupptas, låt säga tack vare smärtlindrande behandling, kan det verka läkande i sig. Så jag gillar idén.

Tänk på att långvarig smärtproblematik kräver lång behandling - månadsvis. Hoppas det ordnar sig.

Intressant! Tack för infon! :)

Tack för alla svar!!

Det är alltså väldigt individuellt hur de upplever den smärtstillande effekten.

Jag har inte märkt någon skillnad i effekten av metacam och butta, känns likvärdigt på henne... och i dagsläget inte fullt tillräckligt tyvärr (det är ett halvblod ca. 540kg).
Finadyn och Quadrisol har vi inte provat.
Hon är dock väldigt känslig för lugnande, så där behövs inte mycket.

Vissa dagar känns ok, vissa helt åt h-e, tyvärr har hon inte en enda dag kännts hundra som hon kan kännas/kändes innan problemen kom.
Största skillnaden är att hon har börjat rulla sig igen i hagen (så viss effekt har det nog!)!

Finns det opioider till häst som man själv kan ge?

Jag kan ärligt säga att jag är lite konfunderad till att hon bara ska gå på smärtstillande nu i dryga två veckor. Hon har haft smärta (till och från?) sen 2,5år tillbaka och det känns som om det skulle ta längre tid än två veckor att bryta mönstert.
Min förra häst (dennes mamma, med samma problematik) stod på butta i två-tre månader. Under denna tid kom hon igång ordentligt och kändes jättefin, men försämrades direkt tillbaka efter avslutad kur.
Hon blev tillslut avlivad för dessa problem.

Hur går man vidare i en smärtutredning?
Jag har påtalat många gånger att jag hade velat bedöva området, men det verkar inte intressant då frågan inte är om hon har ont eller inte utan egentligen hur vi ska få bort smärtan.
Tror tyvärr nästan att veterinärerna är lika villrådiga som jag, men tyckte inte i nu läget att det är läge att ta bort henne.

(hästen har ks och problem med låsningar och spänningar i tja. i princip hela kroppen, dessa har i sin tur gjort att hon går och sned/felbelastar sig och periodvis blir halt av detta...:cry:)

min svarar väldigt bra på quadrisol iaf, men han får sår i munnen så han kan inte få det mer än några dagar.

sen är ju butta betydligt billigare än samtliga andra alternativ... jag tycker två veckor är väldigt lite, om det ska ha någon effekt förutom rent diagnostisk!

enligt fass finns inga andra orala smärtställande för häst än nsaid-preparat.

Liknande trådar

Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 164
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka