Hur små ston tar ni emot till era hingstar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 360

Ela

Trådstartare
Hej. Jag är lite intresserad av vad små ston ni tar emot till era hingstar? jag menar hur stor storleksskillnad är ok?
Det vore intressant att höra om andras erfarenhet av detta.
Har själv en godkänd arabhingst och tycker det är svårt att sätta gränsen för när stona är för små. :confused:
tacksam för svar

Sv: Hur små ston tar ni emot till era hingstar?

Dom bör väl ligga på ca 120 som lägst tycker jag. Men det är ju en sak som stoägaren får bedömma.

Tyvärr tror jag att många stoägare inte själv vet hur stor hingst hon fysiskt klarar av, så jag tror det är bra om hingstägaren sätter en rimlig gräns. Många stoägare har mycket mindre erfarenhet än en hingstägare. Dessutom beror det ju på hur välutrustad hingsten är.
U

Han är cirka 153, och ganska välutrustad. :smirk:

Heder åt dig att du tänker på de små stonas väl o ve:bow:
Vår hingst på 1.34 som är mkt väl utrustad tar inte emot ston under 1.30.
Min personliga åsikt är att om stoet är så pass mkt mindre än hingsten så kan man använda sig av semin. Har svårt att förstå varför man ska utsätta sitt sto för något som kan gå snett.

Jag har en frieserhingst på 160 cm. å de har inte vart nå problem när de bara är större hästar som varit intresserade. Men ja skulle ju inte rekomendera ponnisar att komma titll han:angel:
Men då är han ju inte så överdrivet välutrustad heller...tror jag Har ju inte mätt den direkt.
Vet iaf att shire hingsten i stallet inte borde betäcka annat än shire.. hans är stoooor. Kan nästan använda den som paraply

Senast ändrad:

Kanske är det detta måttet man ska skriva ut brevid mkh och skenomfånget:angel:

det kanske vore nått de.....(att skriva ut penis mått allså):)
Nej skämt och sido, detta är lite av ett problem för mig då många vill betäcka sina ridponnys med min hingst. Många som hör av sig har russ, welsch samt andra mindre ridponnyer och vill med aveln få fram ädlare D-ponnys.
Hur gör ni andra med era hingstar? Visst kan det inte bara vara höjden som avgör utan även stoet typ (grov/smäcker) jag menar att fölungen brukar ju anpassa sig efter mamman, men jag tänker på själva betäcknigen.:banana:

kl

Vi kanske ska starta en tråd där vi skriver ut måtten på våra hingstars snopp storlekar då:rofl:

Vad är det som säger att ett sto med högre mankhöjd som aldrig har fölat har mindre fjös än ett WM sto som har fått 4 föl??

Klarar det mindre stoet att " stå för hingsten" kan annars bli problem för både sto och hingst vid naturlig betäckning. Kan bli problem vid fölning om hinsten lämnar stora föl, tex bogparti blir för " rejält " för det mindre stoet.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 863
Senast: Grazing
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 128
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 186
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
857
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka