Jag kan nog störa mig på att andra människor ingenting märker eller ser. Saker som är uppenbara. Jag ifrågasätter varje dag hur vissa människor tänkte i en viss situation, även om jag sällan säger någonting.
Jag tycker det är märkligt med människor som inte ser hur systemet fungerar. Det kan vara den enklaste grejen såsom trafiken. Men också mer åt det känslomässiga hållet. Hur kan man inte känna av att någon mår dåligt? Det märks ju liksom. Men då får jag kommentaren att inte tänka så mycket när jag gör någon annan uppmärksam på det.
Men det handlar ju inte så mycket om att tänka, tycker jag.
Det du beskriver är ju något helt annat.
Snarare värderingar och att olika människor hanterar olika saker på olika sätt.
Bara för att man gör något på ett visst sätt så innebär det ju inte att man inte tänker.
Det kanske bara innebär att man inte värderar det så högt eller att man tänker annorlunda än vad du gör.
När det gäller det som till exempel trafiken så är det ju rätt ointressant vad andra tänker.
Det viktigaste är ju ändå vad medtrafikanterna gör.
När det gäller att känna av om andra mår dåligt så kanske det inte handlar om att man inte känner av det.
Personen kanske inte vet hur man ska hantera det.
Hen kanske stänger ute känslor för det är jobbigt för den personen.
En del märker det säkert inte heller.
Bara för att du/vi iakttar ett beteende så innebär det inte att man vet hur den andra tänker.
Det enda man vet om andra egentligen är bara det personen gör eller säger.
Vad någon annan tänker kan man faktiskt inte veta fullt ut.
Jag vill tipsa om att läsa lite om mentalisering.
Det handlar ungefär om att alla människor uppfattar verkligheten på olika sätt utifrån sin egen ryggsäck.
För att förstå andra måste man kliva ur sig själv och kunna tänka sig hur den människan uppfattar verkligheten utifrån sina erfarenheter.
Man måste även kliva ur sig själv på samma sätt för att förstå sig själv också.
Om man inte har den har förmågan eller kan tänka att alla människor uppfattar verkligheten på olika sätt så kommer man störa sig på andra, få svårt att förstå sig på sina egna känslor och få det jobbigt med att hantera andra människor.
Om jag får vara lite krass så tror jag att de som säger att du inte ska tänka så mycket menar att du inte ska störa dig så mycket på andra.