Ring mig när du kommit på det!
Jag har en hjärna som tänker sisådär åtta spår parallellt och jag är van vid det. Har svårt att förstå att andra inte gör det eller att andra inta kan hålla flera olika konversationer igång vid samma bord med olika personer och om olika saker. Jag är utredd för all neuropsykiatriska diagnoser men har inte en enda. Ingen störning alls. Förutom som de sa då jag fick genomgång av resultatet; du är överintelligent och skulle vi ge dig en bokstav så är det H, (hyperaktiv) inte övriga.
Jag anser inte själv att jag är smartare än någon annan, medelmåtta i skolan men brukar få feedback i arbetslivet att jag har för mycket övergripande perspektiv eller helikopterperspektiv. Ska väl tilläggas att det ofta är några chefer upp i hierarkin som anser det. Jag kan inte hjäkpa att jag är sån, diskuterar jag en sak så tar jag in saker i riskanalysperspektiv och andra led per automatik..
Nåväl, jag kan också verkligen koppla av, känner mig sällan stressad, kan slöa på soffan osv. Men min hjärna vilar aldrig. Inte ens då den vilar eller jag mediterar, avslappningsövningar, då går den ned på lågfart och kopplar bort några spår. Jag upplever att jag vilar men inser att den har återigen arbetat i bakgrunden, oftast med något strategiskt.
Så jag vet inte, men kan hålla med dig, det är oftast män som tycker att jag tänker för mycket, det är också manliga chefer som tycker jag är för strategisk. Undrar varför det är så?
Det här är på pricken vad jag tänkte skriva. Jag älskar att fundera över lösningar, vrida och vända på saker, diskutera. Och det retar tydligen folk något oerhört. Att jag redan sett var i kedjan det kan bli problem för min hjärna är så tränad + flera års erfarenhet.
Just "riskanalysen" är jag extrem på - var kan det gå åt helsikke på riktigt.
Men nej nej, vi ska på en arbetsplats låta personalen komma på felen själv.
Medarbetarsamtal med Luff;
Chefen; -Försök att låta andra komma fram till problemet själva så dom inte upplever sig så hotade av ditt raka sätt.
Luff; -Så vi ska bryta svensk lagstiftning för att personalen inte vet om att man inte får göra så även om det är enklare?
Chefen; Nä, men dom upplever att du inte låter dom komma på det själva.
Luff; Så på en körskola ska eleverna själva komma på hur man kör i en korsning med väjningsplikt och stopp?
Chefen; Nä, det är klart att om det är olagligt så måste du ju säga till.
Luff; -Precis. Eller kanske om det innebär att jag får dubbel arbetsbörda för att det inte är planerat för något som jag vet inträffar varannan gång man gör ett dylikt evenemang?
Chefen; -Jo det är klart att du ska säga till då. Men du kanske inte måste vara så effektiv?
Luff; Där någonstans slutar jag bry mig och funderar istället på något annat som fångat min blick, gardinsstångsuppsättningen i rummet var smart konstruerad, den som kom på det, undra om det var en inredningsarkitekt eller en luttrad vaktmästare?