Hur smart är katten?

_FiA_

Trådstartare
Jag började fundera på en sak idag. när man har ett snöre med en leksak i änden och viftar med snöret och drar det längs backen och katten är helt upp över öronen lekfull och skulle kunna jaga leksaken i timmar. Men tror katten att leksaken "Lever" eller fattar den att det är människan som bara leker med den?


hoppas någon förstår mitt svammel:p
 
Sv: Hur smart är katten?

Jag tror att katten fattar att det är vi människor som leker med den! Det är roligt helt enkelt och djuren utvecklar ju jaktinstinkter m. m genom lek när dom är små :)
Jag tänker lite samma vad gäller hund, dom lär ju fatta att när man kampar med dom är det inte ett byte utan bara matte som leker och är kul. :D

Sen kan ju katter jaga typ löv och sånt utomhus och de lär ju se vad det är men ändå måste dom springa och "döda" lövet :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur smart är katten?

De fattar att det bara är lek men när man triggar deras jaktinstinkt så måste de helt enkelt. En katt leker ju väldigt mycket med ett riktigt byte också så skillnaden är inte så stor.
 
Sv: Hur smart är katten?

Mina fattar absolut vad leken består i. De vet tex att laserpricken kommer från laserpekaren och försöker slå den ur händerna på mig ibland. När de väl är uppvarvade struntar de ändå i att leksaken man håller i är totalt ointressant när den ligger på golvet, de absorberas fullständigt av sin lek...
 
Sv: Hur smart är katten?

appropa lov sa har vi lyckats filma nar varan nya katt springer och hamtar lov som flyter runt i en vattenpol :love:
 
Sv: Hur smart är katten?

Okej så alla är överens om att katten mycket väl vet att det är människan som gör att det döda tinget rör på sig. Sjukt då att det fortfarande är så pass intressant, men det är väl jaktinstinkten som tar över då:D
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 663
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp