Hur slippa spill?

Yttik

Trådstartare
Vi har lösdrift med fri tillgång. Där går 6 ston varav en inte borde äta för mycket hela tiden. Idag har vi två damer som kastar ut hälften ur cementringarna som blir spill :( Vi klurade på skaffa såna där när så även vår 6e dam kan gå ute utan överäta sig som hon gör nu.

Men hur har ni placerat era nät? Vill inte ha dem i kontakt med marken för blir lerigt på matplatsen så vill ha tips på få upp maten från marken och slippa massa spill för inte ekonomiskt :eek:

Sv: Hur slippa spill?

Om ni har ensilagebalar och redan har en häck till den skulle jag ha investerat i ett finmaskigt nät för storbal.
Annars hamnar man ju i det dilemma som du beskrev med att man måste ha någonstans att hänga upp hönäten, och framförallt skulle det bli MASSVIS med jobb att packa nät till 6 hästar.
Om man ska kunna hänga upp dom så bör man inte packa mer än ca 8-9kg för att kunna hantera dom när man hänger upp näten (jag har kunnat packa betydligt mer än så men då har jag inte klarat av att hänga upp dom alt. så har grenarna börjat gå av) och det blir ju lite väl många nät för att kunna fixa några riktiga fästanordningar utan då krävs det nästan att man har träd eller någon annan "billig"/snabb lösning.

Börjar man räkna på kostnader så behöver du åtminstone 2-3 nät i reserv, man vill ju kunna fylla på nytt även om inte de som är ute är helt tomma. Vill man kunna göra iordning för 1½ eller två dygn direkt så det räcker länge eller att man är flera som hjälper till i olika omgångar så bör man ha ännu fler extranät tycker jag för att bara kunna göra iordning och slänga in. Börjar man vara uppe i 9-12 nät så tror jag nog det blir billigare på sikt med ett ensilagenät! :p

index_11_1064786038.JPG

Har inte provat, men tror att de inte drar ut lika mycket foder på marken då de måste lägga huvudet på sned när de ska ta ut det. Minskar dock inte ättakten på något vis! Har man storbal kan de säkert dra ut en del i början, innan de måste sätta in huvudet!

Någon som provat denna?

Den har ingen botten och är uppdelad i tre eller fyra sektioner, beroende på storlek, som man lätt lyfter själv!

Jo såg att det fanns nät för bal. Men mest rädd att när de ätit ut lite så kan de fastna i nätt när det säckar ihop :/ Hur stor är risken?

Undrar om en bal går ner i våra cementringar.. blir ta fram tumstock i morgon ;)

Liknande trådar

Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 933
Senast: åke
·
Foder & Strö Hej! Ska till våren påbörja byggandet av vår lösdrift där vi ska ha två hästar. Har tänkt ha fri tillgång på foder (med...
2
Svar
22
· Visningar
7 856
Senast: Nielaa
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 404
H
Foder & Strö Ni får ursäkta en nybörjare som just skaffat sin första häst (känner mig manad att skriva så eftersom tonen här på forumet tenderar att...
Svar
18
· Visningar
1 789
Senast: Honeypixie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur