Hur slutar man tänka så mycket?

Ramona

Trådstartare
Jag får alltid höra att jag inte ska tänka så mycket, men jag vet inte hur man gör. Någon som vet?
Jag kan meditera och jag kan slappna av, men det spelar ju ingen roll i det jag menar. Det är nästan alltid män som säger att jag inte ska tänka så mycket dessutom.

Men ingen har någonsin något tips på hur man inte tänker så mycket.

Fast jag har hört det av kvinnor med och jag tänker nog väldigt mycket. Till och med psykologen (kvinna) sa under tiden jag gick i terapi att jag inte skulle tänka så mycket.

Jag har ibland fått höra något liknande. och visst, jag har mer än en gång önskat att jag kunde stänga av hjärnan mellan klockan 23-06. Men egentligen förstår jag inte alls hur de menar.
Det går ju inte att sluta tänka. Det är ju som att försöka stänga av sin puls. Försöker man sluta tänka så tänker man i alla fall på att man inte ska tänka och då kan man lika gärna tänka på något intressant istället.
(Jag försökte lura mig själv till att inte tänka när jag var barn. det misslyckades.)

Jag funderar rätt ofta på vad som händer i huvudet på sådana som säger att de inte tänker så mycket. Det kan väl periodvis inte vara helt tyst inne i deras huvuden?

Något måste de ju tänka på?

Jag får alltid höra att jag inte ska tänka så mycket, men jag vet inte hur man gör. Någon som vet?
Jag kan meditera och jag kan slappna av, men det spelar ju ingen roll i det jag menar. Det är nästan alltid män som säger att jag inte ska tänka så mycket dessutom.

Blir DU störd av att du tänker för mycket eller är det männen som blir störda på det. :confused:

Vad är för mycket? :meh:
Är detta fel att tänka mycket? :cautious:
Mår du dåligt av tankarna? :(

Det kanske är männen som tänker för lite som säger så. ;)
Jag skulle inte tippa att det är helt otroligt..... :idea: Om (man) tänker efter...... :angel:

Fast jag har hört det av kvinnor med och jag tänker nog väldigt mycket. Till och med psykologen (kvinna) sa under tiden jag gick i terapi att jag inte skulle tänka så mycket.

Men då måste ju "inte tänka så mycket" åsyfta att försöka låta bli att överanalysera och oroa sig, och är tänkt att fungera som ett konstruktivt råd? Är det däremot någon som sagt det för att de hellre vill ta saker som de kommer, är det ju en helt annan sak.

Jag funderar rätt ofta på vad som händer i huvudet på sådana som säger att de inte tänker så mycket. Det kan väl periodvis inte vara helt tyst inne i deras huvuden?

Något måste de ju tänka på?
Jag har alltid tänkt att folk som svarat "ingenting" på frågan om vad de tänker på ljuger för att täcka upp för att det de tänker på något helt orelaterat, ointressant eller privat.
För jag kan inte föreställa mig att det är möjligt att inte ständigt tänka.

Men då måste ju "inte tänka så mycket" åsyfta att försöka låta bli att överanalysera och oroa sig, och är tänkt att fungera som ett konstruktivt råd? Är det däremot någon som sagt det för att de hellre vill ta saker som de kommer, är det ju en helt annan sak.
Nä, men jag är inte så orolig och jag överanalyserar inte så mycket. Det är inte så att jag går omkring och ältar en massa. Men jag tänker. Och jag ger svar på tal. Kanske för snabba svar på tal eftersom det uppenbarligen stör. Vad vet jag?

Det beror ju på vad man menar med att tänka.Grubbla, kanske, eller analysera?

Om det blir så att man vänder och vrider på något där man egentligen har för lite information så kan de kanske vara bättre att släppa det och tänka på något annat. Om det är så att man överanalyserar, gör en höna av en fjäder och drar växlar på allt, så kanske man också kam behöva hejda sig. Men du handlar det ju egentligen inte om att tänka mindre utan att tänka på annat.

Handlar det om att reflektera över tillvaron så skulle jag säga att de som säger så pratar i nattmössan.

Blir DU störd av att du tänker för mycket eller är det männen som blir störda på det. :confused:
Jag kan nog störa mig på att andra människor ingenting märker eller ser. Saker som är uppenbara. Jag ifrågasätter varje dag hur vissa människor tänkte i en viss situation, även om jag sällan säger någonting.

Jag tycker det är märkligt med människor som inte ser hur systemet fungerar. Det kan vara den enklaste grejen såsom trafiken. Men också mer åt det känslomässiga hållet. Hur kan man inte känna av att någon mår dåligt? Det märks ju liksom. Men då får jag kommentaren att inte tänka så mycket när jag gör någon annan uppmärksam på det.

Nä, men jag är inte så orolig och jag överanalyserar inte så mycket. Det är inte så att jag går omkring och ältar en massa. Men jag tänker. Och jag ger svar på tal. Kanske för snabba svar på tal eftersom det uppenbarligen stör. Vad vet jag?

Då låter det ju konstigt av en psykolog, för det låter ju inte som att det skulle störa dig så mycket. Det jag kan tänka mig är kanske att hon trodde att det var negativt för dig att vara "på helspänn" som man kanske är på ett annat sätt när man är alert. Gällande andra som sagt det är det nog i ett förminskande syfte, kanske orkade de inte med snabbt svar på tal, men jag tror absolut inte att det innebär att de inte tänker själva hela tiden :D

Jag har alltid tänkt att folk som svarat "ingenting" på frågan om vad de tänker på ljuger för att täcka upp för att det de tänker på något helt orelaterat, ointressant eller privat.
För jag kan inte föreställa mig att det är möjligt att inte ständigt tänka.

Fast jag tror nog att det finns de som faktiskt inte tänker så mycket ibland. kanske inte att det är helt blankt, men att de liksom inte formulerar tankar som en annan, de tänker inte på saker och funderar inte så mycket - utan bara är. Finns ju några gånger där jag faktiskt inte tänkt på något, men de gångerna är få. Ofta är det full aktivitet i mina tankar - ibland för mycket.

Till ts och lite allmänt kring detta, jag får också höra ibland att jag tänker för mycket och då oftast från män. Det tror jag i många fall handlar om att de faktiskt tycker det är lite jobbigt att man tänker, funderar och framförallt, genom mina tankar, ifrågasätter saker. Sen finns det tillfällen jag tänker för mycket, men de tillfällena är ju för att jag "skadas" av mina tankar. Typ att jag tänker istället för att sova, att jag överanalyserar och grubblar över saker jag har svårt att släppa. Men så länge du inte mår dåligt av dina tankar ser jag ingen anledning till att tänka mindre.

Jag kan nog störa mig på att andra människor ingenting märker eller ser. Saker som är uppenbara. Jag ifrågasätter varje dag hur vissa människor tänkte i en viss situation, även om jag sällan säger någonting.

Jag tycker det är märkligt med människor som inte ser hur systemet fungerar. Det kan vara den enklaste grejen såsom trafiken. Men också mer åt det känslomässiga hållet. Hur kan man inte känna av att någon mår dåligt? Det märks ju liksom. Men då får jag kommentaren att inte tänka så mycket när jag gör någon annan uppmärksam på det.
Men det handlar ju inte så mycket om att tänka, tycker jag.
Det du beskriver är ju något helt annat.

Snarare värderingar och att olika människor hanterar olika saker på olika sätt.
Bara för att man gör något på ett visst sätt så innebär det ju inte att man inte tänker.
Det kanske bara innebär att man inte värderar det så högt eller att man tänker annorlunda än vad du gör.
När det gäller det som till exempel trafiken så är det ju rätt ointressant vad andra tänker.
Det viktigaste är ju ändå vad medtrafikanterna gör.

När det gäller att känna av om andra mår dåligt så kanske det inte handlar om att man inte känner av det.
Personen kanske inte vet hur man ska hantera det.
Hen kanske stänger ute känslor för det är jobbigt för den personen.
En del märker det säkert inte heller.
Bara för att du/vi iakttar ett beteende så innebär det inte att man vet hur den andra tänker.
Det enda man vet om andra egentligen är bara det personen gör eller säger.
Vad någon annan tänker kan man faktiskt inte veta fullt ut.

Jag vill tipsa om att läsa lite om mentalisering.

Det handlar ungefär om att alla människor uppfattar verkligheten på olika sätt utifrån sin egen ryggsäck.
För att förstå andra måste man kliva ur sig själv och kunna tänka sig hur den människan uppfattar verkligheten utifrån sina erfarenheter.
Man måste även kliva ur sig själv på samma sätt för att förstå sig själv också.
Om man inte har den har förmågan eller kan tänka att alla människor uppfattar verkligheten på olika sätt så kommer man störa sig på andra, få svårt att förstå sig på sina egna känslor och få det jobbigt med att hantera andra människor.

Om jag får vara lite krass så tror jag att de som säger att du inte ska tänka så mycket menar att du inte ska störa dig så mycket på andra. :up:

Fast det låter då som det inte är ett problem att du tänker? Vill du verkligen förändra det?

Häromveckan gick jag på meditation och då skulle man inte tänka på något.
Gick inte så bra för mig :crazy:

Menar de som säger någonting om ditt "tänkande" som "oroa dig inte" , dvs tänk inte mer på saken eller menar de "sluta att uttala din åsikt högt" eller menar de "slappna av i hjärnaktivitet", typ yoga?

Stresshantering tänker jag generellt på. Yoga och upphörande emellanåt av hjärnaktivitet och kanske avslappning efter ett gympass tror jag är nyttigt, stresshanteringsmässigt.

Att inte oroa sig när någon annan tar ansvar är också en stresshanteringsgrej. Har du många ansvarsfulla män i ditt liv som tar ansvar för en del? Räkningar t ex är en sådan vardagsverksamhet som ett tydligt ansvarstagande kan skapa mindre stress för endera partnern i ett förhållande.

Det känns som om du tycker det förminskar dig ? vilket stressar dig? Kanske dags att flytta hemifrån eller byta jobb eller förändra ditt liv så du får ta ansvar för det du uppenbarligen vill ta ansvar för.

Kanske dåligt inlägg för jag ser nu att du svarat på en del.

Senast ändrad:

Det känns med dessa meningar som om du kanske närmar dig skvalleraktiga kommentarer om folk? "Tänk inte mer på agerandet hos en person, det är inte ditt ansvar"- typ. Fungerar agerandet för den personen så fungerar agerandet för den personen och det är inte ditt ansvar att kommentera högt. Kan vara målet med kommentarerna?

När flera människor i ens omgivning tycker att en ska agera på ett annat sätt så kanske, kanske en ska fundera på varför? Det kan också vara att du är Normbrytande och kritiken är strukturell? Fundera på det, vilket du uppenbarligen gör och bestäm dig för om det finns fog för kritiken?

Hatbreven och hatinläggen på olika media är en extrem yttring på kritik som ofta är utseendefixerat och strukturella mot den som blir utsatt.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 434
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Jahopp
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
693
Senast: miumiu
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka